• Anonym (Ts)

Är hon alkoholist?

Har min bestämda uppfattning men vill höra vad ni anser. Jag vet inte om jag tänker rätt. Har en vän som själv medger att hon inte bara kan dricka 1 eller 2 glas vin. Hon dricker en helt flaska, ofta mer. Hon dricker inte mer än varje helg (tror jag) och hon säger att hon inte är alkoholist eftersom hon kan gå flera veckor utan att dricka.Hon tycker bara att själva fyllan är så givande. Hon tar aldrig ett glas utan låter då hellre bli om det inte finns så att hon kan ta flera. Tex ute på restaurang där hon tycker det är för dyrt.  Är hon alkoholist?

• Svar på tråden Är hon alkoholist?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-01-02 21:53:01 följande:
    Hur blir skillnaden menar du om du är i sällskap med andra eller inte? Vissa alkoholister umgås ju enbart med andra alkoholister så dom har konstant sällskap när dom dricker, dom är inte mindre alkoholister för det. Sedan är en flaska vin vid ett och samma tillfälle riskbruk. Oavsett vad du känner kring det. 
    Skulle ju va sjukt tråkigt att dricka ensam, delad glädje är dubbel glädje :D 
    Deppigt att dricka ensam ju, då har man ju problem! Men en flaska bubbel behövs för varje fest :)
  • Anonym (Nej!)

Nej, alkoholist är hon inte. Enligt socialstyrelsen är kriterier för beroende av alkohol och andra droger: "tolerans, abstinensbesvär, ökad mängd/längre perioder av bruk, kontrollförlust, tidsomfattande drogbruk, avstår från andra nöjen och intressen till förmån för droganvändning och fortsatt användning trots upprepade psykiska/fysiska problem."

Sedan kan man väl ha en osund relation till alkohol, men alkoholist är hon sannerligen inte. Oavsett vad du tycker.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Em) skrev 2025-01-02 21:58:31 följande:
    Skulle ju va sjukt tråkigt att dricka ensam, delad glädje är dubbel glädje :D 
    Deppigt att dricka ensam ju, då har man ju problem! Men en flaska bubbel behövs för varje fest :)
    Det är verkligen ingen skillnad. Jag och min man är nyktra alkoholister. När min man var aktiv behövde han aldrig dricka själv, ser man till att ha affärsmiddagar och olika event/tillställningar är det inga som helst problem att få sällskap? men han är lika alkoholiserad för det. Han va otroligt glad och hade mycket roligt. Det brydde inte hans lever sig om? inte hans anhöriga heller? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sovitt) skrev 2025-01-02 21:28:10 följande:

"Om ens drickande ger konsekvenser" var meningen jag var ute efter. Gör det det för henne?

Hon säger saker hon inte annars hade sagt. Blir ganska gränslös. 
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 22:25:48 följande:
    Det kallas att vara berusad.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Em) skrev 2025-01-02 21:46:13 följande:

Låter ju mer som att hon inte vill bara dricka ett glas vin eftersom det inte ger henne nåt. Eller är det att han inte kan, att hon måste dricka mer om hon tar ett glas? 

Jag själv dricker sällan ett glas, utan när jag dricker vin dricker jag gärna en flaska, i sällskap under en hel kväll, så blir inte särskilt berusad heller. Men bara ett glas, då kan jag lika gärna dricka pepsi max. 

Men om hon dricker en flaska själv varje fredag och lördag känns det ju helt klart som ett riskbruk åtminstone. 

Exakt, det ger henne inget säger hon. När hon dricker blir det mycket. Hon döljer hur mycket tror jag. På en hel flaska märker man inte att hon druckit. Men när hon väl dricker sluddrar hon och vinglar så jag tror mer på 2 flaskor per gång. Känns som hon skåpdricker för det är alltid hon som går iväg och fyller glasen. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Nej!) skrev 2025-01-02 22:29:12 följande:
    Det kallas att vara berusad.
    Att bete sig illa är absolut ett tecken på att man har problem. Om folk i omgivningen reagerar på att man blir knäpp så har man problem så länge det är kopplat till alkoholen. 
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-01-02 22:33:41 följande:
    Att bete sig illa är absolut ett tecken på att man har problem. Om folk i omgivningen reagerar på att man blir knäpp så har man problem så länge det är kopplat till alkoholen. 
    Fast nu var det inte så det stod. Hon säger saker hon inte säger annars. Det gör de flesta som är berusade. Men jag fattar, du är färgad av din egen upplevelse.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Nej!) skrev 2025-01-02 22:42:57 följande:
    Fast nu var det inte så det stod. Hon säger saker hon inte säger annars. Det gör de flesta som är berusade. Men jag fattar, du är färgad av din egen upplevelse.
    Hon blir gränslös. Är det inte något negativt menar du? Finns väldigt många som dricker utan att bli gränslösa? 
  • Anonym (Sovitt)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 22:25:48 följande:
    Ja, då låter det som om hon har problem.
Svar på tråden Är hon alkoholist?