• Anonym (Livstankar)

Någon mer som saknar sin barndom?

Jag grubblar väldigt mycket och speciellt på att jag aldrig kommer få uppleva känslan att få vara barn igen och uppleva allt som var så roligt. Ett helt år för mig var nästan en hel livstid. Jag tog vara på dagarna mer och det kändes som man fick uppleva så mycket. Man hade kul och tänkte inte så mycket på att ledigheten snart skulle vara över. 

Har inte kunnat njuta av ledighet på flera år. Inte ens när man har 4 veckors semester. Då går man bara och räknar ner dagarna tills man börjar. Ska man vila upp sig? Försöka hinna med det man annars inte hinner? Har varit ledig i två veckor nu och har fan inte gjort ett skit för jag har inte orkat? Efter en vecka började jag stressa för att jag bara hade en vecka kvar. Jobbet i sig är bra och faktiskt det bästa jag haft. Inte så att man längtar att det ska bli måndag men annars är det bra. Varit där i 1 år och blev något helt nytt från tidigare yrken. Så det är inte jobbet det är fel på. Men orkar inget när jag kommer hem. Går och lägger mig direkt. Jag har flera hobbys och aktiviteter men orkar inte efter jobbet. 

Jag känner mig inte nedstämd heller. Varit deprimerad och det var på en helt annan nivå känslomässigt. Nu är jag bara slut som människa. Jag har försökt flera gånger att hitta tillbaka och tvinga mig själv att göra det som jag tycker är kul men tröttnar direkt eftersom orken inte finns. 

• Svar på tråden Någon mer som saknar sin barndom?
  • Anonym (Toker)

Beror nog på, kan inte påstå att jag saknar den!

Livet som vuxen är bra mycket bättre. Även om jag håller med om att semestrarna är för korta. Hade gärna sett att den lagstadgade semestern skulle vara längre.

• Bits1975

Oj, det hade kunnat vara jag som skrev ditt inlägg, jag känner igen mig i allt du skriver.  Något som hjälpt mig är att minska drastiskt på skärmtid, städa, rensa, beta av en att-göra-lista. Det brukar ge mig lugn och en känsla av meningsfullhet på något sätt.

Inte så mycket träffa folk utan mer promenader i frisk luft.

Jag önskar att jag hade kunnat hjälpa dig mer, men detta brukar hjälpa mig med de känslorna du beskriver. 

• Anonym (Livstankar)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-05 17:50:08 följande:

Beror nog på, kan inte påstå att jag saknar den!

Livet som vuxen är bra mycket bättre. Även om jag håller med om att semestrarna är för korta. Hade gärna sett att den lagstadgade semestern skulle vara längre.

Sakna kanske var fel ord att använda men var det jag kom på i stunden. Tycker såklart det är jätteskönt att själv få bestämma över sitt eget liv, vad man får äta, köpa osv. Och att komma ifrån mina föräldrar var väldigt skönt eftersom jag haft en ganska otrygg uppväxt - psykiskt/mentalt. Alltid haft bra med pengar, mat, kläder men fick inte allt man pekade på. Kläder fick jag ärva från mina syskon och nya saker fick man när man fyllde år och julafton. 

Mina föräldrar var väldigt stänga och min pappa har alltid haft ett väldigt hett temperament som tyvärr gjort skada i mitt nu vuxna liv. Jag har svårt att hantera misslyckanden eftersom man alltid fick skäll så fort man gjorde något fel. 

Men bortom allt det negativa saknar jag att komma hem på fredagarna efter skolan och man skulle äta tacos och sen titta på tv med hela familjen. Fyfan så mysigt! Sen ringde man alla sina vänner på lördagsmorgonen för att kolla om någon ville leka. Fanns alltid någon. Nu har jag en nära vän, som är min kusin. Ses inte så ofta eftersom vi bor långt ifrån varandra och man är upptagen med sina egna liv. 

• Anonym (Livstankar)
    Bits1975 skrev 2025-01-05 17:55:28 följande:

Oj, det hade kunnat vara jag som skrev ditt inlägg, jag känner igen mig i allt du skriver.  Något som hjälpt mig är att minska drastiskt på skärmtid, städa, rensa, beta av en att-göra-lista. Det brukar ge mig lugn och en känsla av meningsfullhet på något sätt.

Inte så mycket träffa folk utan mer promenader i frisk luft.

Jag önskar att jag hade kunnat hjälpa dig mer, men detta brukar hjälpa mig med de känslorna du beskriver. 

Vad kul att vi dela tankar!❤️ Även om innehållet kanske inte var så kul. Jag brukar med försöka göra såna listor om jag har massor att göra. Man blir faktiskt mer motiverad att beta av. Jag älskar ju dock att rensa och städa. Det är mitt sätt att få tid för mig själv. 
  • Anonym (nej tack)

Nej, jag saknar inte min barndom. Den var inget vidare. Jag rymde till slut hemifrån när jag var 14. Men jag är glad för alla som hade en bra barndom och kan se tillbaka på den med glädje och saknad.

• Anonym (C)

Ja och nej. Förstår hur du menar, mycket var lättare, man hade lätt att få vänner. Men mobbningen och smisk på stjärten av mamma vill jag absolut inte uppleva igen.

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Livstankar) skrev 2025-01-05 18:16:58 följande:

Sakna kanske var fel ord att använda men var det jag kom på i stunden. Tycker såklart det är jätteskönt att själv få bestämma över sitt eget liv, vad man får äta, köpa osv. Och att komma ifrån mina föräldrar var väldigt skönt eftersom jag haft en ganska otrygg uppväxt - psykiskt/mentalt. Alltid haft bra med pengar, mat, kläder men fick inte allt man pekade på. Kläder fick jag ärva från mina syskon och nya saker fick man när man fyllde år och julafton. 

Mina föräldrar var väldigt stänga och min pappa har alltid haft ett väldigt hett temperament som tyvärr gjort skada i mitt nu vuxna liv. Jag har svårt att hantera misslyckanden eftersom man alltid fick skäll så fort man gjorde något fel. 

Men bortom allt det negativa saknar jag att komma hem på fredagarna efter skolan och man skulle äta tacos och sen titta på tv med hela familjen. Fyfan så mysigt! Sen ringde man alla sina vänner på lördagsmorgonen för att kolla om någon ville leka. Fanns alltid någon. Nu har jag en nära vän, som är min kusin. Ses inte så ofta eftersom vi bor långt ifrån varandra och man är upptagen med sina egna liv. 

Förstår precis hur du menar! Hade absolut problem hemma, men saknar också sådana saker. Fredagsmyset etc. Allt kändes mer på riktigt. Det kändes som jul när det var jul. Att fylla år var STORT. Nu känns det mest som jämna plågor.
  • Anonym (Livstankar)
    Anonym (Förstår) skrev 2025-01-05 18:40:26 följande:
    Förstår precis hur du menar! Hade absolut problem hemma, men saknar också sådana saker. Fredagsmyset etc. Allt kändes mer på riktigt. Det kändes som jul när det var jul. Att fylla år var STORT. Nu känns det mest som jämna plågor.
    Ja! Exakt så. Julen var verkligen så jäkla mysig när man var barn. Nu är det som du säger - jämna plågor. Sen ska jag vara tacksam att jag har någon att fira jul med men tyvärr är det inte detsamma. Att fylla år var så spännande. Vaknade alltid tidigt och väntade som bara den på presenter och paket. 
  • Anonym (Livstankar)
    Anonym (C) skrev 2025-01-05 18:40:12 följande:

Ja och nej. Förstår hur du menar, mycket var lättare, man hade lätt att få vänner. Men mobbningen och smisk på stjärten av mamma vill jag absolut inte uppleva igen.

Förstår dig också!❤️ 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Livstankar) skrev 2025-01-05 18:16:58 följande:

Ja... Jag förstod att du ändå i stort hade en okej barndom eftersom du saknar den. Sen är det väl få som har en perfekt barndom. Läste om en kung som adresserade sin mor i brev med följande "Till min företrädares gemål". Han fick nog allt som barn. Utom kärlek.

Det jobbiga för ett barn är att det sitter fast i sin situation. Det finns ingen utväg om det blir fel.

Min egen? Inte jättetoppen. Saknar den inte alls faktiskt. Jag har klarat mig bra i livet, men det har påverkat mig en hel del.
Svar på tråden Någon mer som saknar sin barndom?