Inlägg från: sthlmkarlstad |Visa alla inlägg
  • sthlmkarlstad

BF september 2025

Hej! Jag är 31 år och detta är min första graviditet. Plussade på julaftonsmorgon (fin julklapp!) 5 dagar innan beräknad mens med digital sticka. Jag blev så chockad att jag tog ett till test två dagar senare, då icke-digital, som visade negativt... blev så stressad, men det var ju ingen fara 😅

Haft ömma bröst sedan cirka 9 dagar innan beräknad mens. Smått illamående vissa morgnar men inte kräkts. Lite tröttare till och från. Mår väldigt bra hormonellt, mycket bättre än jag brukar så hopppas verkligen att det håller i sig.

Jag hade inskrivningssamtal den 30/1 och ska idag till VC och ta tester som vi ska utvärdera hos barnmorskan nästa vecka. 
    Jag mår bra generellt, men tycker verkligen inte om att inte ha koll på hur embryot där inne mår. Utvecklas allt om det ska? Lever den ens? Hade nästan uppskattat att må ännu sämre för att få som ett "kvitto" på att det står rätt till. Man hör ju ofta om att illamående är bra för då går det som det ska. Lite jobbigt att höra när man inte har det illamåendet 🙃 är i vecka 6 (5+2).

• sthlmkarlstad

Jag är nu 6+0. Mitt illamående kom i 5+4, kommer i vågor. Inte kräkts men får ofta springa till toan med tron om att det ska komma. Brösten ömmar konstant men mer eller mindre. Runt 15 varje dag blir jag extremt trött och måste sova (stökigt på jobbet eftersom ingen vet där). 

Hoppas ni alla mår så bra ni kan! ????

• sthlmkarlstad
    Jag var orolig över uteblivna illamåendesymtom. Det får jag äta upp nu. Konstant illamående, kräks inte men jag får kväljningar bara av doft eller tanke på mat. Också orolig då jag knappt får i mig något att den lilla i magen inte får tillräckligt med näring. Hur funkar detta för er andra? Jag har fått sjukanmäla mig från jobb denna vecka då jag knappt kan hålla huvudet uppe, funkar ju inte riktigt heller i längden..är i v 6+3
  • sthlmkarlstad
    AngieF skrev 2025-01-15 10:05:14 följande:

Blödningen kom igång idag.. Skönt på ett sätt att det kom av sig själv så vi inte behöver vänta ett par veckor och sen sätta igång det medicinskt. Hoppas att det bara blir som en vanlig mens bara. Men såklart så tråkigt att vi nu fått två MA/MF på raken. 

Vi har försökt sen i mars förra året men min man fick sån prestationsångest att vi inte fick till några bra försök förens vi hittade heminseminering i august. Då gick det direkt men slutade i MA i v12 (säcken hade väx to
     8+2). Sen försökte vi igen direkt efter men prickade inte ägglossning då den kom senare än vanligt. Första riktiga mensen efter gick det igen men slutade nu i missfall i v5+2. 

Jag hoppas verkligen att vi bara haft ?otur? och att det inte är något fel på oss som gör att vi inte kan behålla en graviditet.. 

Hejar på er! Förstår att det är kämpigt, men skönt som du säger att det kom nu direkt.

Tempar du för att hålla koll på när ägglossning kommer? Annars vill jag verkligen tipsa om det. Behöver inte vara natural cycles, jag kör appen Read my body som kostar knappy något alls per år och köpte en basaltermometer som sparar/minns temperaturen

• sthlmkarlstad
    Anonym (6:e barnet) skrev 2025-01-15 09:59:32 följande:
    Den lilla behöver du inte oroa dig för den får sitt ändå. Har varit väldigt dålig med mina 3 första och fick ligga inne med dropp. Spydde fram tills att dom var ute. Jag är mammaledig så är ju ändå hemma men inte lätt med en 1 åring.  Igår var en dålig dag spydde av allt jag drack eller åt så idag är man seg. Men har kvar medicin mot illamående från förra graviditeten så tog en innan jag la mig igår. Så bättre med illamåendet nu på morgonen iaf.
    Tack snälla för svar. Vilken medicin? Jag fick Lergigan comp utskrivet idag 
  • sthlmkarlstad

Kul med många nya inlägg! Jag är idag 7+1, beräknat 6/9. Kraftigt illamående förra veckan men hjälpte supermycket mer Lergigan comp. 

Jag är rätt smal vanligtvis (ganska platt med en klassisk putande tjejmage) men nu är den faktiskt stor, redan. Om jag inte drar in alls putar den som tusan. Jag gjorde en abort för två år sedan som visade sig vara en tvillinggraviditet. Jag är lite nojig att det är samma nu eftersom magen redan är så stor. Har jag normala kläder så ser jag verkligen gravid ut, sådär att folk skulle kunna våga fråga till och med. Någon i samma vecka som upplever liknande? 😅

• sthlmkarlstad
    Vallmo93 skrev 2025-01-21 16:08:23 följande:
    Jag är inte med i fb gruppen (avvaktar lite), hade annars hjälpt till!
    Rdlsgdl9922 skrev 2025-01-21 13:59:57 följande:

Var nyss på tidigt ultraljud :D en liten liten knopp med tickande hjärta :) jag trodde jag var v 8+0/7+6 men blev bakflyttad till 7+2 hehe :)

Åh wow, så kul! 😍 Grattis! Jag har VUL på fredag och är så nervös och ångestfylld. Vill bara se ett litet hjärta ticka också 🙈
    Men åh, lyxigt! Har ni bokat privat? Här i Värmland måste jag vänta till KUB v 12 ????
  • sthlmkarlstad

Nu är jag 7+3 och min mage är svullen DELUXE. Måste välja kläder med omsorg, får inte på mig mina jeans eller kjolar om det inte är extrem stretch. Hur går det för er?

• sthlmkarlstad
    Vallmo93 skrev 2025-01-25 08:04:38 följande:

Hej alla, jag får hoppa ur här och hålla tummarna för er fina resa framöver!

På VULet igår kunde man inte se något i livmodern, och blev remitterad till Gynakuten. Misstänkt utomkveds så nu blir det utredning för det. ❤️

Usch vad tråkigt att höra! ❤️ Varför fick du göra VUL? Hade du haft blödning eller känning och bad om ett? I Värmland får jag vänta till KUB i v 13
  • sthlmkarlstad
    Anonym (Magen) skrev 2025-02-01 09:20:32 följande:

Är det någon mer som varit dålig i magen istället för hård i magen? Hehe 

Jag var det i vecka 4-5. Sen dess är jag förstoppad 90% av tiden 🥲 går in i vecka 10 idag 
  • sthlmkarlstad

Hur går det för er med illamående? Jag är idag vecka 9+0 och fick kraftigt illamående i vecka 6. Fick sedan Lergigan comp vilket verkligen hjälpt, men igår kom illamåendet ändå och det med besked. Kräktes så jag inte fick luft samtidigt som det kändes som att någon pumpade min mage som en fotboll. Oerhört obehagligt. Blev nojig först men tänkte sen att förhoppningsvis är det bebis som hade växkalas 😅

• sthlmkarlstad
    HannaJ1989 skrev 2025-02-06 09:42:28 följande:
    Tips från coachen!

Försök få i dig en tsk shiafrön om dagen.
    Jag käkar det med kvarg och flingor, eller i bröd. 

De kapslas in i gelé i kroppen och stimulerar tarmarna helt magiskt. 

Det hjälper verkligen jättemycket 🤗
    Tack snälla, det ska jag verkligen testa! Jag är så otroligt uppblåst nu (är v 9+ 4) men ser ut att vara i vecka 30 🥲 
  • sthlmkarlstad
    HannaJ1989 skrev 2025-02-06 09:34:16 följande:

En fråga till,  hur många är det som gjort/planerat in NIPT test? Ser att många fortfarande gör KUB istället. 

Jag trodde alla regioner gått över till NIPT i första hand.

Jag bad om att få göra VUL men min barnmorska här i Karlstad sa att vi väntar med ultraljud till KUB som blir i v 13. Känns himla segt att vänta men är inte den som ifrågasätter.. NIPT blir det om det är tecken på avvikelser. iallafall här, men håller med om att det känns konstigt. Varför inte köra NIPT direkt om det är mer tillförlitligt? Jaja!
  • sthlmkarlstad

Hej! Jag är nu 11+6. På kvällen är min mage verkligen stor. På dagen större än vanligt men på kvällen är den STOR. Hur går det för era magar? 😍

• sthlmkarlstad

v 15+4, bf 5/9 😊

Gjorde KUB och sedan NIPT då kuben visade hög risk för kromosomavvikelse. NIPT gav lugnande besked vilket såklart var superskönt. Vi gjorde kub bara för att få ultraljud, men i efterhand kan jag nästan ångra det. Det skapade väldigt mycket oro, och blir vi gravida igen kommer jag nog hoppa det faktiskt och gå direkt på NIPT som ger mer säkert svar direkt. Att få veta att man ska vänta två veckor på besked var rent ut sagt olidligt. 

Jaja! Nu väntar vi på nästa ultraljud i april. Jag upplevde magen större för några veckor sedan, men den måste bara ha varit väldigt svullen. Nu känns den mer ?normal? för vecka 16 förstagraviditet. Cravings är all möjlig konstig frukt, saltlakrits och syrlig filmjölk/grekisk yoghurt. 

• sthlmkarlstad

Hur går det för er med spökveckorna? Jag är nu i vecka 18+3, har RUL på torsdag och försöker att inte flippa ur på att jag har så få symtom och inte känt fosterrörelser än (första barnet)

• sthlmkarlstad
    Happylime skrev 2025-04-09 23:43:10 följande:
    Jag har BF i augusti och har känt de första sparkarna idag i vecka 22! Har inte heller haft mycket symptom och försöker njuta av det nu i stället för att bli orolig ☺️ 

Stort tack för detta! Vi hade RUL idag, 18+5. En frisk tjej därinne som sparkade och levde rövare utan att jag kände någonting. Har livmodern i framvägg så kommer väl dröja ett tag till, fick jag veta idag. 

Men jag vill verkligen passa på att skicka med till andra som oroar sig över spökveckor och symtom som "försvinner". Vissa morgnar har jag verkligen tyckt att magen är helt platt. Mitt illamående är helt borta (förutom när jag åker bil), brösten känns mindre (kan också vara för att jag vant mig) och har absolut inte känt någon som helst form av fosterrörelse. Nuppen för några veckor sedan visade ju också lite "för bred" nackspalt, men det var inte heller något att oroa sig för visade det sig. 

Nu ska jag bara njuta! 

• sthlmkarlstad
    Mathilda88 skrev 2025-04-16 21:29:34 följande:
    Inga spökveckor här inte iallafall Kräks :) .. Kräks knappt men mår illa dagligen och mina mediciner hjälper inte längre. Urusel aptit. Men inte riktigt lika trött generellt längre iallafall. Mkt växtvärk i magen som blivit intensivare sista veckan (kollad hos BM utan ngt avvikande), utöver att magen poppat en hel del och det spänner redan. Samt får inte plats i kläderna så letar gravid-kläder - men jättesvårt att hitta ngt som är både snyggt och sitter bra. Plus att byxor har sällan fickor..

Är i vecka 19 (18+2) idag. Har RUL nästa vecka Hjärta Var hos BM för liten koll igår och fick då lyssna på hjärtljuden Hjärta Alltså så magiskt! Hjärta
    Jobbigt med illamående, men på ett sätt skönt att ha fortsatt symtom! Jag är 20+0 och lugnade mig betydligt efter RUL förra veckan. Igår kände jag för första gången antydan till fosterrörelser. Kände ett litet ?popp? i magen och sedan, efter typ en halvtimme med handen över magen på kvällen, en fladdrande känsla. Så himla mysigt! Även haft lite känningar idag. Moderkaka i framvägg och första barnet 😊
Svar på tråden BF september 2025