Skuldsanering? Hjälp!
Ja jag förstår ändå inte...är ju en sits där jag inte kan betala nu, det går till fogden där det tickar räntor det förstår jag men jag kommer inte kunna betala av det för en livstid ens...hur kan det löna sig för dom?
Hej! Jag lever med skuldsanering sedan 2 år och jag blev förvånad över hur mycket pengar jag fick behålla. Visst, man kan glömma utlandsresor, köpa dyra julklappar m.m men det går att leva ett nästan normalt liv utan ångest för skulder.
kostnaden för barnomsorg är detta din del? Läste någonstans att om man har under 24000 i inkomst så ska man aldrig betala mer än 750kr för första barnet. I så fall ska du ju betala hälften av det.
vet en gammal kollega som hade fel uppgifter hos kommunen och missat att raportera att barnen bodde bara hos henne och att hon då inte skulle betala full avgift utan bara halv då inkosten var lägre (bara hennes och inte hon och pappa )
Har du inget av värde du kan sälja?
Fråga: Din inkomst, är det inklusive ev bidrag? Du har barn, så barnbidrag, bostadsbidrag, underhåll?
Som det ser ut just nu fattast det över 7000 kronor i din budget. Nixar du Netflix, spotify och internet får du ner det till 6500. Har du NÅGOT roligt om du tar bort alla tre? För annars kommer du inte stå ut.
Barnförsäkringen, har ditt fackförbund någon? Kanske ingår? Jag vet att det kan kännas läskigt/konstigt att inte ha en separat barnförsäkring.
Du skrev inte vad billånet är på, men att det snart är borta. När är snart? 1-3 månader?
Om jag var du skulle jag försöka få loss pengar att betala av småskulderna i första hand. Kreditkorten och Klarna. Kan du själv välja amortering på något av lånen Lån 1-3/4? Annars, ring dem, berätta att du håller på och försöker få ordning på ekonomin och be om antingen fryst ränta eller minsta möjliga amortering i ett halvår. Det kan gå även direkt hos långivarna, inte bara inkasso (om de inte redan är där). I så fall kan du få loss pengar varje månad att betala av småskulderna.
OM jag skulle släppa något själv till inkasso och sedemera kronofogden så skulle det vara de stora lånen, 1-3. De har även lägst ränta, även om de har högst summa. Då skulle du få loss dryga tusenlappen att lägga extra på ett av smålånen, kreditkort 1 i första hand
Problemet med att ha olika skulder är att man lätt försöker sprida ut betalningarna på alla skulder, när det bästa, i alla fall för hjärtat och den akuta, dagliga ekonomin, är att betala på en i taget, helst den med minst summa. Även kronofogden gör så. Så alla hundralappar du kan lösgöra bör du lägga på EN skuld.
Men igen, det fattas mycket pengar för att få ihop en budget här.
Så, till frågan om det är bättre att samla alltihop i ett lån? Nja. Kanske hos en bank, men bankerna brukar inte låna ut mer än en halv mille blanco.
Har du någon närstående som skulle kunna tänka sig vara med som medsökande på ett samlings lån? Har en vän som ville jag skulle vara med, isåfall hade jag bara behövt vara med första året menade hon innan hon kunde stå på själv. Värt att nämna att det lånet var på 350 000. Det var dock inget jag ställde upp på men hade det varit mitt barn hade jag övervägt det.
Jag ser att du har en bil. Om du låter dina skulder gå till Kronofogden, så kommer Kronofogden ta bilen och det finns värde i den. Jag kan inget om skuldsanering, men du kan inte behålla saker som Kronofogden kan sälja om skulden går dit.
Blancolån borde fan förbjudas. De stjälper mer än hjälper. I Lyxfällan finns det mängder av exempel på det. Men jag hoppas att det löser sig för dig, TS.
Såg något råd om att skita i att betala och det tror jag är det sista man ska göra. Ja det kommer vara svinjobbigt att ringa runt och fråga om du kan få det uppskjutet eller få en avbetalningsplan eller så men du visar att du vill.
Förklara att du inte kommer kunna betala räkningen, men att du vill hitta ett sätt att kunna betala av.
Om du skiter i att betala bara så kommer du hamna de som ?skiter i vilket? + att det tillkommer påminnelseavgifter och mer höga räntor
Du säger att du behöver bil, och så är det säkert men fråga dig själv om du måste ha en så dyr som du har?
Kan du köra mindre än du gör? Handla billigare osv.
Du behöver trots allt hitta saker som gör att du får ner dina kostnader varje månad.
Skippa Netflix och Spotify. Du säger att det inte gör någon skillnad men allt som är någon är ändå något. jag tror det är en farlig inställning att ha faktiskt, för trots allt så alla bäckar små. Det kanske är just de 250 kronorna som gör att du kan klara av att göra en betalning.
Lägg till att köra lite mindre och försöka köra mer matfynd tex som att kolla på matspar och matsmart så kanske du är uppe i 500-1000 kronor i månaden 🙂 Är bara att kämpa vidare på och tänk istället att varje krona gör sitt
Det finns ju Plutotv och Rakuten TV och cineasterna att titta på utöver SVT och tv4play tex.
Och det finns YouTube att lyssna gratis på
Eller hur blev räntorna ett problem när du betalar hyra?
Ta och läs lite på forumet https://www.lånforum.se/ där finns många överskuldsatta som har haft, har eller sökt skuldsanering m.m. så där lär du få många svar och hitta relevant information.