• DNG

Smartast som framtida student med barn

Jag och sambon inväntar vårt första och efterlängtande barn i april. 

Jag(framtida far) har jobbat på samma ställe i snart 10 år med bra lön, men har under lång tid planerat att börja studera. 

Vi försöker hitta hur föräldrapenningen förändras vid studier för mig som pappa. 

- oavsett så kommer ett barn i april 2024

Om jag börjar studera i augusti 2024 och jobbar varannan helg till maj 2025 och ska ta ut föräldraledighet under sommaren 2025.

Grundar föräldrapenningen den lön jag hade innan studierna eller beräknas den på den inkomst jag haft under studieperioden?

Försökt leta själv efter svaret men ej hittat det, men någon här har garanterat koll(förhoppningsvid) 

Ha det bra och tack för svar!
    mvh D&C

• Svar på tråden Smartast som framtida student med barn
  • Anonym (Ugglan)

Kan du inte använda SGI-guiden? Man får ju ha två olika sysselsättningar i räknesnurran, och så får du uppsmatta inkomst av båda.

www.forsakringskassan.se/privatperson/sgi-guiden

Jag vet inte hur det blir i just ditt fall, men det ska finnas en övergripande regel om att just föräldrapenning ska handläggas gynnsamt för den enskilde.

Jag har själv hänvisat till den regeln när jag hade visstidsanställning tills 2 mån innan barnet föddes (var alltså utan jobb när barnet kom), och jag fick då föräldrapenning beräknat på den anställningen och inte det lägre beloppet från a-kassan.

Men för att få det fick jag överklaga den första beräkningen och ta kontakt med kassans nivå-2-handläggare av föräldrapenning i Stockholm. De kan mer än de vanliga handläggarna och kan korrigera deras beslut.

Jag reserverar mig för att detta nu var många år sedan och kan ha ändrats, men ofta lönar det sig att (artigt och tålmodigt) kämpa för en bättre bedömning- du kan ju bara få ett nej. 

• Jemp

Är utbildningen csn-berättigad? 

I så fall är grundregeln att sgi är skyddad, men det är viktigt att du inte har några mellanrum mellan sysselsättningar. Exakt vilka villkor som gäller för skyddet bör du stämma av med FK, särskilt under sommaren efter att barnet fyllt 1. 

• Jemp

Skyddad sgi innebär alltså att föräldrapenningen grundar sig på inkomsten innan studierna. 

• Jemp

Förresten! Just föräldrapenningen är skyddad under 2 år, så har du sgi när barnet föds så får du fp baserat på den oavsett. Att skydda sgi är dock viktigt även av andra skäl, som sjukpenning. 

Svar på tråden Smartast som framtida student med barn