• Bits1975

Svärmor tar över mitt barn

Anonym (Ledsen nybliven mamma) skrev 2025-01-05 17:55:54 följande:

Tack snälla för era svar. Känns skönt att ni också tycker att deras beteende inte är OK och att det inte är jag som övertänker. Jag bad min sambo prata med dom vilket han gjorde och idag åkte vi hem till dom för en fika bara.

Det var bättre idag men inte helt OK ändå. När vi kommer dit så får vi direkt en overall av henne som hon köpt till bebisen för att vi har alldeles för lite kläder på henne i babyskyddet i bilen och hon får ABSOLUT inte bli kall. Jag säger att tack, den är jättefin men de ska inte ha stora ytterkläder i babyskyddet av säkerhetsskäl men att den kommer säkert till användning i vagnen och sådär.

Sen ska hon såklart byta blöja och hålla och greja men jag märkte att hon var hungrig så jag var bestämd med att nu ska hon komma till mig, vilket svärmor ignorerade först tills min sambo sa till henne att ge mig bebisen på en gång. Sen när jag ammar henne då säger hon igen att jag ammar henne för kort tid men jag ammar henne så länge hon vill varje gång och följer hennes mönster så där röt jag till på henne att jag inte alls ammar henne för kort tid så då blev hon lite tillbaka, tack och lov. Sen berättade min sambo att jag brukar sjunga vaggvisor för bebisen på kvällarna och det var tydligen fel för bebisar vill bara höra entoniga melodier och samma stavelser? Skitkonstigt sagt? Så där bestämde jag att det är dags att åka hem. Då är det ju SÅÅÅ SYND OM FLICKAN att hon har så lite kläder på sig i babyskyddet och blir kall? 

Jag har sagt till min sambo nu att han måste säga till dom på skarpen för jag vill inte höra. Vill inte ha oönskade råd eller åsikter om VÅRT barn. Vill jag höra vad hon tycker så frågar jag. Till dess får hon helt enkelt hålla tyst. Han har lovat att han ska prata med henne igen ordentligt. 

Kände att jag åtminstone till viss del vågade släppa fram björnmamman i mig denna gången, tack vare er! 

Bra jobbat! ❤️
  • Bits1975
    Anonym (lisen) skrev 2025-01-04 21:17:33 följande:
    Hej ts, det är jättebra att du reagerar redan första gången detta händer. Så att ni inte bara fortsätter i samma hjulspår och förväntar er ett annat resultat och fortsätter må dåligt. Det är helt normalt att du blir arg över dina svärföräldrars oacceptabla beteende.

Tyvärr har du en en påstridig och gränslös svärmor. 
    Du behöver ändra dina förväntningar. I en perfekt värld finns inga konflikter i familjen. Ha inte så höga förväntningar på att svärmor och svärfar kommer att göra stora förändringar. Nu handlar det om hur ni hanterar detta och sätter gränser kring er familj. Du ska inte prata med svärföräldrarna. Om det är något ni vill ta upp så ska din man göra det. 
    Sluta tänk på dig själv som känslig och skör. Tvärtom, allt det du nu känner är ju att björnmamman i dig har vaknat. Henne ska du släppa fram. Det är du som bestämmer om någon annan får gå ut med barnet. Det är din uppgift att ingen går iväg med barnet utan din tillåtelse. Förebygg situationen, ha helst barnet i en bärsele. Håll i barnet och säg med lugn röst nej. Ni måste båda hjälpas åt.
    När hon kommer med råd: låt det bara gå in genom ena örat ut genom det andra. Låt henne hålla låda utan att svara, måste du säga något säg bara "jaha / mmm / ja " Blir hon jobbigare, gå iväg och byt blöja. Börja aldrig argumentera. Du kan vara lugn och trygg över att du sköter ditt barn bra.
    Lär av era misstag. Nu åkte ni iväg och sov över två nätter. Det gick inte bra. Kämpa dig inte blå. Åk på ett kortare besök nästa gång. 
    Att svärfar är förkyld och hänger över en nyfödd och pussar? Är de okunniga och lågbegåvade eller ville han vissa vem som bestämde efter att han fått en tillsägelse av din man?  
    Ni får ha en strategi när svärmor beter sig som hon gör vid skötbordet, det är helt oacceptabelt. Då får någon av er ta barnet och gå iväg och båda två säger att ni tar hand om barnet. Den som inte går iväg med barnet kan vända sig till svärmor och avleda: ska vi sätta på en kopp te ? eller fråga om hon varit på Gekås på sistone. Ni måste kliva fram och ta kommandot.

Hemma hos er kan ni ha en nyckel på insidan av sovrumsdörren så du kan amma ifred. Lås badrumsdörren när ni byter blöja. 

Träffa inte svärföräldrarna oftare eller längre tid än ni orkar med. Låt din man sköta kontakten. Man måste inte umgås jämt och ständigt. 

Jag håller med dig i allt du skriver

Här är mina egna tankar också:

Det är väldigt tidigt att åka och sova hos svärföräldrarna endast två veckor efter en förlossning i allmänhet och en svår sådan i synnerhet. Ni är även förstagångsföräldrar vilket innebär en period av anpassning, lära känna både barnet och sitt nya föräldra-jag, hur sover barnet, vad är det för en liten människa, vad tycker hen om/inte om? Ni borde ha fått vara ifred ett tag.

Nu är det influensatider och föräldrar vars barn har råkat ut för RS-virus har varnat andra föräldrar då spädbarn kan hamna i respirator när de blivit smittade av förkylda människor. Det är inte värt det.

Lyssna på era instinkter, känns det inte bra i magen så säg ifrån och ta över.

Hoppas ni nu får en fin och lugnare tid med er bebis.
  • Bits1975
    Anonym (lisen) skrev 2025-01-05 19:09:17 följande:

Håller med om att det är för tidigt att åka bort flera nätter hos svärföräldrar.
    Ni behöver vara hemma och hitta era egna rutiner.
    Svärföräldrarna släpps in för mycket och för fort.
    Amningen kan man ha helt ifred i början. Sitta på en plats i fred utan att få kommentarer. Görs lättast hemma.
    Att hon börjar byta blöja utan att vara tillfrågad är gränslöst. 
    Alla dom gränserna är lättast att sätta om hemma. Man kan gå undan till ett annat rum när man ammar. Har allt till blöjbytet som man sköter helt själv.
    Första gångerna får man hålla barnet om man har tur som svärförälder. 

Ha rimliga förväntningar på hur mycket ni orkar umgås med svärföräldrarna. Jag hade aldrig velat eller orkat umgås så mycket med svärföräldrarna som säger att ni gör
    Nu ska behovet hos ert barn stå i centrum och din ork som ammande mor går först. Inte svärmors behov eller hennes behov av att leka förälder.

Just så, i synnerhet amningsro
  • Bits1975
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-07 10:01:39 följande:

Har inte läst hela tråden, men skippa att åka hit och dit med en nyfödd såhär mitt i vintern! Det är så många smittor som går och dessutom stressigt när alla möjliga ska säga vad man ska göra och inte göra med barnet.

Ni behöver ju tid att lära känna ert eget barn! Jag skulle inte sova någonstans annat än hemma på minst ett halvår. Varför? Ert barn är inte här för att roa mormor eller farmor. Det finns gott om tid för dem att rå om sitt barnbarn, men nu är det viktigt att du och din man kommer in i alla rutiner och lär känna barnets behov på egen hand. 

Våga säga nej. Våga säga nej till besök, våga säga nej till övernattningar, våga säga nej till att hålla barnet när han gråter osv. Nu är du förälder och du måste få avgöra vad du och ditt barn mår bra av. Var stark. 

Ja, när jag blev faster tittade jag förbi och lämnade lite smått och gott till min svägerska som just fött och tittade på avstånd med munskydd på det lilla underverket som min bror (pappan) höll i. Sedan var det tack och hej, och det var minst lika ljuvligt (om inte ännu ljuvligare efter all väntan) att få hålla i brorsonen för första gången när han var lite starkare och knubbigare och rs-tiden var över.
Svar på tråden Svärmor tar över mitt barn