Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Borde jag göra abort??

Jag vill inte skriva att du ska göra abort, men tänk efter noga. Ni har redan fyra barn. Vill ni verkligen ha fler? Ert äktenskap har nyligen genomgått en svacka och en kris, vilket inte är ovanligt under småbarnsåren. Nu ser ni fram emot nästa livsfas, när barnen börjar bli större och mer självgående.

Ni vet inte heller vilket slags barn ni får. Bara för att de andra fyra har varit "lätta", betyder inte det att det blir så igen. Skulle ni få ett barn med stora svårigheter eller särskilda behov, kommer det att påverka hela familjen och indirekt gå ut över de andra barnen. Även om de förstås kommer att vara ganska stora redan när minstingen är några år gammal.

Prata med din man. Hans åsikt är förstås också viktig, även om du har sista ordet.

Jag tycker att ni bör satsa all energi på den familj ni redan har, samt vara noga med skydd i fortsättningen. Du kanske känner dig "gammal", men är bara 38. Många blir gravida i din ålder och även senare.

Men jag vet att abort inte alltid är ett lätt beslut. Bara du kan i slutändan avgöra vad som är rätt.

Anonym (Ambivalent) skrev 2025-01-04 15:51:54 följande:

tack för svar. Ni skriver det jag själv tänkt. 

min man är givetvis på min sida oavsett vad jag väljer. Han tycker båda vägarna är bra att gå och är inte direkt ett optimalt bollplank.. 

Din man låter mogen och ansvarsfull som stöttar dig hur du än gör. Sen har han självklart rätt till sina egna tankar och känslor kring detta. Han verkar inte helt emot ett till barn, men skulle ni orka? Skulle ert äktenskap klara det? Är det värt att riskera det ni redan har? Abort kanske trots allt är det minst dåliga alternativet i er situation. Du verkar själv ha kommit fram till detta.

Jag har aldrig varit i din situation själv, men vet andra som har varit det. Inte exakt som er, men liknande dilemma kring abort eller behålla, i en situation som av olika skäl inte är optimal. En del har i slutändan valt att behålla, andra har gjort abort.

Jag vet ingen som ångrar sina barn, däremot ångrar de ibland omständigheterna kring hur barnen blev till. Det kan handla om att de önskar att de hade valt en bättre pappa, att de var för unga eller för gamla, eller hade dålig ekonomi. 

Som motvikt bör påpekas att de flesta som gör abort inte heller ångrar sig. Pro-lifare påstår ofta att detta är vanligt, men forskning visar något annat. De få som ångrar sina aborter, är nästan alltid de som egentligen inte ville göra abort. Som kanske utsattes för påtryckningar och senare ångrar att de lät sig övertalas. De som inte ville ha barnet ångrar sig däremot ytterst sällan. Lättnaden är oftast större än ledsnaden.
    Anonym (A) skrev 2025-01-04 18:41:33 följande:
    Tänker man så skulle ingen våga skaffa barn.
    Det är stor skillnad på att vara medveten om risken att få ett extra krävande barn, om man vet att man kan lägga all fokus på det barnet (och ev ett till), och att kalkylera med den risken om man redan har flera barn och inte vet om man har tid och ork för ett barn till. Inte ens om barnet var en kärnfrisk liten solstråle som sällan ställde till besvär.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-04 20:12:13 följande:
    Det är stor skillnad på att vara medveten om risken att få ett extra krävande barn, om man vet att man kan lägga all fokus på det barnet (och ev ett till), och att kalkylera med den risken om man redan har flera barn och inte vet om man har tid och ork för ett barn till. Inte ens om barnet var en kärnfrisk liten solstråle som sällan ställde till besvär.
    Tillägg: Man vet aldrig vilka barn man får, men man kan vara bättre eller sämre rustad för dem.

Jag vet par som "bara" har två barn som vi, men ena eller båda har av olika skäl varit väldigt krävande, ibland hela uppväxten. Det har nästan tagit knäcken på föräldrarna. De har tvingats går ner i arbetstid, varit på väg in i väggen flera gånger osv. Trots visst stöd från både samhället och anhöriga. (Men stödet från samhället brister tyvärr ofta).

Och då har de ändå "bara" haft två barn att fokusera på. TS och hennes man har fyra.

Vi har två relativt "lätta" barn, ändå har det varit tufft ibland. Våra barn är det bästa som har hänt oss, men nu när de är större, är det skönt att inte bara jobba och vara förälder längre. Att kunna fokusera på annat, ha mer egentid, mer tid för varandra, för vänner, för intressen.
    Anonym (Ambivalent) skrev 2025-01-04 20:15:53 följande:
    Du skriver många bra och tänkvärda saker, speciellt det om att det oftast är de som INTE ville göra abort egentligen som ångrar sig. Men de som bestämt sig flr att det är det rätta gör det inte. Jag tror heller inte jag skulle ångra mig när jag tänker efter. tror det allra vettigaste är att fokusera på det jag redan har? men det är svårt. Tror alltid att man kommer tänka på hur det kan ha blivit. men det gör man nog oavsett. 
    Tack! 

Precis så är det. De som absolut inte vill ha (fler) barn, eller av andra skäl känner att abort är det rätta, ångrar sig sällan. De som känner sig pressade till abort, eller övertalas till det, mår ofta dåligt efteråt, men det är ju inte så konstigt. De borde helt enkelt inte ha gjort abort. I ert fall är det ju annorlunda.

Det är lika fel att försöka tvinga eller pressa någon till abort, som att försöka tvinga eller pressa någon att behålla.

Jag tror inte att du kommer att ångra dig hur du än gör. Lita på din magkänsla. Men spontant, av det du berättar, låter det som ni bör fokusera på det ni redan har.
    Anonym (Ambivalent) skrev 2025-01-04 20:21:05 följande:

Det är lite det jag känner med, att jag kanske är lite för gammal egentligen. Även om allt under 40 egentligen inte är någon ålder att prata om. Folk får barn så sent nuförtiden. Men det ökar ju risken såklart för att det inte ska gå lika bra som tidigare när jag var yngre. 

just tiden är något jag inte riktigt känner räcker till redan idag. Det är någon som behöver min uppmärksamhet konstant. Varje dag hela dagarna är det inte en enda lugnt stund och det känns som att det alltid är ett barn som behöver vänta. det skulle inte bli på något sätt bättre med en bebis, även om det såklart är en övergående fas. 

sen älskar jag att ha många barn. håller med om att det är slitigt. När min yngsta kom för 5 år sedan hade jag en 3-åring, en 5 åring och en 8-åring och det var mitt i covid och allt var stängt. Det blev många intensiva timmar hemma? 

det känns skönt att ha kommit ur det yngsta/minsta bebisträsket även om det är en helt fantastiskt mysig tid. 

Jag var 36 när våra tvillingar föddes, maken 33. Vi hade inga barn sen tidigare samt begränsad erfarenhet av barn.

Ofta har jag fått höra: Underbart med tvillingar, men är det inte jobbigt?

Jag vet inte vad jag ska svara. Jag har ju inget att jämföra med. Men ibland känns det som det har varit full rulle sen de föddes, och jag känner igen det du skriver. Sällan en lugn stund, alltid något av barnen som behöver en eller vill ha uppmärksamhet. Det stämmer inte riktigt, särskilt inte nu när de är äldre (12), men ibland känns det så. Och då har vi ändå "bara" två. Ni har fyra.

Det har varit underbara år, men också krävande. Hade det varit lättare om jag hade varit yngre, under 30 när de föddes? Det går inte heller att svara på. Jag är glad att jag inte var äldre än jag var, men var inte redo för barn före 30. 

En sak som ofta glöms bort. Kvinnor har i alla tider fött barn även efter 40. Sällan sitt första barn, men sitt tredje eller femte eller tionde.

Förr fick kvinnor barn så länge de kunde bli gravida. För en del innebar det att de fick sista barnet när de var runt 45 eller ännu äldre. Det är förstföderskors ålder som har ökat, inte mammors ålder generellt.
    Tow2Mater skrev 2025-01-05 14:47:23 följande:
    Du kanske menar detta mest ur åldershänseende. Men man kan ju ha i åtanke att kvinnor förr var nog ganska utslitna och äldre syskon tog hand om de yngre, ofta utomhus om stugan var liten. De sattes i arbete tidigt, ibland i andras hushåll, och eventuellt handikappat barn kunde sättas ut i skogen då det inte kunde tas omhand av en utsliten mor eller styvmor (då första modern dött i barnsäng) med 8-9 andra barn.
    Jag menade självklart ur åldershänseende, men visst stämmer det du skriver. Men av samma skäl är det ju enklare att vara äldre mamma nu, när vi har bättre hälsa, bättre boende och sällan 5-10 andra barn att ta hand om.
    Anonym (Ambivalent) skrev 2025-01-06 23:33:33 följande:

de Anledningar jag har till att inte behålla inser jag är rätt egoistiska och baserat på andras åsikter.
    - att JAG sett fram emot nästa fas i livet med den familj vi redan har. Att JAG tycker det är skönt att vara ur småbarnsåren med blöjor och allt. och äntligen ser ljuset när det kommer till ekonomi, oavbruten sömn, minimal vab, enkel lämna/hämta och fokus på jobb. Jag har massa lopp jag ska springa i år och har sett fram emot att komma i form (ni hör ju vilket absolut sämst argument) Att jag börjat få en mer ?mogen? relation med de barn jag redan har.  Vad ska ALLA ANDRA säga?! Min familj kommer inte tycka det är rimligt, den enda vän jag pratat med hittills säger nej det verkar som en dålig idé att skaffa en till. Hur ska vi få tiden till alla. Sen att jag är då lite till åren och det gör ju allt lite mer riskabelt och nu när jag läst på massor så har jag hittat info om att var femte graviditet ofyast är det något fel på !?!? Oddsen är dåliga och jag vet med säkerhet att vi inte skulle klara ett handikappat barn. det har jag varit väldigt tydlig med redan med mina andra barn- hade tester visat på fel så hade jag avslutat. 
    Nu har allt går bra, och sannolikheten att den här graviditeten går lika bra är väl ändå rimlig då det är samma pappa och samma gener. men det kan man ju aldrig veta. 

det positiva och att jag ska behålla är ju såklart, det skulle kunna resultera i ett barn, ett syskon till de andra och ett barn är ju hur underbart som helst, egentligen.
    många skriver att man inte ska riskera det man har och fokusera på det och det avskräcker lite. men samtidigt så fattar jag ju att det skulle komma med så mycket kärlek. 
    igår berättade jag för min man att jag bestämt mig, att det inte kommer funka med att vi går vidare. Att vi behöver vara realistiska och fokusera på det vi redan har. han sa att han stöttar mig oavsett och är det vad jag vill så är han med mig hela vägen. 

men idag har han varit ledsen. Och jag kan inte sova för tankarna bara maler och maler och maler om vad jag bör göra. Läser forum om abort i timtal för att sedan fantisera om hur det skulle se ut om vi skulle få en till liten till familjen. varför tänker jag ens den tanken när jag väl bestämt mig!? 

minsta lilla tvivel ska man ta hänsyn till. jag kan ju inte veta innan hur jag kommer må efter, då gäller det ju säkert att ha ett bra pannben där man väljer att fokusera på de positiva saker som kommer ur beslutet, och inte på det som inte blev något. 

jag svamlar. sorry

Vill du verkligen ha ett till barn? Eller handlar det mer om att du tycker att du "borde" vilja?

Du antyder att det är egoistiskt att vilja fokusera på sig själv, ha mer tid och ork över osv. Du är ju MAMMA och KVINNA och ska inte behöva ha något eget liv. Eller?

Förlåt om jag låter lite raljerande, men jag blir lite bekymrad när du ser det som egoistiskt, och "världens sämsta skäl" att vilja avsluta graviditeten av de skäl du anger. Som om det vore moraliskt fel?

Du har redan fyra barn. Ingen kan anklaga dig för att inte ha gjort din del när det gäller att befolka detta land. Du och din man har nyligen genomgått en äktenskaplig kris, samt verkar ha fullt upp med det ni har. Och fyra friska barn är ingen garanti för att nästa barn blir friskt, det finns dessutom annat som npf, förlossningsskador och liknande.

Sen kan det förstås vara tvärtom också. Känslomässigt kanske både du och din man gärna vill ha barnet. Du skriver att det på sätt och vis skulle vara härligt med en bebis till, osv.

Är det så du känner - ja då hamnar ni ju i ett annat läge. Då är det bättre att behålla och ta det som det kommer. Era andra barn kommer ändå att vara ganska stora om några år. De kommer fortfarande att behöva er, men inte på samma sätt som när de var mindre.

Men oavsett vad ni beslutar er för, är det vanskligt att fråga andra hur ni borde göra, eller hur de skulle ha gjort. Det finns nämligen inga rätt och fel här. Alla är olika. Det som är rätt för andra behöver inte vara rätt för er.

Många hade aldrig velat ha ens tre eller fyra barn. De hade nöjt sig med ett eller två och sedan sett till att det inte blev fler, med hjälp av preventivmedel eller sterilisering, samt gjort abort vid behov. Andra hade aldrig klarat av att göra abort, oavsett hur många barn de hade innan. Och åter andra hade kanske valt det ena eller det andra, beroende på situationen.
Svar på tråden Borde jag göra abort??