• Anonym (Mami)

Rimligt vara själv med tre bonusbarn och bebis flera dagar?

Ok vill höra objektiva åsikter för att se rimligheten I min vardag.

jag är mammaledig till mig 7 månaders Bebis som jag har tillsammans med min sambo som har tre barn sedan tidigare. 11, 14 och 15 år gamla.

han och barnens mamma har barnen två veckor var. Min sambos schema innebär 13 arbetspass i månaden där han är borta 16 timmar om dagen, tre pass efter varandra sen ledig några dagar. 

Baren kommer hit på fredag. deras pappa är borta 07-00 fre-sön, ledig  mån tis och sedan jobbar igen samma tid ons tors. Han är då borta 7 av 13 heldagar barnen är här. 

då blir jag själv kvar med barnen. Värmer upp bilen, packar ner bebis som hatar att åka bil, skyndar till stationen medan bebis gråter för att hämta barnen efter skolan. Hem och laga middag åt alla 5, bebis uttråkad och gnällig. Detta är väldigt stressande för mig och det känns som om det tar så mycket energi från min tid med bebis under mammaledigheten, för kan ju inte heller åka till min mamma/stan (vi bor väldigt off så det är tråkigt att vara hemma hela dagarna) för att jag måste vara på standby för att hämta barn/laga middag/vara hemma på kvällen. 

är det bara så det ska vara och acceptera bonusfamiljlivet för att jag valt en man med tre barn sedan innan? Kan inte låta bli att känna att ja, jag har valt en man med tre barn som kommer före mig men jag har inte valt att vara indirekt vårdnadshavare och ansvarig för 4 barn under min mammaledighet för ett barn.. 

• Svar på tråden Rimligt vara själv med tre bonusbarn och bebis flera dagar?
  • Anonym (Ojoj)

Självklart ska du inte ta över din sambos ansvar under hans veckor med hans barn. 

Det måste din sambo förstå och lösa på egen hand på något sätt. Vad säger han när du tar upp att du inte orkar mer?

• Anonym (Monika)

Du har ju valt detta i och med att du valde att skaffa barn med honom. Både med boendet och hans arbetstider. 

Hur gick snacket innan ni bestämde er för att skaffa barn? Pratade ni något om detta, för du visste ju att han skulle vara borta mkt? Sade du att du inte ville vara ansvarig för hans när han är borta?

Hur gjorde han med barnen innan ni träffades?

Sedan, du hinner ju laga middagen innan du hämtar barnen. Sedan borde ju barnen vara hyfsat självgående, och kunna hjälpa till hemma. 

• Dexter dot com

Det finns ju ingen vits att barnen är hos er när pappan inte är närvarande på flera dygn. Han får ha barnen när han är ledig eller byta jobb så han jobbar dagtid och kan ta ansvar för sina barn.

• Anonym (Em)

Nej men pappan och barnens mamma måste ju ha ett upplägg som fungerar med hans arbetstider. Hur löste han det innan du kunde ta hand om hans barn?

• Anonym (Stina)

Pappan får väl göra som vi andra föräldrar som jobbar skift. Han får se till att det finns färdiga matlådor hemma som barnen kan värma i micron. Varför måste du skjutsa barnen? Hur tog de sig till och från skolan före din tid? 

• Anonym (Stina)

Och nej, du måste inte acceptera något alls. Du bestämmer över ditt liv. 

• Anonym (Nä)

Hade det varit två nätter hade jag inte sagt något men detta funkar inte. De får bo en extra vecka hos mamman istället.

• Anonym (E)

Hade han samma upplägg innan ni fick barn? Brukade du isåfall hjälpa till när han var borta men det är jobbigt nu när du har egen bebis? Självklart ska pappan ta huvudansvaret men om du har varit delaktig innan så kan det bli lite känsligt om du inte hjälper till längre. När jag har varit på resa med jobbet eller liknande och det har varit våran vecka så har min man tagit hand om både bio och bonusbarn utan skillnad så jag hade blivit snopen om han helt plötsligt inte ville det längre, jag förstår ju dock att det blir annorlunda med en bebis, ska pappan vara ledig något?

Sen så känns det det som att du gör problemet större än vad det är, min yngsta hatade också bilen men det är vad det är, vi bor också off och när syskon ska på aktivitet eller om det ska handlas så är det bara att åka, man kan ju inte hålla sig inne, och om du vill åka och hälsa på din mamma så är det väl bara att anpassa dig så att det matchar in med hämtningstiden av barnen, eller du kanske menade med övernattning? Har barnen kompisar i närheten som går i samma skola? Om vi har fastnat på jobbet så har vi bett en annan förälder ta med vårt barn också. Aktiviteter brukar vi samåka med andra kompisar och där turas vi om om vem av föräldrarna kör

• Mkay

Jag har några funderingar: 

1. kan inte pappan lägga om sitt schema så han jobbar när ni inte har barnen och är ledig när barnen är hemma? Eller att han jobbar fler pass när det inte är hos er åtminstone. 

2. varför kan inte barnen cykla eller åka kollektivt till och från skolan? Jag cyklade till och från skolan varje dag från att jag var ca jag 8 år, det är inga problem för barn i den åldern att ta sig fram själva

3. som någon här redan nämnt så borde pappar kanske hjälpa till med matlådor till er alla när han är ledig. Han kan göra storkok och lägga i frysen. Har ni en liten frys så köp en till/en sådan stor frysbox! 

4. och som har nämnt så borde barnen hjälpa till hemma. Få dem att hjälpa till med matlagningen och städa hemma. Det är bara nyttigt för barn att få lite ansvarsområden och få lära sig sådant hemma. 

Du är väldigt stark som stått ut så länge, jag hade inte gått med på att ha ens en dag som var så där. Så stora barn borde hjälpa till och sköta sig själva lite mer, din bebis behöver din uppmärksamhet. 

Svar på tråden Rimligt vara själv med tre bonusbarn och bebis flera dagar?