Aniiee skrev 2025-01-05 01:31:12 följande:
Naturligtvis är att låta det gå till inkasso och kronofogden sista utvägen, men TS saknat 7000 kronor i månaden för att betala, enligt sin egna uppställning, så hur det inte redan är så att TS inte betalar något är för mig en gåta för tillfället.
Anonym (Ina) skrev 2025-01-05 00:35:08 följande:
Jag har betalat med lånade pengar. Som nu är slut.
Och där är svaret.
Så, ja, det enda du kan göra är att släppa på något för att kunna betala annat. Du HAR inte mer pengar än du har.
Börja med att prata med alla. Alternativet frys ränta eller sänk amortering. Prata om båda.
Om Lån 1-3 inte går med på någon slags sänkning, SLÄPP dem. Du MÅSTE få lös 6000 kronor, så du går +-0.
Sedan kommer du ha 1500 över efter bilen är betald. Lägg de 1500 på Kreditkort 1, tillsammans med nuvarande 1370 kr, totalt 2870 kr. Om du gör det så kommer Kreditkort1 vara avbetalt om 10 månader från att du börjar (så December 2025 om du börjar betala i februari). Mindre om du får till fryst ränta.
Av Kredit2 och Klarna väljer jag Kredit 2 som nästa, då klarna verklar lite oklart. Det låter som att du bara betalar ränta på den, vilket gör att den i alla fall inte växer.
Så i Januari 2026 kommer Kredit2 vara på ca 33000 med nuvarande avbetalning, som du alltså ska behålla i detta scenario. I januari 2026 kan du lägga ytterligare 2800 kronor på den för ett månadsbelopp om 3800 kr. Då är den skulden avbetalad i November med 1000 kronors marginal.
Lägg de 1000 kronorna på Klarna, som, igen, då det är oklart, förhoppningsvis ligger kvar på 28000 om du idag betalar ungefär 511 kr i månaden som täcker endast ränta. I december 2026 och framåt har du 3800 kronor att lägga på Klarnaskulden, vilket gör att den är avbetald i Juli.
Det är de tre små skulderna, på 2,5 år, och du går plus/minus 0 med nuvarande budget du ställde upp, utan netflix och bredband, men med spotify. Och även Lån 4s nuvarande avbetalning, Lån 4 kommer ligga på ca 43700 kr när Klarna är betalt, så även där kommer du ha betalat av nästan 10000 kr.
Kommer lån 1-3 vara hos inkasso tills Klarna är färdigbetald? Ja. Utan tvekan. Hos fogden? Troligt men faktiskt mer tveksamt. Inkassobolagen gillar som sagt att sitta på skulderna.
Jag fattar att det känns jobbigt, men det är så här man löser det. På sikt.
Sen vet jag inte hur ditt jobb ser ut, om du kan jobba extra där eller kanske någon annanstans, när du inte har ditt barn.
Jag är fullt införstådd med det, och jag hör utifrån ditt svar att du tolkar mig annorlunda mot hur jag menade det.
Givetvis så har man inte mer än man har. Jag menae bara att alternativet att bara skita i att betala inte är ett bra alternativ, men om man ringer och förklarar läget och sen inte betalar så är det en helt annan sak.
Blev kanske tydligare hur jag menade nu 🙂