• Anonym (Helsvenskan)

Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?

Undrar vilka länder som motsvarar det Sverige jag växte upp i under 80/90-talet. 

Jag föddes i Danderyds kommun och växte upp i Stocksund i en stor villa med min familj i Stockholms län. 

Tryggt och fint samhälle. 

10 minuter med bil till Östermalm och city i Stockholm.

Vi reste utomlands varje lov etc.

Sverige har ändrats så mycket.

Var i världen finns de mer gammaldags värderingarna kvar som motsvarar det tidigare Sverige som jag föddes/växte upp i?

• Svar på tråden Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?
  • Anonym (Jaha)

Det finns så många olika typer av värderingar. Så du måste nog vara mer specifik om vilken typ av värderingar du menar.

• Anonym (?)

Villa och resaor varje år handlar mer om pengar än gammeldags värderingar.

Vilka värderingar är det du saknar?

• Anonym (M)

De du räknar upp är inte värderingar, det är ju saker, saker som fortfarande finns kvar. Folk reser fortfarande utomlands, bor i villor och vissa har fortfarande nära till Östermalm och city i Stockholm. 

Kriminalitet och fattigdom finns överallt. Och nära till city i Stockholm finns bara i Sverige. 

• Anonym (B)

Du behöver röra dig utanför Sthlmsområdet... Det finns många sådana ställen i Sverige! Man måste inte leva i storstäderna med hög kriminalitet osv.

• Anonym (Patricia)

Kriminalitet och fattigdom fanns i stor utsträckning även då men du hade kanske mer privilegiet att slippa möta den typen av liv då du var liten och kunde skyddas av att föräldrarna hade pengar och gav dig en medelklass-uppväxt.  Hade du rest några stationer bort med Tunnelbanan hade du mött detta liv även som naiv yngre tonåring. 
    Även på den tiden fanns A-lagare utanför Konsum på träbänkarna även på Lidingö men som barn var det förmodligen inget du minns för du var upptagen med att undra om du skulle ha klänning på kalaset samma helg. 

Olof Palme mördades på öppen gata 1986 och Berlinmuren föll 1989 och världen var orolig.

• Anonym (Helsvenskan)

Länder där kontanter fortfarande används.  

Länder där det är naturligt ut att vara med in en church community. 

Länder med mindre digitalisering. Mer traditionellt men
    ändå hög säkerhet. 

• Anonym (?)
    Anonym (Helsvenskan) skrev 2025-01-05 10:45:25 följande:

Länder där kontanter fortfarande används.  

Länder där det är naturligt ut att vara med in en church community. 

Länder med mindre digitalisering. Mer traditionellt men
    ändå hög säkerhet. 

Är det någon speciell religion? I så fall begränsar det mycket

Delvis i alla fall
    Tyskland
    Schweiz 

Usa men brister på säkerheten
    Japan och Sydkorea men väldigt digitaliserade 
  • Mentat

Mer gammaldags värderingar: Allmänt i östeuropa, t.ex. Polen. Möjligen även i Sydamerika och Asien. Då tillkommer förstås diverse språkproblem.

Mindre orter i Sverige eller Norge känns mer realistiskt.

• Anonym (Helsvenskan)
    Anonym (?) skrev 2025-01-05 11:04:14 följande:
    Är det någon speciell religion? I så fall begränsar det mycket

Delvis i alla fall
    Tyskland
    Schweiz 

Usa men brister på säkerheten
    Japan och Sydkorea men väldigt digitaliserade 
    Öppen för religioner men ej Islam 
  • Anonym (Ständig förändring)

Hela världen är annorlunda nu mot när vi växte upp. Det är inte bara Danderyd som har förändrats.

Om du inte är några få år från döden så rekommenderar jag att du försöker hänga med i den tekniska utvecklingen. 

Svar på tråden Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?