Inlägg från: Anonym (Natalie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Natalie)

Gravid och lämnad för en annan kvinna

Anonym (Lämnad) skrev 2025-01-03 08:50:25 följande:

Tack för alla svar och för er vänlighet, det värmer. Det hjälper att få ta del av andra perspektiv och läsa om era erfarenheter. 

Jag kommer definitivt att vilja ha ensam vårdnad, han är inte en pålitlig och stabil person för tillfället och precis som ni säger, han måste visa upp en mer ansvarsfull sida om jag ska känna mig trygg att dela vårdnaden om våran son med honom i framtiden. Han har varit så otroligt impulsiv och obehaglig den senaste tiden att jag valt att inte ha mer kontakt med honom än nödvändigt från och med nu. Det går inte att kommunicera med honom utan han bemöter mig med iskyla och han är dessutom helt likgiltig för situationen han försatt mig och vårat barn i. Oerhört läskig förändring hos en människa man trodde att man kände och som trots allt fortfarande älskar. 

Tack igen för all pepp. Fler går gärna dela med sig om ni skulle vilja.

Verkligen ledsen för din skull, jag har själv blivit lämnad under en graviditet och det var inte lätt. Han gick tillbaks till sitt ex och fick ett barn med henne knappt ett år efter vår dotter föddes. Nu är dottern 8 och träffar bara sin pappa då och då, han är ganska strulig. Jag träffade en ny man strax innan hon fyllde 5 och vi väntar vårt andra gemensamma barn nu, dottern är världens bästa storasyster. Det är inte lätt men det blir bättre. 

Men när det gäller det där med ensam vårdnad tror jag inte att det räcker att han har varit otrogen och lämnat dig för att han inte ska få delad vårdnad om han vill ha det.. Frågan är ju hur intresserad han är av att ha delad vårdnad. Jag har ett äldre barn också som jag fick när jag var väldigt ung , hon är vuxen nu.. Pappan blev dömd för att ha misshandlat mig och ett tag försökte jag få ensam vårdnad men gav upp efter ett tag för det skulle blivit en för jobbig process. Om pappan vill ha delad vårdnad tror jag det krävs väldigt mycket för att han inte ska få det. 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Kram till dig TS) skrev 2025-01-04 01:14:13 följande:

Jag känner såå med dig TS. Helt otroligt hur en vuxen man helt kan sakna ansvarskänsla och bete sig såhär egoistiskt och egocentriskt. Jag förstår verkligen dina känslor.

Angående det här med ensam vårdnad.. Nu var det 7 år sedan jag blev förälder senast. Men då fungerade det iallafall som så att jag och pappan (som då bara var sambos, ej gifta) blev tvungna att åka till kommunens socialkontor där vi båda fick skriva på papper och intyga att han var pappan till vår dotter. Vi fick även skriva på ett till papper där vi båda intygade att vi ville ha gemensam vårdnad om vårt barn. Alltså två papper att skriva under som ej gifta.

Om mamman till barnet inte är gift, så får mamman automatiskt ensam vårdnad då barnet föds. För gemensam vårdnad om barnet krävs det alltså underskrift på socialkontoret från båda föräldrarna om de ej är gifta. Så jag tänker att du helt enkelt skulle kunna låta bli att skriva under på gemensam vårdnad. Pappan skulle då kunna ta ärendet till tingsrätten, och då skulle du antagligen bli tvungen att gå med på gemensam vårdnad. Men alltså, vad är oddsen för att ditt numera ex skulle ta vårdnadsärendet till tingsrätten? Han verkar ju vara fokuserad på annat än sitt barn. Att du skulle ha ensam vårdnad i framtiden betyder inte att barnets umgänge med pappan skulle bli påverkat på ett negativt sätt. Vårdnad och umgånge är två olika saker.

Jag förstår din känsla att du absolut inte vill att den nya kvinnan ska hålla ditt barn i sina armar. Jag förstår verkligen det. Och jag vill inte göra dig ledsen nu, men om hon är snäll och bra mot ditt barn så är det det viktigaste, barnets bästa i första rummet alltså... <3

Och angående ditt ex relation till den nya kvinnan.. alltså jag kan lova dig att det kommer att gå åt helvete förr eller senare i den relationen. Kanske blir det först efter att dom har fått ett gemensamt barn.. men alltså ditt ex har ju visat tydligt hur opålitlig, egocentrisk och icke ansvarstagande han är. Grattis till henne som får en sådan partner! Jag menar visst kan kärlek ta slut i en relation. Men inte fan beter man sig på det sätt som din sambo nu gör, speciellt inte när man har ett barn påväg.

Jag förstår verkligen hur sviken, lurad, illamående och besviken du känner dig. Men nu har du fått se vad din sambo är kapabel till, vad som är hans lägsta handling. Vill du verkligen vara med en sådan partner? Det finns män där ute som aldrig skulle balla ur och svika mamman till sitt barn även om kärleken dom emellan tog slut. Alltså din sambo saknar ju helt ansvarskänsla, han beter sig som en liten pojke i en vuxen mans kropp.

Stor kram till dig TS <3

Det stämmer att det funkar så med vårdnad om man inte är gifta (även om man är sambo) , mamman har ensam vårdnad från början och båda måste skriva på ett papper om man vill ha gemensam vårdnad. Tyvärr gjorde jag det med mitt första barns pappa men vill pappan ha gemensam vårdnad gör det nog inte så stor skillnad om man skriver på eller inte , han kommer ha rätt till det om han tar det vidare (om han inte är extremt olämplig).

Så det är väl som jag svarade innan, det beror på hur intresserad pappan är av att ha gemensam vårdnad. Tycker han inte det är speciellt viktigt kan TS såklart bara låta bli att skriva på pappret och låta det vara så. Tycker han det är väldigt viktigt är det nog bättre att skriva på så man slipper hela rättsprocessen som antagligen blir väldigt jobbig. 

Och ja självklart kan han träffa barnet och/ eller ha barnet boende hos sig på helger eller varannan vecka eller hur de nu vill lägga upp det i framtiden även utan gemensam vårdnad. 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Mår illa) skrev 2025-01-04 12:26:30 följande:

Vill bara börja med och skriva att det gör mig sp ledsen att man kan bli behandlad på det sättet. Hoppas på karma! Han verkar vara ett svin och förtjänar inte vara pappan till barnet trots att han nu är det! 

Med de sagt! Om ni inte är gift vilket jag uppfattar det som så kommer du vara vårdnadshavare och den som godkänner att han är pappan osv, och för gud skull låt han kämpa och ta initiativ till att vara med sitt barn. Men just nu verkar den jäveln har annat han ska ägna sin tid åt. Åk absolut inte 4 timmar till ett svin bara för han råkade vara pappan. 
    usch blir bara förbannad! Den en sak att sluta ha känslor för någon men något helt annat att vara otrogen och hålla på som han har gjort. 

Håller med dig om det mesta men det där med vårdnad är inte riktigt så enkelt , det är inte mamman som godkänner att han är pappan och bara kan låta bli att godkänna om hon vill, faderskapet måste fastställas. Och skriver man inte på om gemensam vårdnad kan han ta det till rätten och han behöver vara väldigt olämplig (typ våld , missbruk osv om ens det räcker) för att de inte ska tycka att han ska ha rätt till gemensam vårdnad. Det räcker verkligen inte att han har varit otrogen eller lämnat mamman. Jag säger absolut inte det för att försvara honom men jag har själv varit i liknande situationer bland annat men med ett ex som blev dömd för att ha misshandlat mig och fortfarande hade gemensam vårdnad tills dottern nyligen blev vuxen även om hon bodde mest hos mig. 

Många här i tråden får det att verka som att det är mamman som helt ensam bestämmer om det ska bli delad vårdnad eller inte och det är inte så det funkar , det är bättre att man är förberedd på det. Sen är det ju såklart en annan sak om han själv inte tycker det är speciellt viktigt med gemensam vårdnad eller kanske till och med gärna slipper, då kan hon ju bara låta bli att skriva på pappret och låta det vara så. 
Svar på tråden Gravid och lämnad för en annan kvinna