Anonym (Ts) skrev 2025-01-05 23:18:06 följande:
Jag har kontaktat både bup och ungas psykiska hälsa, det är inte så att jag inte vill prata med henne för att jag inte bryr mig. Utan att jag är så otroligt rädd att jag ska trigga något i henne, jag vet inte hur sånt här funkar men man kanske skäms över det och då vill inte jag att jag ska säga något så hon gör något förhastat. Nu så är hon iallafall hos sin kompis, men ska prata med henne när hon kommer hem imorgon. Sen att hon skulle prata med skolkuratorn skulle aldrig hända.
Förstår inte alla som skriker på dig för att du skriver och frågar här, det är ju klart att du vill ha råd om hur du ska bemöta din dotter på det bästa och allra säkraste sättet i det här.
Det att föra upp ämnet i sig i ett samtal skulle riskera att "väcka en björn som sover" är en myt, tvärtom kan det vara till stor hjälp att göra samtalsämnet mer normalt. Att det är normalt att seroöst menat ställa någon frågan "har du mörka tankar ibland, som att göra dig själv illa eller inte vilja leva?".
Det finns massa info om man googlar, "hur prata med någon som har självmordstankar", "prata med ett barn som har självmordstankar". Tips, råd, svar på vanliga myter och annan information finns på bla 1177 och flera suicidpreventionsorganisationers hemsidor.
Beroende på hur gammal din dotter är så finns det olika chattar och telefonnummer som man som ung person med sådana tankar kan chatta eller ringa anonymt till, du skulle kunna kolla upp och skriva ned dem om det finns något/några som passar din dotter och ge henne det samtidigt som du säger att hon även kan prata med dig/er om allt också.
BRIS har en stödlinje för vuxna, och med tanke på din oro för att "göra fel" när du ska ta upp om detta med din dotter, så tycker jag att du ska prova att även ringa dit och be om råd om hur du tar upp det samtalet med dottern på bästa sätt.
Jättebra att du tagit kontakt med bup mm redan!
Lycka till! Varm kram