• Vapor

Dop av 14-åring

Min 14-åriga son ska döpas nästa helg eftersom han ska konfirmeras i år. Varken jag eller hans mor är med i svenska kyrkan och jag är lite osäker på hur detta går till och vad som är kutym. Ska föräldrar vara med på dopet och får vi vara med även om man inte är med i svenska kyrkan? Borde man meddela sina nära och kära om dopet så att de också har möjlighet att komma o.s.v.

Jag vet ju att när barnet är bäbis så måste minst en förälder vara med i svenska kyrkan för att man ska få döpa sitt barn och då brukar det ju alltid bjudas på fika etc efteråt. Nu är detta en tonåring och jag har aldrig varit med på dop av det och misstänker att man kanske inte gör en större sak av det, men det är ändå det som sätter lite funderingar i huvudet på mig. 

• Svar på tråden Dop av 14-åring
  • Vapor
    SofieLarsson93 skrev 2025-01-09 09:24:23 följande:

Varför ska han konfirmeras om ingen av er är troende? Grupptryck?

Det är väl fint att barnen kan få välja själva tänker jag. Grupptryck av kompisar kan det absolut vara men vill han konfirmeras så anser jag att det inte är något som kommer skada honom i alla fall.
  • Vapor
    Anonym (doppande) skrev 2025-01-09 09:31:04 följande:

Det är kanske olika beroende på församling/vänkrets, men i min krets är ett spädbarnsdop inte riktigt samma sak som ett vuxendop (vilket din tonåring räknas som). Som du skriver, man gör ingen stor grej av ett vuxendop på samma sätt som av ett barndop.

När jag döptes som 15-åring (av samma skäl som din son), var inte mina icke-troende föräldrar med på dopgudstjänsten och vi hade heller inget speciellt firande efteråt, varken i kyrkan eller för släkten. Men de var med på själva konfirmationen (alla, oavsett religiös tillhörighet, är välkomna i en kristen kyrka) och vi ordnade kalas för släkten efteråt.

Fråga din son hur han vill ha det, och du kan alltid fråga hans konfirmationspräst också (vilket jag antar är den som ska förrätta dopet).

Tack för bra svar!

Jag sa att jag ville vara med på dopet och då frågade han vad ska du göra där och varför vill du se mig döpas. Ja men det vill man ju vara med på såklart blev mitt svar. Det är ju ändå en händelse i livet som man kanske vill dela med sina föräldrar tänker jag. Men du som döptes när du var 15 år, var det många föräldrar till de som döptes under själva dopet och hur lång tid tog det ungefär?

Svar på tråden Dop av 14-åring