• Life1234

Insemination eller IVF?

Jag stod inför exakt samma frågeställning som du för 3 månader sedan. Jag är också 30 år med hög äggreserv och min man har inte heller några spermier så vi beslutade oss för att gå vidare med donerade spermier. Vi stod inför valet att köra insemination eller ivf och beslutade att i alla fall testa med insemination eftersom det kändes lite ?snällare? mot kroppen. Vi förstod dock att sannolikheten att lyckas med en insemination var rätt låg men vi ville ge det ett försök i alla fall och skulle det inte fungera tänkte vi att vi skulle gå vidare med ivf. Men det gick med insemination och jag är gravid nu. Önskar er stort lycka till!! ❤️

• Life1234
    Anonym (Lilly95) skrev 2025-02-06 12:55:58 följande:

Tack alla för era svar och tankar!

Precis varit på kliniken och vi bestämde att vi provar 3 försök med insemination vilket även vår läkare rekommenderade. Dock i antagande att mina äggledare inte var blockerade vilket jag ska undersöka om ca 2 veckor.
    Vi fick även remiss till en psykoterapeut vilket jag blev lite nervös inför, men ser inte någon anledning till varför vi skulle bli nekade. Men får hålla tummarna att det går bra. Vår läkare gissade som tidigast i mars men troligen i april som vi kan påbörja första inseminationen. 

Om någon av er har erfarenhet eller vill dela med er om era samtal med psykoterapeut får ni jättegärna göra det Glad

Du behöver inte vara orolig. De kommer fråga lite om familjesituation, hur ni ser på donation m.m. Jag tolkade det som att de ville säkerställa att vi förstod att det här kommer vara vårt barn och att vi har fullt ansvar för att ta hand om barnet. Jag har aldrig hört om någon som inte blivit godkänd. Lycka till! 
Svar på tråden Insemination eller IVF?