Dåligt samvete mot mina äldre barn på grund av graviditet
Jag har fem barn. Minns när jag låg och nattade fjärde barnet, när jag var 33 veckor gravid med nr 5, och hade ångest över att hon inte skulle vara "bebisen i familjen" längre. Ångest över hur komplicerat det skulle bli med logistiken kring barnens aktiviteter, skjuts till/från vänner, ta alla till skola/förskola och hela den biten. Även jag var/är själv rätt mycket med barnen i perioder, för min man har i perioder väldigt mycket tjänsteresor. Men vet du? Allt gick faktiskt jättebra. ...även fast bebisen föddes den natten, prematur - med allt det innebär.
Någonstans kommer man helt enkelt in i det. Det bara fungerar, för det finns inget annat alternativ. Och barnet som föds är ju så oerhört älskat från dag 1 - av syskon, föräldrar, vänner, släktingar. Plus att man som förälder är betydligt tryggare i rollen. Blöjbyten, kvällsoro, såriga bröstvårtor, navelvård - allt kan man. Med första måste man lära dig allt från början. Andra barnet så behöver man lära sig hur man är förälder till fler än ett barn. Med tredje barnet - då vet man hur man sköter en bebis och hur det går till att vara förälder till fler än ett barn.
Det där fixar du galant!