• 12blasto

Starka embryon, goda förutsättningar, 9 i frysen – men varför fäster inget?

Jag är 34 år och är oförklarligt infertil. Jag har en regelbunden cykel på 24 dagar som fungerar som en klocka. Varje månad har jag fått tydliga ägglossningsutslag på dag 12, känt solklara ägglossningskänningar och vid varje undersökning har min livmoderslemhinna sett perfekt ut ? tjock, treskiktad och redo för ett embryo. Efter 13 månaders försök, precis när vi väntade på att kliniken skulle starta upp igen efter sommaruppehållet, blev jag äntligen gravid naturligt. Tyvärr slutade graviditeten i ett missfall i vecka 7, som upptäcktes vid KUB i vecka 14.

Två månader efter mitt missfall påbörjade vi IVF. Vid första äggplocket fick vi ut 16 ägg, alla mogna, och 13 blev befruktade. 7 med ICIS och 6 vanligt. Fantastiskt nog utvecklades 12 till blastocyster ? ett resultat jag knappt vågade drömma om med tanke på min AMH på 1,0.

Första färska insättningen blev negativ, och vid mitt första FET (som skedde i cykeln direkt efter sprutbehandlingen) överlevde inte det första embryot upptiningen. Ett andra tinades, började hatcha sig ut och sattes in, men även detta försök misslyckades. Den gången fick jag ägglossningsutslag redan på dag 9, vilket kändes tidigt, och jag hade dessutom bruna flytningar under hela ruvningsperioden. Det känns som att något inte riktigt stämde med tajmingen eller miljön för implantation. Alternativt att jag fick ett kemiskt missfall. Jag testade mig inte innan testdagen.

Jag har alltid haft en kort lutealfas, och intressant nog var det under min andra cykel jag fick prova med Cyclogest i en naturlig cykel som jag blev gravid naturligt förra gången. Har sammanlagt testat Cyclogest i 3 naturliga cykler och 2 med insatta ägg via IVF.

Med tanke på det fina resultatet från stimuleringen, där vi fick ut 16 ägg, alla mogna, och hela 12 utvecklades till blastocyster, känns det nu tydligt att det inte är äggen som är problemet ? något jag länge trodde, särskilt i kombination med min korta lutealfas. Istället känns det som att utmaningen ligger i implantationen. Eller tänker jag fel?

Jag funderar mycket på om det kan vara ett förskjutet implantationsfönster, inflammation i livmoderslemhinnan, eller kanske en immunologisk obalans som hindrar embryot från att fästa.

Jag har försökt optimera allt jag kan ? antiinflammatoriskt kosttillskott, promenader och minimerad stress. Nu är nästa insättning planerad och kommer ske nu i slutet av januari. Håller på och trackar min ägglossning nu, är på dag 6 i cykeln.

Den här resan är så emotionellt utmanande, men också fylld med hopp och tacksamhet. Ni som är oförklarligt infertila - Hur lång tid tog det för er att bli gravida, och har ni några erfarenheter av svårigheter med implantation trots fina embryon? ❤️

• Svar på tråden Starka embryon, goda förutsättningar, 9 i frysen – men varför fäster inget?
  • Anonym (S)

Din kropp kanske inte har en gynnsam miljö helt enkelt...

• Anonym (W)

Om nästa insättning inte lyckas skulle jag göra ett era-test samt be om att få göra insättning i medicinerad cykel. Även hålla koll på progesteron-nivån med blodprov.

Sen kan man också kolla om du har en mutation som gör att ditt blod levrar sig lättare, det kan ge små blodproppar i moderkakan och orsaka missfall. Då behöver man gå på blodtunnande sprutor vid graviditet. Man kan också kolla om du har för aktivt immunförsvar. Då kan immunförsvaret ge sig på spermier och embryon efter det reagerar som om det vore bakterier/virus som behöver bekämpas. Man kan ta prednisolon mot det eller behöva få ett särskilt dropp mot det.

Det kan också vara så att ni har en hög andel embryon med kromosomfel. De kan ha kromosomfel även om de ser bra ut, det går inte att se på dem. Dessa leder oftast inte till graviditet och i de fall de gör det blir det ofta missfall. Det kan t.ex handla om att någon av er själva har ett kromosomfel (som inte märks av på er men märks i äggen/spermierna) eller att spermierna har hög dna-fragmentering. Dna-fragmentering brukar man inte testa för.

Det finns en ivf-klinik i Aten (serum ivf) som testar mensblod efter infektioner som kan orsaka problem med att bli gravid eller behålla en graviditet. Vad jag vet testar man inte för detta i Sverige. Man skickar ner ett provrör med mensblod till Aten och de gör provet på det, man behöver alltså inte åka dit.

• Anonym (S)

Men det här med minimerad stress, du inser inte själv hur sjukt stressande hela situationen är för dig..?

• Kruxokrax
    Anonym (S) skrev 2025-01-07 18:11:09 följande:

Men det här med minimerad stress, du inser inte själv hur sjukt stressande hela situationen är för dig..?

Det 12blasto kan göra är ju just att försöka minimera sin stress. Stress i sig är inte farligt, det är brist på återhämtning som är farligt. Den som vill kan ofta få hjälp att hitta en samtalskontakt via IVF-kliniken, någon som har god förståelse ofrivillig barnlöshet och IVF-processen. Tycker dock att det är viktigt att tänka på att det inte skulle bli många barn vid IVF om stress var en stor negativ faktor för fertilitet. Viktigt att påtala att forskningen faktiskt inte pekar ut stress som en påtaglig negativ faktor för fertilitet.

Du S borde nog fokusera på din egna insikt. Det är lätt att uppfatta dig som rätt neggig och okänslig (eller så behöver du öva på att vara snäll!) Drömmer

• Anonym (S)

Ursäkta så jävla mycket för att man säger som det är! 

• Kruxokrax

Har tyvärr svårt att ge dig några konkreta eller pålästa svar, men tycker att W skrev mycket som jag känner igen från info från seriösa vårdkällor. Har också förstått att man i Sverige inte får analysera embryon för kromosomavvikelser, och att det kan vara så att man sätter in embryon som ser ut att vara fina men som faktiskt inte har en sådan genetisk uppsättning att de kan utvecklas till en levande bebis. Det var läkaren Anna Hammarström pratade om det i en intervju för ett tag sedan, men jag lyckas bara hitta klipp om att hon skaffat barn vid hög ålder. 

Gällande testerna på mensblod vet jag dock inte om det finns något forskningsstöd, vet du W? Har också hört att proverna ofta stoppas innan de kommer fram till kliniken, då man egentligen inte får skicka biologiskt material...

Tycker du att din klinik/läkare är bra på att förklara och ge svar? Jag är snart 33 och oförklarat barnlös, ska förhoppningsvis påbörja min första IVF-behandling i februari. Känner igen mig så mycket i dina funderingar, och tycker tyvärr inte att jag har fått bra svar av läkaren som genomförde vår utredning. Hon ville bara understryka att våra förutsättningar är goda och att inga fler tester är nödvändiga. Hon varnade oss också för att slösa pengar på teater som saknar vetenskaplig grund, vilket såklart i grunden är bra, men jag skulle gärna få mer info. Nu byter vi klinik när vi ska påbörja IVF, håller tummarna för att den läkaren är mer villig till samtal. 

Stort lycka till med insättningen nu! 

• Anonym (Stå på sig)

Det känns som att du kanske borde kolla upp vad problemet ligger eftersom allt annat går ju bra men det är att det inte stannar. Jag vet inte om ivf du är på nu är privat eller om det är via Landstinget. Tänker om du ska kontakta gynekologen på sjukhuset och om de kan ta några prover på dig. Innan jag fick gå på ivf via Landstinget så sa min läkare från gynekolog avdelningen att det var viktigt att man gjorde prover och undersökningar på mig annars finns det risk att det inte skulle lyckas med ivf. Jag tycker du får stå på dig och säga att du vill ha någon slags undersökning på varför det blir så här? 

Svar på tråden Starka embryon, goda förutsättningar, 9 i frysen – men varför fäster inget?