Starka embryon, goda förutsättningar, 9 i frysen – men varför fäster inget?
Jag är 34 år och är oförklarligt infertil. Jag har en regelbunden cykel på 24 dagar som fungerar som en klocka. Varje månad har jag fått tydliga ägglossningsutslag på dag 12, känt solklara ägglossningskänningar och vid varje undersökning har min livmoderslemhinna sett perfekt ut ? tjock, treskiktad och redo för ett embryo. Efter 13 månaders försök, precis när vi väntade på att kliniken skulle starta upp igen efter sommaruppehållet, blev jag äntligen gravid naturligt. Tyvärr slutade graviditeten i ett missfall i vecka 7, som upptäcktes vid KUB i vecka 14.
Två månader efter mitt missfall påbörjade vi IVF. Vid första äggplocket fick vi ut 16 ägg, alla mogna, och 13 blev befruktade. 7 med ICIS och 6 vanligt. Fantastiskt nog utvecklades 12 till blastocyster ? ett resultat jag knappt vågade drömma om med tanke på min AMH på 1,0.
Första färska insättningen blev negativ, och vid mitt första FET (som skedde i cykeln direkt efter sprutbehandlingen) överlevde inte det första embryot upptiningen. Ett andra tinades, började hatcha sig ut och sattes in, men även detta försök misslyckades. Den gången fick jag ägglossningsutslag redan på dag 9, vilket kändes tidigt, och jag hade dessutom bruna flytningar under hela ruvningsperioden. Det känns som att något inte riktigt stämde med tajmingen eller miljön för implantation. Alternativt att jag fick ett kemiskt missfall. Jag testade mig inte innan testdagen.
Jag har alltid haft en kort lutealfas, och intressant nog var det under min andra cykel jag fick prova med Cyclogest i en naturlig cykel som jag blev gravid naturligt förra gången. Har sammanlagt testat Cyclogest i 3 naturliga cykler och 2 med insatta ägg via IVF.
Med tanke på det fina resultatet från stimuleringen, där vi fick ut 16 ägg, alla mogna, och hela 12 utvecklades till blastocyster, känns det nu tydligt att det inte är äggen som är problemet ? något jag länge trodde, särskilt i kombination med min korta lutealfas. Istället känns det som att utmaningen ligger i implantationen. Eller tänker jag fel?
Jag funderar mycket på om det kan vara ett förskjutet implantationsfönster, inflammation i livmoderslemhinnan, eller kanske en immunologisk obalans som hindrar embryot från att fästa.
Jag har försökt optimera allt jag kan ? antiinflammatoriskt kosttillskott, promenader och minimerad stress. Nu är nästa insättning planerad och kommer ske nu i slutet av januari. Håller på och trackar min ägglossning nu, är på dag 6 i cykeln.
Den här resan är så emotionellt utmanande, men också fylld med hopp och tacksamhet. Ni som är oförklarligt infertila - Hur lång tid tog det för er att bli gravida, och har ni några erfarenheter av svårigheter med implantation trots fina embryon? ❤️