Anonym (Natalie) skrev 2025-01-04 13:35:59 följande:
Håller med dig om det mesta men det där med vårdnad är inte riktigt så enkelt , det är inte mamman som godkänner att han är pappan och bara kan låta bli att godkänna om hon vill, faderskapet måste fastställas. Och skriver man inte på om gemensam vårdnad kan han ta det till rätten och han behöver vara väldigt olämplig (typ våld , missbruk osv om ens det räcker) för att de inte ska tycka att han ska ha rätt till gemensam vårdnad. Det räcker verkligen inte att han har varit otrogen eller lämnat mamman. Jag säger absolut inte det för att försvara honom men jag har själv varit i liknande situationer bland annat men med ett ex som blev dömd för att ha misshandlat mig och fortfarande hade gemensam vårdnad tills dottern nyligen blev vuxen även om hon bodde mest hos mig.
Många här i tråden får det att verka som att det är mamman som helt ensam bestämmer om det ska bli delad vårdnad eller inte och det är inte så det funkar , det är bättre att man är förberedd på det. Sen är det ju såklart en annan sak om han själv inte tycker det är speciellt viktigt med gemensam vårdnad eller kanske till och med gärna slipper, då kan hon ju bara låta bli att skriva på pappret och låta det vara så.
Sen är det lätt att man vill hämnas när man blivit sårad, men han är ju pappan till barnet så varför skulle han inte stå som pappan? Hur dom gör med vårdnaden av barnet är en sak men faderskapet måste fastställas som du skriver.