• Anonym (Tanten)

Klimakteriet - sorg

Jag är runt 50 och förmodligen i klimakteriet. Har känt av vissa måttliga symptom senaste 1-2 åren, främst värmevallningar. Jag tycker humöret är ok, men under senaste året har jag haft dagar då jag plötsligt känt en stor sorg i kroppen. Tårarna har kommit flera gånger under dagen. Sen dagen efter har jag mått som vanligt igen och så kan det gå två månader eller så till nästa sorg-dag. Är det någon som känner igen detta? Jag har haft en jobbig period men mycket stress och sjukdom i familjen. Så
    det kan ju vara de känslorna som slår över också, men då tänker jag att jag borde känna det hela tiden. Inte bara en dag här och där. Jag är normalt ingen gråtmild person så detta förvånar mig.

• Svar på tråden Klimakteriet - sorg
  • Anonym (Hm)

Det symtom som varit lite jobbigt är vallningarna.

• Anonym (kof)
    Anonym (Tanten) skrev 2025-01-05 23:12:13 följande:
    Klimakteriet - sorg

Jag är runt 50 och förmodligen i klimakteriet. Har känt av vissa måttliga symptom senaste 1-2 åren, främst värmevallningar. Jag tycker humöret är ok, men under senaste året har jag haft dagar då jag plötsligt känt en stor sorg i kroppen. Tårarna har kommit flera gånger under dagen. Sen dagen efter har jag mått som vanligt igen och så kan det gå två månader eller så till nästa sorg-dag. Är det någon som känner igen detta? Jag har haft en jobbig period men mycket stress och sjukdom i familjen. Så
    det kan ju vara de känslorna som slår över också, men då tänker jag att jag borde känna det hela tiden. Inte bara en dag här och där. Jag är normalt ingen gråtmild person så detta förvånar mig.

Kanske är det att du sörjer att en era är slut och att du nu går in i en ny? Och att detta nu förstärks av sjukdom i familjen?

kram
  • Anonym (Tanten)
    Anonym (kof) skrev 2025-01-05 23:16:58 följande:
    Kanske är det att du sörjer att en era är slut och att du nu går in i en ny? Och att detta nu förstärks av sjukdom i familjen?

kram
    Nja, jag kanske uttryckte mig dåligt. Jag känner inte att jag har så stora problem med att bli äldre. Der som får mig att börja gråta är situationen med min familjemedlem. Men när det händer har jag ofta redan gått runt med den där konstiga sorg-känslan i kroppen några timmar. Som sen är borta dagen därpå.
  • Anonym (kof)
    Anonym (Tanten) skrev 2025-01-05 23:25:03 följande:
    Nja, jag kanske uttryckte mig dåligt. Jag känner inte att jag har så stora problem med att bli äldre. Der som får mig att börja gråta är situationen med min familjemedlem. Men när det händer har jag ofta redan gått runt med den där konstiga sorg-känslan i kroppen några timmar. Som sen är borta dagen därpå.
    Sägs ju att sorgen är "randig". Att den kommer då och då när man inte anar det, under dagen.
  • OlgaElvira

För mig varierade det, lite som när jag kom n i tonåren och drabbades av de hormonstormar som kom då. Det är kanske för vissa av oss likadant. Hormonerna variera både i början och i slutet. Inte för alla av oss, det är nog rätt individuellt.
    Jag kan trösta dig med att det blir mycket bättre senare. 

• Anonym (Ung tant)

Hej du,

här är en som känner igen sig. Jag är 48 och hade förra året ett väldigt stormigt år. Det blev inte bra som kombo till klimakteriet. Det påverkade sköldkörteln eller om sköldkörteln påverkade humöret. Vet inte. Men tog prover som visade att det gick upp och ner men inom godtagbara gränser. Så du skulle kunna gå till vårdcentralen och be om att få ta prover och se hur det står till med sköldkörteln tex.

Nu har hormonerna lugnat sig. Jag har inte haft mens på ett halvt år. Men oj vad skönt det är i sinnet nu. 

För bara ett år sen kunde jag klättra på väggarna, som om kroppen försökte få till ett barn som sista chans. Något jag känner mig väldigt färdig med. 

Men nu lugnt I sinnet. Säkert oerhört olika det där. Men för mig har det fungerat bra utan extra hormon.

• Anonym (klimakterieförnekare)

Jodå, plötsligt känsla av hopplöshet/depression är också ett typiskt symptom i klimakteriet. Förutom det kan jag räkna upp:

- vallningar och svettningar nattetid
    - torra slemhinnor
    - ändrad kroppsdoft
    - lättare att få svamp
    - torra ögon så man knappt kan se på mornarna, känns som de är sönder
    - ingen sexlust eller galet mycket sexlust
    - ilska
    - usel hårkvalitet och naglar som går sönder
    - svagare muskler
    - irritation runt urinröret/början till UVI (Ovesterin hjälper, det är gudasänt)
    - svårt att gå ner i vikt och formen förslappas oavsett hur mycket man tränar

Facebookgruppen Klimateriekärringar har hjälpt många.

I podden Flashback forever skojades det om att MSB skulle skicka ut ett informationshäfte "Om klimakteriekrisen kommer" och det vore banne mig ingen dum idé... Skrattande

Svar på tråden Klimakteriet - sorg