Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

Hur förlåta sig själv

Du har ett samvete, vilket sällan kan sägas om många otrogna. Det är vad som kan hjälpa dig att förlåta dig själv, för den kommer hindra att det upprepas. Nästa gång kanske du avslutar förhållandet istället. 

En sak till. De som varit otrogna får alltid leva med vetskapen att det lättare kan göras mot dem. Det straffet är nog för dig, så förlåt dig själv och lär dig av ditt *misstag*. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (Instämmer) skrev 2025-02-05 13:20:13 följande:
    Ja ve och fasa vilket straff.
    "Jag kommer få leva med skulden hela livet"
    "Stackars mig, jag var otrogen så nu är risken större att jag blir bedragen av min man tillbaka".
    Gud så hemskt straff.

Om du varit otrogen mot din partner så har du väl inte ens någon rätt att gå runt och vara rädd för att din partner ska vara otrogen tillbaks, snarare borde du uppmuntra din partner till att också hitta någon att ligga med så ni är kvitt sen.

Otrohet som sker med överenskommelse är ju ingen otrohet. Otrohet är ju att gå bakom ryggen på sin partner. 

Visst jag förstå ditt koncept, men många otrogna gillar inte tanken på att deras partner är otrogna. 

Jag tror att det finns vissa som resonerar som så att det tvättar bort deras skuld i det hela, om partnern får göra samma sak. Men hur hållbart det är vet jag inte.

• Anonym (Emma)
    Anonym (On point) skrev 2025-02-05 17:13:08 följande:
    Hur vet du att många som är otrogna inte har ett samvete?  Det finns väldigt få samvetslösa människor, det handlar om någon %.

Det är verkligen inte så att de inte känner av samvetet, men det är inte alltid de medger detta eftersom de anser detta vara att visa svaghet. 

Man kan inte heller säga att de som berättar känner av samvetet mer än de som inte gör det.  Kanske är det i verkligheten tvärt om?  Det vet vi inget om. 

Det är nog ganska ovanligt att någon är otrogen för att partnern varit otrogen mot dem. Det är i alla fall ingen bra taktik om man vill fortsätta relationen. Det bevisar bara att relationen inte fungerar,
    Jag borde ha skrivit de som är otrogna och fortsätter med det. Naturligtvis kan man ha dåligt samvete och ångra sig, som i att det var ett misstag.. Det var egentligen de som är otrogna gång på gång jag syftade på, blev lite felGlad

Angående berätta eller inte, så kan det vara så att man vill lätta på sitt samvete på bekostnad av sin partner. Då är det kanske bättre att leva med det på sitt eget samvete. Det handlar mer om att göra misstag, eller upprepa misstag. I sistnämnda fall har man förlorat rättighet att ens kalla det misstag.
  • Anonym (Emma)
    hmm77 skrev 2025-02-05 17:28:40 följande:

du kan väl låta personen du va otrogen emot att få ha sex med vem hen vill så blir det lika och du få känna den hårda vägen hur det känns. du får gärna titta på

Otrohet med tillåtelse är något nytt. Det som sårar mest med otrohet är att det sker bakom ryggen på partnern och troligen också innehåller en massa lögner.Själva illojaliteten och lögnerna.

Men visst kan man fortsätta med ett öppet förhållande eller ge partnern frikort (även om det inte kan jämställas riktigt)
Svar på tråden Hur förlåta sig själv