• Anonym (Saga)

Min kompis är sur

Hej alla! Jag har ett litet dilemma och jag vet inte hur jag ska tänka.

Min bästa kompis vill umgås med mig ofta. Om hon inte ska umgås med ett annat tjejgäng hon har (nån slags klubb med tjejer) jag är inte medlem i klubben och känner inte nått behov av det. Jag har mycket vänner, vänner som Min kompis också alltid fär följa med att träffa. Hon tar aldrig några initiativ själv hon frågar aldrig mig om jag vill nått. 

Nu ringde hon mig dagen efter nyår och frågade om jag kunde köra henne ca 3 mil på lördagen. Jag sa att det kan jag nog göra. Hon visste inte vilken tid eftermiddag eller kväll nångång. Lördagen kom och en annan kompis hörde av sig och vi va ute med hennes barn i snön. Åkte pulka mm. Min kompis ringer och frågar om jag kan köra henne om en timme. Jag säger att jag har nog lite svårt så snart. Så blir hon sur? Har jag gjort fel?

• Svar på tråden Min kompis är sur
  • Anonym (vad)

Vad tror du själv? Vad tycker du själv? 

Innerst inne vet du väl.

• Anonym (vad)

Låter som en energitjuv. 

Låter som någon som vill ha det på sina villkor. Det tycker inte jag är något att ha i sin nära vänskapskrets.

• Anonym (Nja)

Hon är en idiot generellt som du borde göra dig av med, du verkar bara duga när det passar henne och hon utnyttjar dig. Just här har du däremot gjort fel, på två sätt. Du borde ha avkrävt henne ett tydligare svar om när ungefär så du kunde planera din dag, men du lovade faktiskt utan att ta reda på detta så det är inte konstigt att hon är sur när du då är iväg och gör något annat.

• Anonym (Lovisa)

Du borde ha varit tydligare med att du inte var helt säker på att du kunde. Sedan är ju kompisens beteende rätt fräckt, men två fel gör inte ett rätt.

• Anonym (Saga)
    Anonym (Nja) skrev 2025-01-05 11:18:30 följande:

Hon är en idiot generellt som du borde göra dig av med, du verkar bara duga när det passar henne och hon utnyttjar dig. Just här har du däremot gjort fel, på två sätt. Du borde ha avkrävt henne ett tydligare svar om när ungefär så du kunde planera din dag, men du lovade faktiskt utan att ta reda på detta så det är inte konstigt att hon är sur när du då är iväg och gör något annat.

Nej jag förstår om hon är sur. Jag borde inte sagt att jag skulle köra henne. Medveten om det. Men jag har ju heller inga planer på att gå hemma och vänta tills hon hör av sig ich vill ha skjuts. Jag har skjutsat henne innan till saker. T.o.m hennes och hennes andra vänner i klubben. Aldrig frågar hon mig om jag vill följa med. Inget jag heller känner nått behov av alls men det blir lite "elakt" ändå på nåttsätt. Hon är ju alltid med mig i "mitt" gäng. Hon börjar ta min energi mer och mer. Har sista tiden umgåtts mindre med henne. Känner att jag når bättre av att umgås med andra. 
  • Anonym (Ellen)

Det jag hade gjort i din situation hade varit att när din andra kompis  frågade dig om att följa med till pulkabacken så hade jag hört av mig till kompisen som ville ha skjuts och frågat om mer exakt tid då en kompis hört av sig och vill ha med dig ut till pulkabacken, att du ville veta om det funkar tidsmässigt.

Onödigt att kompisen blev sur och eftersom hon inte var mer exakt med tiden.

Tänker att allt går att lösa och det känns ju som att det inte hade någon betydelse varken till eller från om ni kom iväg lite senare, det var väll bara att hoppa i bilen, hämta kompisen och dra iväg de där 3 milen??!!

Man får ju vara lite flexibel, världen går ju inte under om man kommer iväg en timme senare .

• Anonym (Saga)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-01-05 11:35:58 följande:

Det jag hade gjort i din situation hade varit att när din andra kompis  frågade dig om att följa med till pulkabacken så hade jag hört av mig till kompisen som ville ha skjuts och frågat om mer exakt tid då en kompis hört av sig och vill ha med dig ut till pulkabacken, att du ville veta om det funkar tidsmässigt.

Onödigt att kompisen blev sur och eftersom hon inte var mer exakt med tiden.

Tänker att allt går att lösa och det känns ju som att det inte hade någon betydelse varken till eller från om ni kom iväg lite senare, det var väll bara att hoppa i bilen, hämta kompisen och dra iväg de där 3 milen??!!

Man får ju vara lite flexibel, världen går ju inte under om man kommer iväg en timme senare .

Jag sa till henne att jag hade svårt att hinna till det exakta klockslag hon sa... fick det med en timmes varsel så hade ju kunnat släppa allt och skynda mig men jag tyckte hon kunde anpassa sig lite också. Handla om nån extra timme. När hon frågade om skjuts från början så lät det som att hon behövde skjutsen på kvällen. Att hon inte könde för att delta på eftermiddagen på det hon skulle på. Så jag var inställd på kvällen. Men hon ändrade sig nog, innan va hon tveksam. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Saga) skrev 2025-01-05 11:30:49 följande:
    Nej jag förstår om hon är sur. Jag borde inte sagt att jag skulle köra henne. Medveten om det. Men jag har ju heller inga planer på att gå hemma och vänta tills hon hör av sig ich vill ha skjuts. Jag har skjutsat henne innan till saker. T.o.m hennes och hennes andra vänner i klubben. Aldrig frågar hon mig om jag vill följa med. Inget jag heller känner nått behov av alls men det blir lite "elakt" ändå på nåttsätt. Hon är ju alltid med mig i "mitt" gäng. Hon börjar ta min energi mer och mer. Har sista tiden umgåtts mindre med henne. Känner att jag når bättre av att umgås med andra. 
    Då hade du kunnat ta tag i situationen själv och kanske frågat under fm vilken tid hon hade tänkt sig. Du kunde till och med ha sagt att du behöver planera din dag och att ni annars får ta det en annan gång.

Men helt klart behöver ni bryta den här s.k. vänskapen.
Svar på tråden Min kompis är sur