Inlägg från: Anonym (våga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (våga)

Förbjuden mat

Rdlsgdl9922 skrev 2025-01-08 12:45:01 följande:
    Förbjuden mat

Hej på er,

Är det fler som mig som isch struntar i farligheter med mat under graviditet haha?

Alltså jag äter all chark, all ost, sushi, dricker kaffe, dricker energidryck nån gång ibland.... Alkohol är det ända jag följer helt riktlinjer med (kan dock smaka om sambon beställer en drink och säger ''åh god, smaka'').

Röker eller snusar har jag aldrig gjort.

Sen har jag fuuuull förståelse och respekt för de som håller sig till riktlinjerna, det är ju egentligen det allra bästa, men jag har svårt att ''förlita'' mig på dom haha...

Skulle aldrig våga det. Men så jobbar jag på ett barnsjukhus och träffar barnen på neonatalen och barnneurologen också. Så jag ser vad som kan hända under graviditeten.

Är det värt med för tidig födsel och risk för allvarlig hjärnhinneinflammation eller att bebisen dör för att jag inte kunde avstå ost och chark under några månader?

Eller värt med ökad risk för missfall eller att bebisen blir tillväxthämmad av överintag av koffein. Nä, inte för mig. 
  • Anonym (våga)
    Rdlsgdl9922 skrev 2025-01-09 10:59:29 följande:
    Förstår det helt!
    Jag hade nog sett på det helt annorlunda också om jag sett det du får se.

För mig är verkligheten annorlunda, jag ser på det likt någon här ovanför, att råden ändras från år till år och det föds barn under mycket sämre förutsättningar så att jag äter chevré kanske inte är så illa. Men som sagt, det är ju för jag har en annan verklighet än du.

Är det många barn som du/ni tar hand om som råkat illa ut p.g.a. just att strunta i dessa mat-rekommendationer?
    Råden ändras ju bara när ny information kommer fram. 

Och bara för att en del barn har sämre förutsättningar så blir det ju inte bättre av att även mitt barn får dåliga förutsättningar. I synnerhet inte om det är något jag kan påverka. 

Nej, det är inte så många barn som drabbas av de här komplikationerna, främst för att de flesta gravida är noggranna med att sköta om sig. 
  • Anonym (våga)
    Rdlsgdl9922 skrev 2025-01-09 11:08:00 följande:
    Jo, men t.ex. det här med rå lax (tror jag det gäller) är ju nu godkänt i Sverige men inte i andra länder, inklusive grannländer. Hur ska man då ställa sig tänker du?
    Jag tänker att man följer de råd som gäller i det land man befinner sig. Det kan finnas skillnader i tex livsmedelshantering mellan länder, så då är de ju bra att förhålla sig till rekommendationerna där man lever. 
Svar på tråden Förbjuden mat