Inlägg från: Karriäristen |Visa alla inlägg
  • Karriäristen

IVF - ensamstående

Anonym (Ensam) skrev 2025-01-17 10:45:38 följande:

Jag kör via Landstinget så idag ingen kostnad och fick ju då även remiss till en specifik klinik. Nu har jag endast ett försök kvar vi landstinget så nu börjar jag tittat på om jag ska fortsätta privat. Jag avser väl dock inte att byta klink. Troligen kör jag ett försök i taget och köper inte ett klassiskt 3 pack som många verkar göra. 

hur går dina tankar? Har du möjlighet att söka via landstinget för att få 3 försök finansierade?

Du gör sannolikt klokast i att köpa ett sådant paket till att börja med. Det finns en medicinsk logik i varför dessa paket finns och varför folk köper dem.
    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Karriäristen
    Anonym (Ensam) skrev 2025-01-22 12:38:47 följande:
    Vad är den logiken tänker du som gör det självklart att köp ett sådant paket?
    Någon medicinskt kunnig kan rimligen förklara dessa saker bättre än jag. Tydligen är chansen att få till det låg vid första försöket. Det finns medicinska skäl till det. Vid andra försöket är chansen betydligt större. Det är då man främst ska räkna med resultat. Det tredje försöket har samma chans att lyckas som det andra men finns där mest som reserv. Man får också en mängdrabatt när man köper ett paket som återspeglar att det tredje försöket ofta inte blir aktuellt.
  • Karriäristen
    Anonym (Ensam) skrev 2025-01-22 19:30:51 följande:

Du svarade kanske fel person men jag skrev att jag gör just nu 3 landstingsfinansierade försök och efter dessa försök avser jag inte köpa ett 3 pack utan då kommer jag köpa ett försök i taget. 

Sen misstänker jag nog även att om det varit olönsamt för klinikerna att sälja 3 pack så hade de inte gjort det. Statistiskt sett bör det ha tagit sig på 2 försök och då förfaller ett tredje försök vilket kliniken då tjänar på så jag är helt övertygad om att det faktiskt är statistiskt ekonomiskt lönsamt att köpa 3 försök. 

Ja, att köpa fler försök sedan är mer rimligt. Sedan kan ju förutsättningarna att lyckas alls se olika ut.
Svar på tråden IVF - ensamstående