Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

Hur vänjer man sig att jobba natt?

Hej jag har nyligen börjat jobba vaken natt men tycker det är så svårt nu i början när jag inte vant mig än. Jag har svårt och hålla mig vaken och höll på somna flera ggr tidigare under kvällen. Dricker energidryck och lägger pussel och försöker undvika och sitta i soffan men håller nästan på och somna ändå. Vänjer man sig med tiden? 

• Svar på tråden Hur vänjer man sig att jobba natt?
  • Anonym (O)
    Maggena skrev 2025-01-07 01:45:20 följande:

Se till att du har sovit ut när du börjar jobba. Man behöver lika mycket sömn när man jobbar natt som när man jobbar dag.

Jag har inga problem med att jobba natt, men jag vänder på dygnet och sover tills en timme innan jag ska börja typ. Dricker en kopp kaffe när jag kommer till jobbet men sedan blir det inte mer koffein för min del. Man vill ju kunna sova när man kommer hem också

Vet inte om man kan vänja sig tyvärr. 

Hur orkar du jobba om du bara sovit en timme? Jag har sovit ut men är ändå trött pga inte van. 
  • Anonym (O)
    EnAnonumius skrev 2025-01-07 02:24:23 följande:
    Nu skrev h*n väl inte att h*n sover en timme. H'n skrev att h*n sover tills det är en timme kvar, till Jobbet börjar... D.vs h*n går och lägger sig vid en viss tid och sover då 6-8 timmar och går upp en timme innan h*n börjar jobba.

Du har nyligen börjat.. Det tar tid för vissa människor  att ställa om sig, i synnerhet de människor som är naturligt morgonmänniskor/dagsmänniskor.

Ett tips, beroende på vad du jobbar med är att du försöker hålla dig aktiv under natten.  För exempel att du håller dig i rörelse i stället för att vara stilla sittande...
    Jag läste fel antagligen pga trötthet Men idag är det bättre. Mm men det är svårt och vara i rörelse hela tiden på natten och när det ska vara tyst så jag kan ju inte dra igång dammsugaren. Jag lägger pussel städar det som går tyst och spelar i mobilen. 
  • Anonym (O)
    Dexter dot com skrev 2025-01-07 04:01:52 följande:

Sover man ordentligt så brukar man vänja sig. Vad jobbar du med ?

Det tror jag med och det känns faktiskt lättare redan nu. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Stella) skrev 2025-01-07 08:05:02 följande:

Man behöver kunna vända på dygnet i princip (om det ska hålla) och även ha rutiner och karaktär att följa dem. Annars kommer man hamna i en riktigt dålig loop och blir förmodligen inte långvarig inom nattarbete.
    För det är som fler skrivit, du behöver lika mycket sömn och du behöver hitta stategier så att du håller dig aktiv och vaken nattetid. Tills du ställt om.

Men sen är inte nattarbete för alla heller. Och det absolut värsta jag testat var nåt slags skift där vaken natt förekom men också kvällar och dagar. Blandat. Så det gick inte att få rutin på nånting.
    Då föredrar jag ständig natt eller bara dagjobb.

Att det påverkar hälsan finns det forskning på, och sen är det bra att läsa in sig på tips:

Skiftarbete och nattarbete

Jag har hittills bara jobbat några nattpass men det känns som jag redan börjat vänja mig faktiskt jag är inte lika trött nu. Men det känns som man förlorar all social kontakt nu när man måste sova hela Dan innan jobb. Och sen har jag svårt och varva ner när jag kommer hem så jag somnar egentligen försent så det blir egentligen inte så mycket sömn. Det är ljust utomhus och bussar som låter utanför och ljud i trapphuset. 
Svar på tråden Hur vänjer man sig att jobba natt?