Första IVF - vad önskar du att du hade vetat?
Två saker jag inte visste när jag gick in och som jag önskade att jag visste innan:
Efter äggplocket, om ET inte tar sig eller om det uteblir, så måste man ofta vänta en cykel innan ev FET.
Efter missfall (tidigt) vill dom att man väntar 1-2 cykler innan dom gör ett nytt försök. 1 eller 2 är lite beroende på vem man pratar med.
Väntan är det som är jobbigast att hantera för oss. Jag har fått ruva totalt 2 gånger sen vår basutredning blev klar för 3 år sen. Mellan allt har vi mest fått vänta snällt i olika köer till specialutredningar. Väntan efter äggplock och missfall är såklart med all välmening från deras sida, men när vi blev ombedda att vänta två cykler efter missfallet satte jag ner foten och insisterade på 1 cykel. Vi fick då som vi ville och det kändes skönt att för en gång skull ha lite kontroll över vår egen process. (Observera att det inte fanns några rester av missfallet kvar och inga belägg för att väntan egentligen skulle vara nödvändig.) Sånt här kanske kan variera beroende på vart man går, vi kör landstingsfinansierat i stockholm.
Kanske kommer på något mer. Bra tema på tråd!