Hur förlåta sig själv
Jag var en sån person som alltid sa att om min partner var otrogen så skulle jag inte ens öppna dörren utan partnern skulle åka ut punkt.
Sen kom dagen när jag upptäckte att min partner hade varit otrogen. Hela min värld vändes upp och ner. Jag mådde fysiskt dåligt och slutade att äta. Kunde bara inte få ner en endaste bit av något.
Ja, jag kom på min partner. Nej, min partner hade inte berättat det själv. Men endast utifrån hur min partner hade varit (sömnlösa nätter, huvudvärk, oro, stress, ångest) kunde jag pin pointa när otroheten hade skett. Med all rätt hade det ätit på hen rejält tills jag avslöjade allt.
Jag hatade allt och ifrågasatte allt i mitt liv under en lång tid. Jag sökte hjälp och fick prata med en kurator som hjälpte mig väldigt mycket. Vi gick tillsammans i parterapi.
Så här 6, eller är det 7, år senare ångrar jag inte mitt beslut. Jag valde att stanna och VI valde att arbeta på vårt förhållande. Min partner har inte förlåtit sig själv. Hen har lärt sig att leva med det hen har gjort. Min partner har aldrig tagit på sig någon offerkofta, gjort allt jobb som krävdes för att vårt förhållande skulle överleva.
Det är väldigt många som har åsikter om otrohet och hur folk är eller inte är och vad man ska eller inte ska göra. Det hade varit rätt bra om den typen av folk kunde lära sig att täppa till flabben (eller sätta sig på fingrarna istället för att skriva). Alla är olika. Alla kan göra idiotiska saker. Vissa som är otrogna förtjänar att åka ut med huvudet före. Men ibland finns det de som lär sig av det idiotiska de har gjort, ångrar sig enormt mycket och kan förtjäna en chans för att visa att de har ändrat sig.
Så TS, vill du fortsätta leva med din partner då måste du fortsätta göra det som krävs, bevisa för din partner att hen är värd dig. Du kommer mest troligt inte förlåta dig själv på länge, om ens någonsin. För att hantera det råder jag dig att söka upp någon som kan hjälpa dig, som du kan prata med. Som jag skrev innan, jag ångrar inte att jag valde att stanna med min partner. Jag älskar hen över allt annat och jag har fått många bevis att det är ömsesidigt.