Inlägg från: lussibuss |Visa alla inlägg
  • lussibuss

    Mio soffa? Aldrig igen...

    Köpte en soffa från Mio (Rossi) som jag hämtade hem för ca 6 månader sen. Jag har varit superrädd om den, impregnerat som Mio sagt, osv. Men nu nopprar den extremt mycket. Det kommer också liksom ludd ut ur soffan runt om nopprorna, svårt att förklara i text, men det ser nästan ut som hårigt tyg. Det ser hemskt ut. Soffan har en noppringsskala på 4,5, där 5 är det bästa (som nopprar minst), och jag betalade till och med 2k extra för att få just det tyget, då noppringsskalan var sämre på dom andra. Den var dyr. Kostade runt 16k.


    Ringde Mios kundtjänst som sa att det blir så, och att det är normalt. Han började prata om att det lätt blir så av friktion när man använder soffan, och att om vi har en luftvärmepump så kan det också vara en bidragande orsak. En retur var alltså inte ens på tal för Mio.


    Vad ska jag göra? Har jag som kund inga rättigheter alls i detta? Jag är så ledsen och vill knappt sitta i soffan nu för det känns som att den bara blir värre varje gång.. Jag har INTE råd att köpa en ny, och hur ytligt det än låter så skäms jag över hur denna ser ut nu. Ska en dyr soffa verkligen bli såhär efter bara 5-6 månaden? (Då detta började för ungefär en månad sen). 


    tack på förhand..

  • Svar på tråden Mio soffa? Aldrig igen...
  • lussibuss
    Anonym (J) skrev 2025-01-08 19:54:04 följande:

    Kontakta Konsumentverket. 

    Mios soffor har inte så bra kvalitet enligt min erfarenhet. 


    Jag har aldrig köpt en soffa därifrån förr, och kommer aldrig göra igen. tack, ska prova det!

  • lussibuss
    Anonym (Alice) skrev 2025-01-08 20:40:22 följande:

    Jag har nu hört så mycket negativt om Mios soffor att jag aldrig skulle lita på deras kvalitet.
    Tycker så synd om dig som kastat bort så mycket pengar för en vara som man räknar med att ha i många år.
    Kan rekommendera Ikeas Kivik soffa, har haft den i 14 år och den är varken nopprig eller nedsutten, ser ännu helt ny ut, soffan var i din prisklass.
    Vänd dig som ovan säger till Konsumentverket och hör med dem vad du kan göra. De har säkert fått fler klagomål.


    Ännu värre, det stod mellan ikeas Kivik och Mios Rossi. synd att jag valde fel :( Det känns som att en soffa för det priset ändå ska hålla sig fin i 2-3 år iallafall.. 

    Tack, jag har mailat dom, och ska kontakta ARN om mio inte är mer hjälpsamma imorgon, ska ge dom en chans till imorgon och försöka prata med dom. 

  • lussibuss
    Anonym (Dålig kvalitet) skrev 2025-01-08 20:35:29 följande:

    Håller med den som skrev att Mios soffor inte har så bra kvalitet, men vill också lägga till att det gäller även andra möbler vi köpt därifrån.  
    Tyvärr. 
    Numera är det Ikea för hela slanten för vår del. 
    Synd, eftersom jag tycker Mio har många möbler som ät fina.  


    Tack. Mio har verkligen så mycket fint. man tror verkligen att det är kvalitet på grejerna också, speciellt för priserna dom har.. Ska inte köpa fler möbler därifrån, får hålla mig till att köpa vaser, plädar osv där bara..
  • lussibuss
    Anonym (Mio soffa) skrev 2025-01-08 22:33:48 följande:

    Vi har 2 Mio soffor från märket copenhagen som inte har några problem. Mio är ju återförsäljare av olika märken och de olika märkena kan vara olika bra. Viktigt att läsa på innan om märket innan man köper. Har en säng från Mio också som fungerar felfritt men jag läste ju på innan om märket innan jag köpte. Skulle säga att Mio nog har en blandad kompott med bra märken och lite sämre märken så man får läsa på innan. 


    Att dom är återförsäljare är knappast en ursäkt, det är ändå deras ansvar att inte sälja skitvaror. Efter detta har jag säkert läst omkring 100 olika recensioner om Mio, där de baschar ner på kvaliteten på deras möbler, speciellt soffor, och dom flesta får dra in ARN för att vinna en kamp mot Mio, eftersom det verkar tillhöra vardagen för dom att skylla på kunderna när deras varor visar sig vara värdelösa, istället för att ta sitt ansvar och göra rätt för sig. Ett seriöst och bra företag hade heller aldrig velat vara återförsäljare för ett skitmärke, och så det säger ju ändå sitt om Mio som företag. 

    Jag förstår verkligen inte vad ditt svar skulle hjälpa i min situation nu? Att du har köpt en bra soffa och säng därifrån hjälper väll ändå inte mig? Du tar dessutom förgivet att jag inte läst på, tråkigt..
  • lussibuss
    MsM84 skrev 2025-01-11 09:53:13 följande:

    Jag har köpt två soffor hos MIO och varit missnöjd med båda. Blir inga fler därifrån. Jag tror det viktigaste TS är att du står på dig mot MIO.


    Jag förstår dig.. Synd för dom har så fina och bekväma möbler, men kvalitet är lika viktigt det ju.. Jag ska försöka! Väntar på ett skriftligt NEJ om retur från Mio nu, däreftet ska jag koppla in arn. 
  • lussibuss
    Anonym (M) skrev 2025-01-11 09:01:33 följande:
    Om du hade läst på om den soffa du köpte så hade du ju hittat info om den dåliga kvaliteten.  Känns ju konstigt att du ändå köpte den fast du läst på. 
    Hade det stått att kvaliteten varit dålig, eller att soffan på några sätt verkade sämre så hade jag väll inte köpt den.
  • lussibuss
    Anonym (Bosse) skrev 2025-01-13 15:47:33 följande:

    Oj! Vi har haft vår Mio-soffa och slitit på den hela familjen i tio år och först nu börjar den se lite sliten ut på några få ställen. Men det hjälper ju inte dig! 


    Om du inte får till en reklamation så skär eller klipp bort nopporna. Ofta är det korta fibrer som kryper ut i början och skär man av dem så minskar mängden nya noppor med tiden.


    Som jag förstått har mio blivit mycket sämre med tiden, och de flesta som köpt soffor för en längre tid sedan har fått bättre kvalitet än vad det är på sofforna som säljs där idag..


    Jag ska testa det, har köpt en sån noppringsborttagare (bra att ha ifall att det inte blir som man önskar) 

  • lussibuss
    Elin pelin skrev 2025-01-11 08:05:41 följande:

    Kolla in www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
    Sen finns det en "sexmånaders regel" för reklamation, att fel som kommer inom 6 mån anses varit där från början om inte säljaren kan motbevisa det.
    Lycka till!


    Tack snälla! Det där kan vara till hjälp faktiskt. soffan var nog ganska exakt 6 månader när vi kontaktade mio för första gången om det. 
Svar på tråden Mio soffa? Aldrig igen...