Inlägg från: Anonym (sorry) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sorry)

Är vår familj onormal?

Det är inte bara onormalt, det låter även som att allihop är institutionaliserade.

För den som inte hört uttrycket förut, det är ett begrepp som myntades för personer som en gång levt på någon slags institution där "peka med hela handen" gällde, framför allt fängelser och mentalsjukhus o dyl. När långtidsfångar kom ut och sådana mentalsjukhus och "vård"hem avvecklades och personerna skulle börja leva i samhället igen var de så vana vid att andra skulle fatta deras beslut, sätta deras rutiner och hantera deras kontakter och konflikter att de helt enkelt inte visste hur de skulle göra det själva.

• Anonym (sorry)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-11 19:19:10 följande:
    Jag tolkar det absolut inte så. Jag tror många skulle må bra av detta i någon utsträckning beroende på ens svårigheter. Har svårt att personer i t ex lyxfällan skulle hamnat där om dom haft någon att resonera med. Är det bättre att personer med exempelvis impulsproblem blir skuldsatta eller att en oberoende part säger nej? När dessa individer agerar på egen hand går det åt helvete?.

Sedan är det inte så att vi behöver hjälp med varenda litet steg vi tar. Men vissa situationer i livet kan kräva mer än andra. Betydligt fler tror jag önskar sig terapi Och även mer långtgående terapi. 
    Du tolkar det inte så för att du är mitt i det och kan inte se det utifrån.
Svar på tråden Är vår familj onormal?