• Anonym (Fundersam)

Skylta med diagnoser (gen z)

Jag har en tonåring med både npf och fysisk sjukdom. Hen är aktiv på vissa sociala medier och i vissa fall skriver hen ut i profilen vilka diagnoser hen har. Vi pratade om det häromdagen och jag frågade varför, för jag ser en risk med att hen sätts i ett fack och definieras utifrån diagnoserna hen har. Hen argumenterade i stället att ?alla? gör så.

Jag funderar på om detta är en generationsfråga. Att min generation (X) inte skyltar med sjukdomar och diagnoser för att vi stämplar varandra efter dem, men kanske att yngre generationer har större förståelse och att man hittar en gemenskap.

Vad tror ni övriga? Vad finns det för risker och fördelar med att berätta om tex npf i sociala medier?
  • Svar på tråden Skylta med diagnoser (gen z)
  • Anonym (Beror på)

Fördel: Gemenskap
    Nackdel: Dömande i onödan

• RaYzLeR

Det kan ju vara bra att vara öppen med sina diagnoser. Då förstår ju folk varför man är annorlunda. Själv så har jag Asperger.

• Anonym (Abc)

Det är väl i tidens anda. Det är också lite modernt att ha en diagnos. Är man ens någon om man inte har en diagnos?

Sen kanske det inte är optimalt För karriären, åtminstone inte ännu.

När jag var ung så skulle man röka och supa. Det var inte heller så bra. Kanske bättre att skylta med en diagnos än att man är en suput?

• blomman 2

Jag kan se det som ovan att det absolut finns för och nackdelar.
    Jag både ser och känner också att samhället är så mer öppet för NPF och andra olikheter att det inte längre anses lika udda utan har blivit mer accepterat och normaliserat, det är ju dit vi vill! 

Trots att vi har kommit så långt i samhället som att tex ha NPF gör ju att många ändå känner sig annorlunda och ses som annorlunda samt behandlas därefter och känner en slags utanförskap.
    Då kanske det blir extra viktigt att ta udden av problematiken och gå ut med att man har en diagnos för att känna att man inte står ensam och känner en gemenskap som är livsviktigt för vårat mående.

Jag hade låtit mitt barn göra det som känns bäst så länge hon mår bra av det och att det ger mer tillbaka än hon förlorar.
    Strongt av din dotter att stå för den hon är, heja heja! 

• Anonym (f)

Det finns mycket gemenskap och förståelse att finna i såna sammanhang. Jag som periodvis varit aktiv i att söka kunskap för npf:en och fysisk sjukdom tycker det är ovärderligt. Att göra det valet själv är att också effektivt hålla borta de som är trångsynta. Meningen är att det inte ska vara en stor sak att skriva ut eller säga att man har dessa. Medvetenhet gör att andra känner sig inkluderade utan att själva behöva skylta med sånt om de inte vill.

Tusen gånger värre när föräldrarna skyltar med barnens diagnoser offentligt utan eftertanke på att infon finns kvar om några år.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Abc) skrev 2025-01-05 12:22:43 följande:

Det är väl i tidens anda. Det är också lite modernt att ha en diagnos. Är man ens någon om man inte har en diagnos?

Sen kanske det inte är optimalt För karriären, åtminstone inte ännu.

När jag var ung så skulle man röka och supa. Det var inte heller så bra. Kanske bättre att skylta med en diagnos än att man är en suput?

Upplever också att det är "modernt" med diagnos för vissa. Jag tycker man ska utredas om man behöver, inget fel i det och inget fel på att ha en diagnos. MEN jag tror inte att ett normalt utredningsteam ställer diagnos på människor för att personen vill ha just den diagnosen. Det vore ju helt sjukt. Dessa människor självdiagnostiserar nog sig själva och säger att de har det ena och det andra.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-05 14:34:21 följande:
    Upplever också att det är "modernt" med diagnos för vissa. Jag tycker man ska utredas om man behöver, inget fel i det och inget fel på att ha en diagnos. MEN jag tror inte att ett normalt utredningsteam ställer diagnos på människor för att personen vill ha just den diagnosen. Det vore ju helt sjukt. Dessa människor självdiagnostiserar nog sig själva och säger att de har det ena och det andra.
    Det håller jag med dig om. Det är väl att världen blivit uppmärksam på vissas svårigheter som gör att det ökar.

Men jag tror också att detta i grund och botten är personlighetsdrag vilket i så fall devalverar värdet av att ha en diagnos. Men visst, den diagnostiserade slipper ju grubbla på varför den är som den är så ett värde finns det nog i det ändå.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-05 14:34:21 följande:
    Kan ni snälla ta den här diskussionen någon annanstans. Jag är sjukt less på att diagnosers vara eller inte vara ska diskuteras så fort man nämner att någon har npf. Det har INTE med min fråga att göra.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-05 15:33:26 följande:
    Kan ni snälla ta den här diskussionen någon annanstans. Jag är sjukt less på att diagnosers vara eller inte vara ska diskuteras så fort man nämner att någon har npf. Det har INTE med min fråga att göra.

Det berör ju ämnet. Generellt sätt så kommer äldre människor tycka att det är dåligt att han har en diagnos och yngre kommer vara förstående och glada över informationen. 

Jag tycker han kan skriva om det på sociala medier men endast på privata konton. Det är onödigt att potentiella arbetsgivare ser det. Det är något han kan berätta senare när han fått fast jobb.

• Anonym (Identitet)

För många är deras diagnos deras hela identitet.
    Många dkriver även ut sina pronomen så som hen/fay m.m
    Det är öven väldigt vanligt att skriva ut sin identitet så som
    Lesbisk man, Trans kvinna/ man m.m

Svar på tråden Skylta med diagnoser (gen z)