Inlägg från: Anonym (Ina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ina)

Skuldsanering? Hjälp!

jaha2024 skrev 2025-01-04 21:45:55 följande:
    Du ansökte och kreditgivarna med nyktra ögon med all deras information såg mycket väl att du lever under existensminimum och ändå så lånar de ut. Du har blivit utnyttjad. De skiter i dig. de får deras räntor 
    Tack för ditt erbjudande om att skriva privat. Men tänkte lättare att hålla det i tråden. 

Ja jag förstår ändå inte...är ju en sits där jag inte kan betala nu, det går till fogden där det tickar räntor det förstår jag men jag kommer inte kunna betala av det för en livstid ens...hur kan det löna sig för dom? 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2025-01-04 21:53:44 följande:
    Ja det är svårt...för det är sista utvägen...

Men nej du måste inte ha varit skuldsatt länge och nej de väger inte de som söker mot varandra.
    Är du kvalificerat insolvent och det är skäligt så kan du beviljas oavsett hur andras situation ser ut..

Till TS, kontakta kommunens budget och skuldrådgivare kring dina frågor...där kan du även få hjälp genom hela processen...
    Jag har jobbat som detta i över 15 år...och hjälp flera tusen att få skuldsanering...

Lycka till
    Tack! Jag har funderat på det men tänkte att det kanske bara var för dom som ej har koll på sin ekonomi...

Vill inte slösa deras tid i "onödan"... jag har bra koll jag vet bara inte hur jag ska lösa det.. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Mie) skrev 2025-01-04 21:45:37 följande:

Hej! Jag lever med skuldsanering sedan 2 år och jag blev förvånad över hur mycket pengar jag fick behålla. Visst, man kan glömma utlandsresor, köpa dyra julklappar m.m men det går att leva ett nästan normalt liv utan ångest för skulder.

Vore fantastiskt. Nu lever jag varken normalt eller med några resor/dyra grejer..det enda jag gör är att släcka bränder med nya krediter för man så gärna vill klara sig själv men nu är det övermäktigt... 

Kan tänka mig leva på bröd och vatten om det behövs bara jag slipper den här stressen varje månad... 

Att inte kunna betala... 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (?!) skrev 2025-01-04 22:12:22 följande:

kostnaden för barnomsorg är detta din del? Läste någonstans att om man har under 24000 i inkomst så ska  man aldrig betala mer än 750kr för första barnet. I så fall ska du ju betala hälften av det. 

vet en gammal kollega som hade fel uppgifter hos kommunen och missat att raportera att barnen bodde bara hos henne och att hon då inte skulle betala full avgift utan bara halv då inkosten var lägre (bara hennes och inte hon och pappa ) 

Precis..det är min del. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-01-04 22:12:32 följande:

Har du inget av värde du kan sälja?

Nej tyvärr. Har sålt allt jag kan. 
  • Anonym (Ina)
    Aniiee skrev 2025-01-04 22:30:35 följande:

Fråga: Din inkomst, är det inklusive ev bidrag? Du har barn, så barnbidrag, bostadsbidrag, underhåll?

Just det!

Nej det ska läggas till 625 kr. Har halva barnbidraget. Inget annat. 
  • Anonym (Ina)
    Aniiee skrev 2025-01-04 23:02:54 följande:

Som det ser ut just nu fattast det över 7000 kronor i din budget. Nixar du Netflix, spotify och internet får du ner det till 6500. Har du NÅGOT roligt om du tar bort alla tre? För annars kommer du inte stå ut.

Barnförsäkringen, har ditt fackförbund någon? Kanske ingår? Jag vet att det kan kännas läskigt/konstigt att inte ha en separat barnförsäkring.

Du skrev inte vad billånet är på, men att det snart är borta. När är snart? 1-3 månader?

Om jag var du skulle jag försöka få loss pengar att betala av småskulderna i första hand. Kreditkorten och Klarna. Kan du själv välja amortering på något av lånen Lån 1-3/4? Annars, ring dem, berätta att du håller på och försöker få ordning på ekonomin och be om antingen fryst ränta eller minsta möjliga amortering i ett halvår. Det kan gå även direkt hos långivarna, inte bara inkasso (om de inte redan är där). I så fall kan du få loss pengar varje månad att betala av småskulderna.

OM jag skulle släppa något själv till inkasso och sedemera kronofogden så skulle det vara de stora lånen, 1-3. De har även lägst ränta, även om de har högst summa. Då skulle du få loss dryga tusenlappen att lägga extra på ett av smålånen, kreditkort 1 i första hand

Problemet med att ha olika skulder är att man lätt försöker sprida ut betalningarna på alla skulder, när det bästa, i alla fall för hjärtat och den akuta, dagliga ekonomin, är att betala på en i taget, helst den med minst summa. Även kronofogden gör så. Så alla hundralappar du kan lösgöra bör du lägga på EN skuld.

Men igen, det fattas mycket pengar för att få ihop en budget här. 

Så, till frågan om det är bättre att samla alltihop i ett lån? Nja. Kanske hos en bank, men bankerna brukar inte låna ut mer än en halv mille blanco.

Nej. Spotify är väl det jag hade kunnat ha kvar som kostar mig minst och som jag har mest användning av. 

Barnförsäkringen är tyvärr redan via fackförbundet. Finns ingen billigare. 

Bilen är avbetald inom 1 månad. 

Jag förstår. Alltid trott att man ska betala de med högst ränta. Inget av det är hos inkasso...har betalat slaviskt varje månad för att slippa anmärkningar. 
    Jag har försökt få samlingslån tidigare men får tyvärr inte på hela summan så det blir ändå tufft. 

Så om man nu inte kan betala? Låter man bara bli att betala då? Och om man söker skuldsanering, ska man låta bli att betala då tills den går igenom eller nekas? 

Känns väldigt främmande att bara sluta betala  Vill ju betala in i det sista och göra rätt för mig. 

Fryst ränta. Det är för att få lägre månadskostnad?
    Brukar man få igenom det?
  • Anonym (Ina)
    Aniiee skrev 2025-01-04 23:37:07 följande:
    Ha kvar spotify. Den hundringen gör varken till eller ifrån på ekonomni, men förhoppningsvis mer på måendet. 

Ok, synd.

Bra, då har du bilen klarad i alla fall.

Hur gör du nu? Jag menar, när du har betalat allt och har 0 kronor på kontot och 7000 kvar i räkningar? Tar du fler och nya lån? För som sagt så går du redan back, så någonstans antingen låter du bli att betala eller så får du fram pengarna någon annanstans. 

Högst ränta eller lägst summa är alltid en avvägning. För dig är det ju så att de tre skulderna med lägs summa också har högst ränta. Jag är för att betala de med lägst summa först för att det blir motivation att känna att man fixa något på kortare tid, mer motivation till att ta itu med nästa och nästa.

Ja, om det verkligen är så att du känner att du inte kan betala, så betala inte. Låt det bara vara, så kommer det till slut skicka till inkasso, och inkasso til slut till kronofogden. Faktiskt är det ju så också att om du släpper några kan du betala andra. Även om de släppta skulderna byggs på. Det kan till och med bli så att skulderna aldrig kommer till kronofogden för att du, när du gjort av med småskulderna, kan börja betala på de stora hos inkasso istället. En del inkassoföretag är dessutom envisa och vill ha kvar skulderna hos sig hellre än skicka dem till fgden. Så även om du inte kan betala för dig på kort sikt så kan det hjälpa dig att kunna betala på lång sikt. 

Ja, frya ränta vill du göra för att få ner kostnaden på en skuld för att kunna betala de pengarna på en annan skuld, i ditt läge. 
    Jag vet helt ärligt inte. Det enda alternativet jag har är ju att försöka få nytt lån med skyhög ränta och då köra konstgjord andning några månader till i bästa fall...
    Eller sluta betala. Inget av alternativen känns bra. 

Om jag dessutom förstått det rätt så kan det påverka möjligheterna till en skuldsanering om man nu tar nya lån under tiden. Men handläggningstiden är 10 mån...
    Man ska överleva den tiden också...

Låter säkert helt orimligt men hela min kropp skriker att det är fel att inte betala. Att det är bättre och ta nya lån och betala...
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-01-04 23:44:43 följande:

Har du någon närstående som skulle kunna tänka sig vara med som medsökande på ett samlings lån? Har en vän som ville jag skulle vara med, isåfall hade jag bara behövt vara med första året menade hon innan hon kunde stå på själv. Värt att nämna att det lånet var på 350 000. Det var dock inget jag ställde upp på men hade det varit mitt barn hade jag övervägt det.

Tyvärr inte... 
  • Anonym (Ina)
    Aniiee skrev 2025-01-05 00:07:10 följande:
    Jag menar, hur har du gjort de senaste månaderna? Skulderna uppkom ju inte nu i december. Du har ju ett antal månader då du inte kunnat betala 7000 kr av dina räkningar. Eller menar du att du betalat 31000 kronor varje månad med en inkomst på 24? 

Din kropp lurar dig. Börja använda hjärnan.
    Jag har betalat med lånade pengar. Som nu är slut. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-05 00:23:36 följande:

Jag ser att du har en bil. Om du låter dina skulder gå till Kronofogden, så kommer Kronofogden ta bilen och det finns värde i den. Jag kan inget om skuldsanering, men du kan inte behålla saker som Kronofogden kan sälja om skulden går dit.

Jo detta har jag läst lite överallt. Dock är jag rätt säker på att jag får behålla bilen utifrån min situation och det låga värdet. Utan bil kan jag inte ta mig till arbete och då lär ingen få sina pengar alls. Men jag är med på vad du menar och att det ser ut så i många fall. 
  • Anonym (Ina)
    Kirenaj68 skrev 2025-01-05 00:24:46 följande:

Blancolån borde fan förbjudas. De stjälper mer än hjälper. I Lyxfällan finns det mängder av exempel på det. Men jag hoppas att det löser sig för dig, TS.

Ja jag förstår faktiskt inte heller varför det finns.. 
    Hur det kan vara lönsamt för de som lånar ut när det skiter sig...
    Tack!
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-01-05 00:33:36 följande:

Såg något råd om att skita i att betala och det tror jag är det sista man ska göra. Ja det kommer vara svinjobbigt att ringa runt och fråga om du kan få det uppskjutet eller få en avbetalningsplan eller så men du visar att du vill.
    Förklara att du inte kommer kunna betala räkningen, men att du vill hitta ett sätt att kunna betala av.

Om du skiter i att betala bara så kommer du hamna de som ?skiter i vilket? + att det tillkommer påminnelseavgifter och mer höga räntor 

Du säger att du behöver bil, och så är det säkert men fråga dig själv om du måste ha en så dyr som du har?
    Kan du köra mindre än du gör? Handla billigare osv. 
    Du behöver trots allt hitta saker som gör att du får ner dina kostnader varje månad. 

Skippa Netflix och Spotify. Du säger att det inte gör någon skillnad men allt som är någon är ändå något. jag tror det är en farlig inställning att ha faktiskt, för trots allt så alla bäckar små. Det kanske är just de 250 kronorna som gör att du kan klara av att göra en betalning.
    Lägg till att köra lite mindre och försöka köra mer matfynd tex som att kolla på matspar och matsmart så kanske du är uppe i 500-1000 kronor i månaden 🙂 Är bara att kämpa vidare på och tänk istället att varje krona gör sitt

Det finns ju Plutotv och Rakuten TV  och cineasterna att titta på utöver SVT och tv4play tex. 
    Och det finns YouTube att lyssna gratis på

Kan absolut ringa runt. Är bara osäker på om det hjälper när man har 700 000 kr i skulder..
    Kan absolut skippa allt. Bilen är som sagt avbetald snart och inget av värde direkt. Kör endast det det som är nödvändigt och köper den billigaste maten/gör storkok och bakar. 

Mitt problem är inte riktigt att leva billigt utan att månadskostnaden är så hög...Hade gjort allt för att kunna fortsätta betala själv men man kan inte trolla fram tusenlappar. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (A) skrev 2025-01-05 00:35:56 följande:
    Förstår att det är en jobbig sits du hamnat i. Är övertygad om att alla kan hamna där. Kan du inte ringa till Kronofogden och berätta det här? Samt till Budget-och skuldrådgivningen? 
    Jo absolut. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (?) skrev 2025-01-05 02:27:36 följande:

Eller hur blev räntorna ett problem när du betalar hyra?

Jag har ingen bostadsrätt. Vadå hur?

Räntorna har ju likväl gått upp på alla lån, inte bara på bostadslån. När du sen måste ta nya lån för att gå runt så får du bara lån med skyhöga räntor...
  • Anonym (Ina)
    Aniiee skrev 2025-01-05 01:31:12 följande:
    Naturligtvis är att låta det gå till inkasso och kronofogden sista utvägen, men TS saknat 7000 kronor i månaden för att betala, enligt sin egna uppställning, så hur det inte redan är så att TS inte betalar något är för mig en gåta för tillfället.
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-05 00:35:08 följande:
    Jag har betalat med lånade pengar. Som nu är slut. 
    Och där är svaret.

Så, ja, det enda du kan göra är att släppa på något för att kunna betala annat. Du HAR inte mer pengar än du har. 

Börja med att prata med alla.  Alternativet frys ränta eller sänk amortering. Prata om båda. 

Om Lån 1-3 inte går med på någon slags sänkning, SLÄPP dem. Du MÅSTE få lös 6000 kronor, så du går +-0.

Sedan kommer du ha 1500 över efter bilen är betald. Lägg de 1500 på Kreditkort 1, tillsammans med nuvarande 1370 kr, totalt 2870 kr. Om du gör det så kommer Kreditkort1 vara avbetalt om 10 månader från att du börjar (så December 2025 om du börjar betala i februari). Mindre om du får till fryst ränta.

Av Kredit2 och Klarna väljer jag Kredit 2 som nästa, då klarna verklar lite oklart. Det låter som att du bara betalar ränta på den, vilket gör att den i alla fall inte växer.

Så i Januari 2026 kommer Kredit2 vara på ca 33000 med nuvarande avbetalning, som du alltså ska behålla i detta scenario. I januari 2026 kan du lägga ytterligare 2800 kronor på den för ett månadsbelopp om 3800 kr. Då är den skulden avbetalad i November med 1000 kronors marginal.

Lägg de 1000 kronorna på Klarna, som, igen, då det är oklart, förhoppningsvis ligger kvar på 28000 om du idag betalar ungefär 511 kr i månaden som täcker endast ränta. I december 2026 och framåt har du 3800 kronor att lägga på Klarnaskulden, vilket gör att den är avbetald i Juli.

Det är de tre små skulderna, på 2,5 år, och du går plus/minus 0 med nuvarande budget du ställde upp, utan netflix och bredband, men med spotify. Och även Lån 4s nuvarande avbetalning, Lån 4 kommer ligga på ca 43700 kr när Klarna är betalt, så även där kommer du ha betalat av nästan 10000 kr. 

Kommer lån 1-3 vara hos inkasso tills Klarna är färdigbetald? Ja. Utan tvekan. Hos fogden? Troligt men faktiskt mer tveksamt. Inkassobolagen gillar som sagt att sitta på skulderna.

Jag fattar att det känns jobbigt, men det är så här man löser det. På sikt.

Sen vet jag inte hur ditt jobb ser ut, om du kan jobba extra där eller kanske någon annanstans, när du inte har ditt barn.
    Tack för hjälpen! 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (?) skrev 2025-01-06 11:15:47 följande:
    Sälj bilen och köp en sämre bil.

Undrar bara vilka lån det började med. Hyra kan man söka soc. bidrag till när man inte har råd att betala.
    Det kommer jag inte göra eftersom det kommer leda till merkostnader. Det finns inga pengar till att laga en sämre bil. 

Jag kan inte söka soc när jag har en inkomst på 24 000 kr. Det började med de stora lånen. Sen kom det en seperation,sjukskrivningar, högre priser och räntor. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (T) skrev 2025-01-06 11:26:57 följande:
    Varför har du inte tagit tag i detta förrän nu?
    Psykisk ohälsa. Inte mått bra samtidigt som livet fortlöper med jobb och barn. Som att sitta fast på en karusell som aldrig stannar...

Man tänker att det löser sig men det gör det inte...förr eller senare måste man ta tag i det. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (T) skrev 2025-01-06 11:26:57 följande:
    Varför har du inte tagit tag i detta förrän nu?
    Psykisk ohälsa. Inte mått bra samtidigt som livet fortlöper med jobb och barn. Som att sitta fast på en karusell som aldrig stannar...

Man tänker att det löser sig men det gör det inte...förr eller senare måste man ta tag i det. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (...) skrev 2025-01-06 11:47:16 följande:

Ta och läs lite på forumet https://www.lånforum.se/ där finns många överskuldsatta som har haft, har eller sökt skuldsanering m.m. så där lär du få många svar och hitta relevant information.

Tack! Har läst en hel där. Väldigt nyttig sida. 
Svar på tråden Skuldsanering? Hjälp!