Inlägg från: Anonym (Johi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johi)

Är vår familj onormal?

Ovanliga, skulle jag säga. 

Terapeut kan man ju ha utan att ha särskilt stora problem, men att ni alla, under vad det verkar, lång tid har hjälp av psykiater gör att jag gissar att ni har en ärftlig fallenhet för att drabbas av psykisk sjukdom och/eller ohälsa. 

Min fördom om folk som ofta anlitar en advokat är att det är folk med mycket pengar. Vi som inte har så mycket att tjafsa om, inga skogsfastigheter, inga komplicerade bolags- eller fastighetsaffärer etc, vi behöver ytterst sällan en advokat, så länge vi är laglydiga. 

Vad bra att ni hittat den hjälp ni behöver! :) 

• Anonym (Johi)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 22:15:50 följande:
    Om någon av oss får en impuls så är svaret på den frågan att ringa Karolin, det finns inget annat svar. Inga beslut får fattas utan hennes inblandning. Och ibland är det både Karolin och Joakim. Husrenovering, prata med Karolin, starta företag, prata med Karolin? 

Ska ni inte istället ansöka om god man eller boendestöd? Det borde bli mycket billigare för er. 

Å andra sidan förstår jag att ni helst håller kvar vid ett koncept som ni vet fungerar. 

En del har en konstig syn på psykisk sjukdom och missbruk. De tror att det innebär att man är helt galen och tvångsvårdad eller sitter redlös på en parkbänk om dagarna. Så ser det så klart inte ut. Många missbrukare och psykiskt sjuka har arbeten och familj mm. 

Ni är en familj med onormalt stort stödbehov, men det är ju toppenbra att ni hittat ett sätt att hålla er flytande, och förhoppningsvis inte för vidare problemen till nästa generation. 

• Anonym (Johi)

Ni har jävligt mycket pengar, eller hur? Jag tror att det är den biten som blir knepig för oss normalinkomsttagare att förstå. Vi har liksom hemförsäkring för att ha råd med juridisk rådgivning om det någon gång skulle behövas. Ni anlitar advokat lite till vardags och kan utan problem lägga 100 000 på terapi. Så ser liksom inte genomsnittssvenskens ekonomi ut. 

• Anonym (Johi)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-10 08:13:07 följande:

Stödbehovet vet jag inte om det är så stort egentligen. Vi har skyddande åtgärder och spärrar och det är något som bara är så. Och nej vi är inte helt trasiga och ligger på parkbänkar. Vi presterade även bra i berusning även om det emellanåt gick åt helvete också. 

Jo, det du beskriver är ett mycket stort stödbehov. Det är inte normalt att behöva ett kristeam och folk man anlitar som säkerhetsspärrar. 
  • Anonym (Johi)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-10 08:27:14 följande:

Det är ju knappast så att alla i familjen befinner sig på samma plats hela tiden. Inför att syrran skulle träffa en ny partner efter skilsmässan fick hon gå massor i terapi, för att inte upprepa tidigare mönster, sedan har vi syskon inte sett missbruket vi vuxit upp med på samma sätt. Vissa har förträngt detta sen dom va små, någon annan förstod det tidigare. Sedan handlar ju samtalen tillsammans om att hjälpa varandra. Någon har blivit ordentligt medberoende till missbruk och psykisk sjukdom, det behöver den personen ta ansvar för, den andra är psykiskt sjuk och behövt hjälp att ta kontroll över ett missbruk. Men det är ju efter den perioden som man behöver mer hjälp också. 

Det kan handla om att rusta sig för att bli en bra förälder för att man inte ska göra om samma misstag som i sin egna barndom. 

Det är väl inte orimligt att alla i familjen går gemensamt i terapi då också? Även om inte alla i familjen är bipolära så betyder det inte att man mår bra av att ha en person med den diagnosen omkring sig. 

Håller helt med! Familjeterapi är inget märkligt för en familj med era behov. Det är inte att en familj som ni får ta in så mycket hjälp som är ovanligt (eller onormalt, som du, TS, skriver). Det är att ni har ett så stort stödbehov som är det ovanliga.

Någon kommenterade att ni inte verkade ha lärt er att ta hand om er själva. Då fattar man ju inte vad tex ett maniskt skov kan innebära. Som jag ser det tar du ansvar för dig själv genom att se till att omge dig med den hjälp din sjukdom innebär att du behöver. Det är så konstigt, för ingen hade ju sagt åt en benlös person i rullstol att den borde lära sig att gå själv. Men när det kommer till psykisk sjukdom kläcker folk ur sig såna saker. 
  • Anonym (Johi)
    Anonym (GG) skrev 2025-01-10 09:53:49 följande:

Det är väldigt konstigt att du inte inser att ni lever i en väldigt onormal situation. 

Ja och nej. TS familjeliv har ju alltid varit mer eller mindre kaosartat och de verkar ha det mycket bättre nu än de haft någonsin tidigare. Jämförelsevis har de ju väldigt lite problem nu, eftersom de själva ordnat med den hjälp de behöver. TS har dessutom en sjukdom som kan göra det svårare att avgöra vad som är normalt och inte. 
  • Anonym (Johi)
    Anonym (sorry) skrev 2025-01-11 18:06:28 följande:

Det är inte bara onormalt, det låter även som att allihop är institutionaliserade.

För den som inte hört uttrycket förut, det är ett begrepp som myntades för personer som en gång levt på någon slags institution där "peka med hela handen" gällde, framför allt fängelser och mentalsjukhus o dyl. När långtidsfångar kom ut och sådana mentalsjukhus och "vård"hem avvecklades och personerna skulle börja leva i samhället igen var de så vana vid att andra skulle fatta deras beslut, sätta deras rutiner och hantera deras kontakter och konflikter att de helt enkelt inte visste hur de skulle göra det själva.

Men TS och flera i familjen har ju sjukdomar. Teamet omkring dem hjälper dem så att deras sjukdomar inte ska ställa till det för dem eller människor omkring dem. 

Jag förstår inte hur någon kan tycka att det är negativt att en person med problem själv ser till att få hjälp och på så vis varken belastar samhället, anhöriga eller kollegor/anställda. Jag uppfattar det TS familj gör som klokt och ansvarstagande. Det är inte alla människor som vågar se sina egna svagheter på det viset. Många ignorerar behovet av hjälp länge och hamnar hos trx Kronofogden och Socialtjänsten. Istället driver TS familj, med den hjälp de själva sökt och betalar för, företag som bidrar till samhället. Är inte det något väldigt positivt? 

Är det bara folk med psykisk sjukdom som du anser vara institutionaliserade när de behöver återkommande stöd/vård eller gäller det även folk med andra livslånga sjukdomstillstånd som diabetes eller reumatism? 

• Anonym (Johi)
    Anonym (Opsie Daisy) skrev 2025-01-12 12:11:33 följande:
    Ok, intressant. Men varför advokat på speed dial? Jag kan se hur det kan behövas i tex usa, men i Sverige? Knappast.

Men som sagt, om det funkar för er så, det är väl det enda som räknas. 
    Ett tips är att välja Visa endast så att du ser allt som TS skrivit. Då slipper du ta upp frågor som redan har fått svar. Man får upp den möjligheten om man klickar på de tre prickarna i listen där användarnamnet står. 
Svar på tråden Är vår familj onormal?