Inlägg från: Anonym (Kanske) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kanske)

Skuldsanering? Hjälp!

Har inte läst alla svar så koppas inte jag enbart repeterar nu, men har du kanske kollat på skuldfälla någon gång?
    Tänker att där brukar de kunna visa hur man på bra sätt både kan förhandla ner räntor osv, men också samla om man har lån på olika håll och så. 

Det kanske finns något sånt du kunnat göra för att få en hanterbar situation?

Bara det att göra upp en budget är en sak som många drar sig för att göra för man vill inte titta för noga, men att göra just det kan göra att man får en helt annan överblick som gör att man får en betydligt bättre bild a  läget  
    Det har du säkert gjort, men om inte så rekommenderar jag dig att göra det

Sen en sak som många inte vet.
    De flesta kommuner har faktiskt så man kan få ekonomisk rådgivning kostnadsfritt. De kan säkert hjälpa dig se över din situation, och du kan där då också få någon att prata igenom även det med skuldsanering med. 

Jag har personligen ingen erfarenhet av skuldsanering men har avlägsna bekanta som gjort. Ena blev fullständigt räddad av det, den andra ångrade att den gjort det för att den inte insett riktigt hur stramt det skulle bl, så det kan ju bli den perfekta lösningen, men inte för alla. 

Hade jag varit dig hade jag först kontaktat kommunen om ekonomisk rådgivning. 

• Anonym (Kanske)

Såg något råd om att skita i att betala och det tror jag är det sista man ska göra. Ja det kommer vara svinjobbigt att ringa runt och fråga om du kan få det uppskjutet eller få en avbetalningsplan eller så men du visar att du vill.
    Förklara att du inte kommer kunna betala räkningen, men att du vill hitta ett sätt att kunna betala av.

Om du skiter i att betala bara så kommer du hamna de som ?skiter i vilket? + att det tillkommer påminnelseavgifter och mer höga räntor 

Du säger att du behöver bil, och så är det säkert men fråga dig själv om du måste ha en så dyr som du har?
    Kan du köra mindre än du gör? Handla billigare osv. 
    Du behöver trots allt hitta saker som gör att du får ner dina kostnader varje månad. 

Skippa Netflix och Spotify. Du säger att det inte gör någon skillnad men allt som är någon är ändå något. jag tror det är en farlig inställning att ha faktiskt, för trots allt så alla bäckar små. Det kanske är just de 250 kronorna som gör att du kan klara av att göra en betalning.
    Lägg till att köra lite mindre och försöka köra mer matfynd tex som att kolla på matspar och matsmart så kanske du är uppe i 500-1000 kronor i månaden 🙂 Är bara att kämpa vidare på och tänk istället att varje krona gör sitt

Det finns ju Plutotv och Rakuten TV  och cineasterna att titta på utöver SVT och tv4play tex. 
    Och det finns YouTube att lyssna gratis på

• Anonym (Kanske)
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-05 00:39:25 följande:
    Ja jag förstår faktiskt inte heller varför det finns.. 
    Hur det kan vara lönsamt för de som lånar ut när det skiter sig...
    Tack!

Det handlar också om hur noggran alt stressad eller desperat man är när man tar lånet. Det finns ju trots allt även blancolån med bättre räntor också. 

Tex så kanske ens bank kan tänka sig att samla alla ens spridda lån på ett blancolån med en mer förmånlig ränta. 

Men många tänker bara blancolån som de där ?alternativa? lånen med skyhöga räntor, men även vanliga banken har ju de lånen i olika omfattning. Men de kan ha allt från 3-4% i ränta till 20-25% beroende på långivare   
    Fasta avgifter kan också variera från ställe till ställe.

• Anonym (Kanske)
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-05 00:43:56 följande:
    Kan absolut ringa runt. Är bara osäker på om det hjälper när man har 700 000 kr i skulder..
    Kan absolut skippa allt. Bilen är som sagt avbetald snart och inget av värde direkt. Kör endast det det som är nödvändigt och köper den billigaste maten/gör storkok och bakar. 

Mitt problem är inte riktigt att leva billigt utan att månadskostnaden är så hög...Hade gjort allt för att kunna fortsätta betala själv men man kan inte trolla fram tusenlappar. 

Kan vara att det inte går, men om du hade lyckats få ner månadsbetalningarna avsevärt varje månad, men att du kommer få betala längre, så kanske du får ihop budgeten ändå. 

Och om inte så får du ju omvärdera allt, men tror fortfarande att kommunens ekonomiaka rådgivning kan vara ett steg mot hjälp, men också vara behjälpliga i vilka steg du behöver ta och så. 

Önskar dig all lycka till 

• Anonym (Kanske)
    Aniiee skrev 2025-01-05 01:31:12 följande:
    Naturligtvis är att låta det gå till inkasso och kronofogden sista utvägen, men TS saknat 7000 kronor i månaden för att betala, enligt sin egna uppställning, så hur det inte redan är så att TS inte betalar något är för mig en gåta för tillfället.
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-05 00:35:08 följande:
    Jag har betalat med lånade pengar. Som nu är slut. 
    Och där är svaret.

Så, ja, det enda du kan göra är att släppa på något för att kunna betala annat. Du HAR inte mer pengar än du har. 

Börja med att prata med alla.  Alternativet frys ränta eller sänk amortering. Prata om båda. 

Om Lån 1-3 inte går med på någon slags sänkning, SLÄPP dem. Du MÅSTE få lös 6000 kronor, så du går +-0.

Sedan kommer du ha 1500 över efter bilen är betald. Lägg de 1500 på Kreditkort 1, tillsammans med nuvarande 1370 kr, totalt 2870 kr. Om du gör det så kommer Kreditkort1 vara avbetalt om 10 månader från att du börjar (så December 2025 om du börjar betala i februari). Mindre om du får till fryst ränta.

Av Kredit2 och Klarna väljer jag Kredit 2 som nästa, då klarna verklar lite oklart. Det låter som att du bara betalar ränta på den, vilket gör att den i alla fall inte växer.

Så i Januari 2026 kommer Kredit2 vara på ca 33000 med nuvarande avbetalning, som du alltså ska behålla i detta scenario. I januari 2026 kan du lägga ytterligare 2800 kronor på den för ett månadsbelopp om 3800 kr. Då är den skulden avbetalad i November med 1000 kronors marginal.

Lägg de 1000 kronorna på Klarna, som, igen, då det är oklart, förhoppningsvis ligger kvar på 28000 om du idag betalar ungefär 511 kr i månaden som täcker endast ränta. I december 2026 och framåt har du 3800 kronor att lägga på Klarnaskulden, vilket gör att den är avbetald i Juli.

Det är de tre små skulderna, på 2,5 år, och du går plus/minus 0 med nuvarande budget du ställde upp, utan netflix och bredband, men med spotify. Och även Lån 4s nuvarande avbetalning, Lån 4 kommer ligga på ca 43700 kr när Klarna är betalt, så även där kommer du ha betalat av nästan 10000 kr. 

Kommer lån 1-3 vara hos inkasso tills Klarna är färdigbetald? Ja. Utan tvekan. Hos fogden? Troligt men faktiskt mer tveksamt. Inkassobolagen gillar som sagt att sitta på skulderna.

Jag fattar att det känns jobbigt, men det är så här man löser det. På sikt.

Sen vet jag inte hur ditt jobb ser ut, om du kan jobba extra där eller kanske någon annanstans, när du inte har ditt barn.

Jag är fullt införstådd med det, och jag hör utifrån ditt svar att du tolkar mig annorlunda mot hur jag menade det. 

Givetvis så har man inte mer än man har. Jag menae bara att alternativet att bara skita i att betala inte är ett bra alternativ, men om man ringer och förklarar läget och sen inte betalar så är det en helt annan sak. 
    Blev kanske tydligare hur jag menade nu 🙂

Svar på tråden Skuldsanering? Hjälp!