Svärmor tar över mitt barn
Jag måste skriva av mig lite, är så himla ledsen.
För 3 veckor sen fick jag och min sambo vårt första barn. Vi är helt överlyckliga, vi har försökt länge att bli gravida och äntligen fick vi nu bli föräldrar. Det var dock en lång och tuff förlossning och lillan behövde vård på neo ett par dygn efter. Alla mår bra men jag och pappan har känt oss väldigt omtumlade av allt och såklart är vi båda lite extra sköra som förstagångsföräldrar.
Så för en vecka sen skulle vi åka och träffa min sambos föräldrar och sova hos dom i deras stuga två nätter med bebisen. Dom är såklart överlyckliga över sitt barnbarn, men nu till saken. Svärmor fullkomligt TAR ÖVER ALLT. Det har hon alltid gjort med allt i och för sig, hon vet liksom alltid bäst och jag har varit nojig över att hon ska lägga sig i nu när vi fått barn. Och mycket riktigt, det gick väl två timmar efter vi kommit dit så hade hon kläckt ur sig synpunkter kring att vi ska dela på föräldraledigheten lika (för det gör man ju inte, mamman SKA vara hemma längst enligt henne), hon sa att jag ammade bebisen för kort och att jag hade dåligt med mjölk (vilket inte alls stämmer), jag fick inte äta starka kryddor för då skulle bebisen få ont i magen för så sa man på hennes tid när hon fick barn för 40 år sedan, jag gjorde fel som väckte min bebis efter tre timmar för att amma för ?flickan MÅSTE ju få sooova? fast dom sagt på BVC att vi ska göra så. Jag försökte att inte bry mig men det är inte så lätt när man fött barn två veckor tidigare och jag känner mig såklart osäker som nybliven mamma men gör så bra jag kan och vi följer alla rekommendationer som finns idag och det måste vi få utrymme att göra känner jag oavsett vad som ?gällde? när svärmor fick barn på 80-talet.
Sen på eftermiddagen så började min svärfar få tydliga förkylningssymptom i form av snuva, hosta och han gick runt och huttrade och tog febernedsättande vilket gjorde mig väldigt nojig. Alla som träffar en så liten bebis ska ju vara friska. Jag pratade med min sambo som sa till sin pappa att hålla avstånd men ändå så var han framme och lutade sig över henne, klappade och pussade.
Sen samma kväll så fick bebisen lite magknip vilket hon får ibland så hon blev lite gnällig då. Jag och min sambo är väldigt lugna och stressar inte upp oss när bebisen skriker utan pratar lugnt, vaggar och försöker trösta. Min svärmor blev dock skitstressad av detta, tog bebisen från min sambo som hade henne och typ skrek åt min sambo att hämta en napp NUUUUU!!!! För att hon skulle tröstas av det. Jag sa vänligt men bestämt att vi försöker att inte använda nappen så mycket och dessutom är hon för upprörd för att ta den nu. Då lade hon ner henne på skötbordet och sa hundra gånger: LUUUUGN! LUUUGN! LUUUUGN! Till bebisen ganska högt och stressat vilket gjorde mig väldigt irriterad att hon blev så uppe i varv och det lugnade ju inte direkt bebisen.
Morgonen efter var min svärfar ännu mer förkyld och jag bestämde mig för att ta en kort promenad med vagnen. Jag hade tagit på mig jackan och höll bebisen, skulle lägga ner i vagnen. Då kommer min svärmor, sliter bebisen ifrån mig och befaller mig att ?nu går du och lägger till och vilar så går VI ut med henne?. Så la hon bebisen i vagnen och bara gick och kvar stod jag och började gråta och blev jätteledsen. Det hade gått jättebra att gå ut med henne om dom hade frågat men att bars slita min två veckor gamla bebis ur mina armar, när jag också är känslig och osäker efter förlossningen, fick mig att känna mig som världens sämsta mamma. Pratade med min sambo igen om svärfars förkylning och att jag kände mig orolig för bebisen varpå han pratar med sina föräldrar när dom kommer tillbaka. Svärfar tar det personligt, blir sur på mig och sen åker dom från stugan.
Nu är vi hos mina föräldrar och både jag och bebisen har mycket riktigt blivit förkylda. Bebisen snuvig och jag hostig. Ingen fara alls men känner mig bara så irriterad och arg och ledsen på hela situationen. Vet inte om jag ska prata med mina svärföräldrar eller be min sambo göra det eller bara strunta i det?