• VandrandeRiddaren

Promenera på vintern

Rätt så grundläggande fråga men jag skulle verkligen vilja promenera varje dag och gå minst 10 000 steg varje dag. Enda problemet är att nu är det vinter. Det är svinkallt ute så att jag fryser väldigt mycket. Jag har inga bra kläder för detta. För det andra, även om jag skulle ha det är det väldigt halt ute. Blir avis på länder utan snö och ishalka. 

Hur gör jag för att promenera trots vintern? Förra vintern var jag mest inomhus men jag har tröttnat på det nu.

• Svar på tråden Promenera på vintern
  • Anonym (Frisk)

Det är ju bara att göra. Fryser du så är det bara att lägga på ett extra lager med de kläderna du har. Se till att ha reflexer på dig, aktivera en granne.

• Mayjel

Använde broddar under skorna så du inte halkar och fordrade kläder som redan nämnts.

Finns det sedan någon särskild anledning till att du vill börja promenera så långt varje dag?
    Om det handlar om mål med viktnedgång så är gör det inte så mycket för vikten att gå promenader. Val av diet och mängden av matintag har desto större inverkan på just kroppsvikt. 

• viktorjohan

Köp skruvdubbar och skruva i dina vanliga lite grövre promenadskor/kängor. Minst lika bra som dyra dubbade skor. Bara att skruva ur dubbarna till våren. Jag har gjort så i ca fem år. Inte tappat en enda dubb. 

• Anonym (Norr)

Såhär promenerar man på vintern:
    - Långkalsonger i ull
    - Tunn underställströja
    - Tjockare tröja utanpå (förslagsvis ull)
    - Dubbla tunna ullstrumpor på fötterna
    - Vinterskor med dubbar (finns att köpa billiga dubbar man sätter fast på skorna)
    - Bra vantar, gärna dubbla med tunnare ullvante under en tjock vante
    - Varm mössa
    - Något varm runt halsen
    - Överdragsbyxor (inte täckbyxor alá "jag ska vara ute med skotern" utan tunnare som är lätta att röra sig i, finns i sportbutiker)
    - Bra vinterjacka underlättar, men man kommer väldigt långt genom att tänka på vad man har UNDER jackan närmast kroppen och jobbar man från det hållet så behöver inte vinterjackan vara tipptopp.

Om du är frusen av dig och känner att vinterpromenader bara blir ett utdraget lidande: köp ett gymkort och promenera på löpband inomhus. Det har jag själv gjort. Jag bor i Norrbotten och när det är kring tjugo minusgrader ute två veckor på raken så vill man fan inte vara ute mer än nödvändigt. Det är en konst att klä sig rätt. Och har man redan börjat frysa när man är ute så är det kört, då kommer du inte bli varm förrän du kommer in igen.

Mvh minus 25 grader hos oss just nu :D

• 4vincent4

Det är bara att promenera ändå, ha på dig de varmaste kläderna du har, ta med dig en termos. Jag rekommenderar starkt att promenera längs Brunnsviken, eller bort mot söderbysjön eller vara klassikern dvs längs Årstaviken. Jag blev chockad över hur otroligt lite jag gått på sistone, men nu när jag jobbar så promenerar jag till och från jobbet, det ger en otroligt mycket. så summan av kardemumman, försök att promenera trots terrängen/ omständigheterna :)

• Anonym (S)

Köp termobyxor på rea eller secondhand. Jag gjorde det för flera år sedan och är ute och går nästan varje dag i dem på vintern utan att frysa vid minusgrader.

• Anonym (Inomhus)

Finns det inga stora köpcentra där du bor? Du kan gå runt inomhus i dem. Mall walking, det är stort i USA

• Anonym (Ullis)

Ullunderställ, ullstrumpor och ullsulor i skorna. En varm och go mössa och en halsduk som hindrar kalluft från att rasa in i jackan.

• Anonym (J)
    Mayjel skrev 2025-01-05 04:00:50 följande:

Använde broddar under skorna så du inte halkar och fordrade kläder som redan nämnts.

Finns det sedan någon särskild anledning till att du vill börja promenera så långt varje dag?
    Om det handlar om mål med viktnedgång så är gör det inte så mycket för vikten att gå promenader. Val av diet och mängden av matintag har desto större inverkan på just kroppsvikt. 

För personen vill vara hälsosam? Röra sig? Måste man vilja gå ner i vikt? Jag är en lång smal 30-årig tjej som också vill det men mina knän och rygg har blivit helt sabbade av att jag varit inaktiv , inte kul att behöva fixa det nu.

så det är väl skitbta att någon vill! 

• Spucks

Fler kläder, broddar.
    Eller så "promenerar" du hemma. Kolla efter "walking workout" på Youtube, det finns massor. Många anger även antalet steg i träningspasset.

Svar på tråden Promenera på vintern