• Anonym (JK)

VUL 6+0, 6 veckors fostersäck men inget foster?

Jag gjorde VUL i vecka 6+0 med mitt tredje barn. Anledningen till att jag gjorde det så tidigt var att jag hade haft ett missfall / MA strax innan och så hade jag ont i sidan av magen så de behövde utesluta utomkvedshavandeskap. Det visade sig att smärtan berodde på en cysta som hade spruckit.

Jag var osäker om på exakt hur långt gången jag var på grund av att mensen hade strulat och ägglossningen hade varit sen men vet ni efteråt att jag var i vecka 6+0. Läkaren såg en hinnsäck och antydan till fosterstruktur (hennes ord) men inga hjärtslag. Trodde att jag skulle få ett till missfall men graviditeten gick bra , sonen är snart 3 nu :)

Tror det är normalt att inte hjärtslagen alltid syns än så tidigt och kanske inte embryot heller , det är ju svårt att veta exakt på dagen hur långt gången man är också. Därför ska man ju egentligen helst undvika VUL så tidigt om man inte måste göra det. Där jag bor går det inte att boka privat VUL innan vecka 7+0 vad jag vet. Jag år gravid igen nu (vecka 34) och den här graviditeten bokade jag privat VUL i vecka 8+0, då är det ju iallafall säkert att man ser hjärtat om man har räknat rätt och allt är som det ska så det är bättre även om det såklart är jobbigt att vänta.

Lycka till iallafall och hoppas du får se hjärtat på nästa VULHjärta

• Anonym (JK)
    Anonym (Sara) skrev 2025-01-10 16:49:40 följande:
    Grattis! Men tänk de som trott att det är en tom hinnsäck och som tar piller för att stöta ut den och så kanske det inte var tomt? Hur kan man ta så fel? Det här är väl varför man inte ska göra ultraljud för tidigt. 
    Men det är för tidigt för att se säkert, det vet nog den som gör ultraljudet om. De kommer inte ge piller för att stöta ut utan att dubbelkolla igen om en vecka eller så eller bekräfta ev missfall med blodprov, det finns inte en chans. Det enda skulle isåfall vara om man själv går till en abortmottagning och gör en medicinsk abort , det har man ju rätt till men det tror jag inte nån skulle göra om barnet är önskat. 
  • Anonym (JK)
    Anonym (Sara) skrev 2025-01-10 16:49:40 följande:
    Grattis! Men tänk de som trott att det är en tom hinnsäck och som tar piller för att stöta ut den och så kanske det inte var tomt? Hur kan man ta så fel? Det här är väl varför man inte ska göra ultraljud för tidigt. 

Men ja jag håller absolut med om att man inte borde göra ultraljud så tidigt om man inte måste t.ex för att man misstänker utomkvedshavandeskap. 

• Anonym (JK)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-01-10 14:59:44 följande:

Det fanns ett litet pyre med tickande hjärta idag. Har gråtit floder av lycka. När jag fick höra henne säga "Jodå. Vill du se?" Och vända skärmen bröt jag ihop. Herregud vad rädd man är att förlora denhär lille.

Jag har även lämnat nytt hcg och kommer få svar på det på måndag men läkaren sa att eftersom det har gått från att inget synts till ett synligt hjärtslag på 2 dagar borde rimligtvis hcg ha ökat fint. Hoppas på det!

Nu ska jag njuta ❤️

Grattis , vad kul :) 
  • Anonym (JK)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-01-10 17:30:05 följande:
    Det tror jag, man borde vänta till iaf 8+0.❤️
    De skulle inte ge tabletter utan ett nytt ultraljud senare så det behöver man nog inte vara orolig för. Men ja , om du blir gravid i framtiden igen är det bättre att vänta med tidigt ultraljud till ungefär vecka 8+0 så slipper du bli orolig i onödanHjärta 
Svar på tråden VUL 6+0, 6 veckors fostersäck men inget foster?