Inlägg från: Anonym (Lilly95) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilly95)

Insemination eller IVF?

Hej!

Skulle vilja höra hur ni anda tänkt och gjort gällande IVF och insemination.

Förutsättningarna för oss är att min man är utan spermier men hos min ser allt normalt ut och jag har hög äggreserv, ålder 30 år. 

Vi ska alltså använda oss av donatorspermier.
    Min fråga är då om ni hade valt att chansa på insemination eller gå direkt på IVF?
    Det är väldigt stor kostnadsskillnad och vi måste tyvärr bekosta det själv. 
    Men som jag förstår är chanserna att bli gravid betydligt mindre med insemination.

6 försök med insemination kostar däremot mycket mindre är 3 försök med IVF

Innan vi visste om att det inte fanns några spermier alls så var det planerat att vi skulle genomföra IVF. Vår läkare varnade dock oss att med min höga äggreserv så var sannolikheten rätt stor för överstimulering.

Känns som en rätt onödig resa om det nu visar sig att jag inte har några problem med att bli gravid? Och 6 st inseminationsförsök motsvarar ju 6 månaders försök att bli gravid på naturlig väg. Och jag känner att i normala fall hade sannolikheten för att lyckas med det ändå varit stor. 

Eller hur hade ni tänkt?

• Svar på tråden Insemination eller IVF?
  • Anonym (Lilly95)

Tack alla för era svar och tankar!

Precis varit på kliniken och vi bestämde att vi provar 3 försök med insemination vilket även vår läkare rekommenderade. Dock i antagande att mina äggledare inte var blockerade vilket jag ska undersöka om ca 2 veckor.
    Vi fick även remiss till en psykoterapeut vilket jag blev lite nervös inför, men ser inte någon anledning till varför vi skulle bli nekade. Men får hålla tummarna att det går bra. Vår läkare gissade som tidigast i mars men troligen i april som vi kan påbörja första inseminationen. 

Om någon av er har erfarenhet eller vill dela med er om era samtal med psykoterapeut får ni jättegärna göra det Glad

• Anonym (Lilly95)

Hej! En liten update...

Tack för era tidigare svar :) 

Undersökningen gällande mina äggledare gick bra, där var fri passage i dem så det blir att prova insemination först. 

Igår var vi på det första samtalet med psykoterapeuten. Allt gick jättebra. Hon nämnde att vi framstod som väl införstådda vad det innebar med en donator och hur man skulle förmedla detta till barnet i framtiden osv. Vi har ju läst på en hel del om detta och pratat mycket med varandra om vad det innebär och vad vi tycker är viktigt.

Nu har vi ett möte till att gå på där hon ska prata med oss individuellt. Där nämnde hon att vi mest kommer prata om vår uppväxt och skulle räkna med ett samtal vardera på 20-25 minuter. 

Hon var väldigt bra och ser fram emot nästa gång faktiskt. 
    Det var skönt att få prata med någon som vet vad vi går igenom.

Tänker att jag uppdaterar här allt eftersom. 
    Kanske hjälper det någon som i framtiden kommer genomgå en resa likt våran.

• Anonym (Lilly95)

Hej igen!

Ännu en liten update.

Det andra samtalet hos psykoterapeuten gick superbra. Snabbt och inga konstigheter. 

Någon vecka efter samtalet kom fakturan som skulle betalas till kliniken för själva behandlingen. Den betalades samma dag så jag förhoppningsvis skulle kunna påbörja behandlingen vid nästa ägglossning. 

Ca två veckor senare kommer min första mensdag och då ringde jag till kliniken och meddelade detta. Då bokades ultraljud in ca 1 vecka senare, samt att jag får startdag för när jag ska börja testa med ägglossningstesterna. 

Så i onsdags (för fem dagar sedan) var jag på ultraljudet och allt såg bra ut. Jag fick även till mig att jag skulle ta en spruta som heter Ovitrelle dagen efter för att starta ägglossningen. Och fredagen bokades in för insemination. 

Inseminationen gick hyffsat lätt. De hade lite svårt för att komma in men det löste sig. Har läst att det ska vara smärtfritt, men det var det inte. Vid eventuellt nästa inseminations tillfälle kommer jag ta smärtstillande innan. 

Så nu är det bara att vänta in testdagen som är om ca 14 dagar.
    Om det blir negativt så pratade jag och min man om att vi nog pausar till efter sommaren, så semester osv blir så avslappnat som möjligt. 

Vi hörs på testdagen! Skrattande

Svar på tråden Insemination eller IVF?