• Rdlsgdl9922

Förbjuden mat

Hej på er,

Är det fler som mig som isch struntar i farligheter med mat under graviditet haha?

Alltså jag äter all chark, all ost, sushi, dricker kaffe, dricker energidryck nån gång ibland.... Alkohol är det ända jag följer helt riktlinjer med (kan dock smaka om sambon beställer en drink och säger ''åh god, smaka'').

Röker eller snusar har jag aldrig gjort.

Sen har jag fuuuull förståelse och respekt för de som håller sig till riktlinjerna, det är ju egentligen det allra bästa, men jag har svårt att ''förlita'' mig på dom haha...

• Svar på tråden Förbjuden mat
  • Anonym (Nja...)

Jag har fuskat med vissa saker. Kaffe har jag druckit rätt stora mängder av och en hel del chark. Ätit brie vid två tillfällen. Jag har aktat mig för listeria men varit mer laid back när det kommer till toxoplasma. Mest för att jag har jobbat med katter (både betalt och volontärarbete) hela mitt vuxna liv så det hade varit ett mirakel om jag hade blivit smittad första gången nu under graviditeten. Sushi är ju okej så länge den är färsk och korrekt tillagad så det har jag ätit utan bekymmer. Även små mängder alkohol vid några tillfällen, ungefär som du, smakat på sambons dricka. Så jag har tagit det för vad det är, riktlinjer, och inte en regelbok som måste följas slaviskt. Är nu i vecka 37 och var på ultraljud senast idag, med en till synes fullt frisk och välmående baby i magen. 

• Rdlsgdl9922

Känns som vi ser på det rätt lika då! Gjorde samma med dottern förra graviditeten, hon är en helt frisk och magisk liten tjej på 2 år nu. Energidrycken kanske satte sig direkt i hennes blod dock Skrattande

• Anonym (-)

Vad är det som är "haha"?

• Anonym (Mupp)

Jag följer riktlinjerna till punkt och pricka, men jag är inte direkt orolig att något skulle hända om jag åt lite chark eller tog en sipp rödvin. Risken är väldigt liten känner jag. Däremot hade jag ju aldrig kunnat förlåta mig själv om jag skulle ha sån maximal otur, och att skippa viss mat några månader av mitt liv kan jag verkligen klara av. 

Jag saknar chark och rökt kött/fisk och mina gigantiska kaffekoppar men jag överlever 😅

• Anonym (g)
    Anonym (-) skrev 2025-01-08 14:08:43 följande:

Vad är det som är "haha"?

Förstår inte heller utan det låter som TS är 14 år i argumentationen...

Vissa av sakerna får man dessutom äta/dricka i moderation eller med t.ex frysning så varför det ska vara så haha... som om det är coolt att strunta i saker som kan skada ens barn

• Anonym (Jo)

Åt och drack som vanligt.

Utom alkohol och rökning

• Anonym (Erika)

Sushi var inte ok 2005 när jag blev gravid första gången men 11 år senare var det tydligen inga problem. Alkohol har varit nono.
    Nån enstaka Nocco har jag nog dragit i mig.
    Så länge allt är fräscht och man inte äter sånt som legat framme länge är det nog ingen fara, tänker på chark främst.

Folk blir gravida och föder barn i värre förutsättningar än vad vi har och de barnen överlever. Lite så tänker jag. 

• Anonym (Eveli)

Listeria är en bakterie ssom är mycket vanlig. Jag skulle inte riskera.
    Ostar av pasteriserad mjölk är helt okej.

R? lax är nu tillåtet i Sverige, men står förfarande på förbjudet listan i de flesta länder. 9 månader man kan klara sig att äta vegetariskt sushi eller med halstrad lax.

För mycket koffein kan orsaka skador i nervsystemet, så det är bra att hålla sig till 200 mg koffein och det är ca 2-3 koppar kaffe eller 5 koppar te. 

• Anonym (våga)
    Rdlsgdl9922 skrev 2025-01-08 12:45:01 följande:
    Förbjuden mat

Hej på er,

Är det fler som mig som isch struntar i farligheter med mat under graviditet haha?

Alltså jag äter all chark, all ost, sushi, dricker kaffe, dricker energidryck nån gång ibland.... Alkohol är det ända jag följer helt riktlinjer med (kan dock smaka om sambon beställer en drink och säger ''åh god, smaka'').

Röker eller snusar har jag aldrig gjort.

Sen har jag fuuuull förståelse och respekt för de som håller sig till riktlinjerna, det är ju egentligen det allra bästa, men jag har svårt att ''förlita'' mig på dom haha...

Skulle aldrig våga det. Men så jobbar jag på ett barnsjukhus och träffar barnen på neonatalen och barnneurologen också. Så jag ser vad som kan hända under graviditeten.

Är det värt med för tidig födsel och risk för allvarlig hjärnhinneinflammation eller att bebisen dör för att jag inte kunde avstå ost och chark under några månader?

Eller värt med ökad risk för missfall eller att bebisen blir tillväxthämmad av överintag av koffein. Nä, inte för mig. 
  • Rdlsgdl9922
    Anonym (g) skrev 2025-01-08 17:36:29 följande:

Vissa av sakerna får man dessutom äta/dricka i moderation eller med t.ex frysning så varför det ska vara så haha... som om det är coolt att strunta i saker som kan skada ens barn

Är jag den som låter som 14 i argumentationen eller kanske ni som hakar upp er på ETT ord av ett helt utlägg? Flört
    Anonym (g) skrev 2025-01-08 17:36:29 följande:

Vissa av sakerna får man dessutom äta/dricka i moderation eller med t.ex frysning så varför det ska vara så haha... som om det är coolt att strunta i saker som

kan skada en

Svar på tråden Förbjuden mat