• Anonym (Ts)

Är hon alkoholist?

Har min bestämda uppfattning men vill höra vad ni anser. Jag vet inte om jag tänker rätt. Har en vän som själv medger att hon inte bara kan dricka 1 eller 2 glas vin. Hon dricker en helt flaska, ofta mer. Hon dricker inte mer än varje helg (tror jag) och hon säger att hon inte är alkoholist eftersom hon kan gå flera veckor utan att dricka.Hon tycker bara att själva fyllan är så givande. Hon tar aldrig ett glas utan låter då hellre bli om det inte finns så att hon kan ta flera. Tex ute på restaurang där hon tycker det är för dyrt.  Är hon alkoholist?

• Svar på tråden Är hon alkoholist?
  • Anonym (A)

Nej det tycker jag inte, personen verkar kunna avstå alkohol under längre tid.

• Anonym (f)
    Anonym (A) skrev 2025-01-02 21:15:09 följande:

Nej det tycker jag inte, personen verkar kunna avstå alkohol under längre tid.

hört talas om periodare?
  • Anonym (Sovitt)

Har hört att alkoholist är man om alkoholen ger ett utslag på ens vanliga liv (kanske inte så det är uttryckt) Gissar att det handlar om att närstående börjar hitta på ursäkter till personens drickande, att personen gömmer det och att medberoende hjälper till att gömma, missar jobb eller blir våldsam, påverkar ens barn eller förstör annat Osv.

Skulle säga att din kompis är i riskzonen för att utveckla alkoholism. Kunna dricka en flaska vin och ändå behålla en relativ ("nykter") kontroll över situationen kan nog vara svårt. 

• Anonym (Beror på)

Hon är helt klart i riskbruk. Men en alkoholist behöver egentligen bara dricka en gång per år för att kunna vara alkoholist. Vi säger att en person dricker en gång per år, varenda tillfälle drabbas personen av akut alkoholförgiftning och behöver intensivvård. Den personen ska inte dricka och om den trots dessa extremt negativa konsekvenser upprepar personen detta med samma resultat. Den personen bör inte dricka för allas skull oavsett hur sällan detta är.

Alkoholism handlar inte heller enbart om själva intaget för stunden utan hur mycket tid personen lägger ner i tankar på alkohol. Om hon blir ofokuserad, grinig och besatt av att tänka på vad hon ska dricka i helgen och mer eller mindre blir förbannad när hon vaknar upp en onsdag för hon hoppades på att det var fredag så hon får supa till. Då finns det också ett problem.

Man kan ju definiera alkoholproblem på många olika sätt.  

Det kan ju handla om hur mycket man dricker men även hur ofta, och sedan konsekvenserna. Vissa konsekvenser är långsiktiga och andra kortsiktiga.

Men EN deciliter vin är EN enhet. En flaska är då lite mer än 7 enheter. Dricker du detta vid två gånger under en vecka så är detta riskbruk. Att dricka fler än 4 enheter vid ett och samma tillfälle räknas också till riskbeuk men inte av samma orsak. Men i min värld räcker det med att du dricker enbart lättöl och du blir extremt aggressiv och helt galen. Detta händer enbart vid intaget av lättöl så blir du trots detta enormt personlighetsförändrad och läskig. Då är ju inte enheterna relevanta utan hur du blir av alkoholen. Varför ska man fortsätta att dricka lättöl om man börjar slå sin fru men man ALDRIG någonsin göra detta annars? 

• Anonym (Sovitt)

"Om ens drickande ger konsekvenser" var meningen jag var ute efter. Gör det det för henne?

• Anonym (S)

Det verkar inte som personen är beroende så nej då
    är man inte alkoholist, men det finns säkert en förhöjd risk att bli det om man har svårt att stanna vid ett eller två glas när man dricker.

• Anonym (Em)

Låter ju mer som att hon inte vill bara dricka ett glas vin eftersom det inte ger henne nåt. Eller är det att han inte kan, att hon måste dricka mer om hon tar ett glas? 

Jag själv dricker sällan ett glas, utan när jag dricker vin dricker jag gärna en flaska, i sällskap under en hel kväll, så blir inte särskilt berusad heller. Men bara ett glas, då kan jag lika gärna dricka pepsi max. 

Men om hon dricker en flaska själv varje fredag och lördag känns det ju helt klart som ett riskbruk åtminstone. 

• Anonym (Nja)

Riskbruk. Hon klarar inte av att begränsa sig i stunden. Kan inte kontrollera sitt drickande på så sätt.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Em) skrev 2025-01-02 21:46:13 följande:

Låter ju mer som att hon inte vill bara dricka ett glas vin eftersom det inte ger henne nåt. Eller är det att han inte kan, att hon måste dricka mer om hon tar ett glas? 

Jag själv dricker sällan ett glas, utan när jag dricker vin dricker jag gärna en flaska, i sällskap under en hel kväll, så blir inte särskilt berusad heller. Men bara ett glas, då kan jag lika gärna dricka pepsi max. 

Men om hon dricker en flaska själv varje fredag och lördag känns det ju helt klart som ett riskbruk åtminstone. 

Hur blir skillnaden menar du om du är i sällskap med andra eller inte? Vissa alkoholister umgås ju enbart med andra alkoholister så dom har konstant sällskap när dom dricker, dom är inte mindre alkoholister för det. Sedan är en flaska vin vid ett och samma tillfälle riskbruk. Oavsett vad du känner kring det. 
Svar på tråden Är hon alkoholist?