• Kruxokrax

Starka embryon, goda förutsättningar, 9 i frysen – men varför fäster inget?

Anonym (S) skrev 2025-01-07 18:11:09 följande:

Men det här med minimerad stress, du inser inte själv hur sjukt stressande hela situationen är för dig..?

Det 12blasto kan göra är ju just att försöka minimera sin stress. Stress i sig är inte farligt, det är brist på återhämtning som är farligt. Den som vill kan ofta få hjälp att hitta en samtalskontakt via IVF-kliniken, någon som har god förståelse ofrivillig barnlöshet och IVF-processen. Tycker dock att det är viktigt att tänka på att det inte skulle bli många barn vid IVF om stress var en stor negativ faktor för fertilitet. Viktigt att påtala att forskningen faktiskt inte pekar ut stress som en påtaglig negativ faktor för fertilitet.

Du S borde nog fokusera på din egna insikt. Det är lätt att uppfatta dig som rätt neggig och okänslig (eller så behöver du öva på att vara snäll!) Drömmer

• Kruxokrax

Har tyvärr svårt att ge dig några konkreta eller pålästa svar, men tycker att W skrev mycket som jag känner igen från info från seriösa vårdkällor. Har också förstått att man i Sverige inte får analysera embryon för kromosomavvikelser, och att det kan vara så att man sätter in embryon som ser ut att vara fina men som faktiskt inte har en sådan genetisk uppsättning att de kan utvecklas till en levande bebis. Det var läkaren Anna Hammarström pratade om det i en intervju för ett tag sedan, men jag lyckas bara hitta klipp om att hon skaffat barn vid hög ålder. 

Gällande testerna på mensblod vet jag dock inte om det finns något forskningsstöd, vet du W? Har också hört att proverna ofta stoppas innan de kommer fram till kliniken, då man egentligen inte får skicka biologiskt material...

Tycker du att din klinik/läkare är bra på att förklara och ge svar? Jag är snart 33 och oförklarat barnlös, ska förhoppningsvis påbörja min första IVF-behandling i februari. Känner igen mig så mycket i dina funderingar, och tycker tyvärr inte att jag har fått bra svar av läkaren som genomförde vår utredning. Hon ville bara understryka att våra förutsättningar är goda och att inga fler tester är nödvändiga. Hon varnade oss också för att slösa pengar på teater som saknar vetenskaplig grund, vilket såklart i grunden är bra, men jag skulle gärna få mer info. Nu byter vi klinik när vi ska påbörja IVF, håller tummarna för att den läkaren är mer villig till samtal. 

Stort lycka till med insättningen nu! 

Svar på tråden Starka embryon, goda förutsättningar, 9 i frysen – men varför fäster inget?