-
Hej alla,Jag måste få skriva av mig då jag har sjuk ångest och självhat över mina CSN-lån. Jag har pluggat i 7 år eftersom jag bytte utbildning under resans gång. Nu är jag dock äntligen på väg att ta min civilingenjörsexamen och har några jobbintervjuer på gång. Förhoppningsvis landar jag ett jobb så snart som möjligt efter examen.Men? min CSN-skuld ligger på den chockerande summan 700 000 kr eftersom jag har tagit tilläggslån under en tre år av den tiden. Jag vet att det är högt, och jag behöver inte höra hur dumt det var eller varför jag gjort de val jag gjort. Jag har alltid varit dålig på att hantera pengar, och jag ångrar mig något extremt nu.Enligt CSN:s beräkningar kommer jag behöva betala ca 30 000 kr/år, vilket blir runt 2 500 kr/månad. Bara att tänka på den summan gör mig illamående och fylld av ångest. Jag mår rent ut sagt piss och känner mig som en totalt misslyckad person. Speciellt när jag jämför mig med andra som har studerat lika länge och har betydligt mindre skulder ? jag ligger säkert på det dubbla.Det enda positiva jag kan se i detta är att jag (i alla fall) har fått en sjukt dyr civilingenjörsutbildning som förhoppningsvis kommer ge mig möjligheter att få ett välbetalt jobb och en stabil karriär. Men just nu känns det svårt att se förbi skulden och ångesten den medför.Jag vet att jag inte kan förändra mina tidigare beslut och att det bara är att börja betala tillbaka, men jag vill gärna höra från er: hur hade ni hanterat och sett på denna situation om ni var i mina skor? Hur mycket kommer detta påverka mitt liv de kommande 25 åren?
-
Svar på tråden Deprimerad över höga CSN-skulder
-
Utbildningen har inte kostat dig 700000, du har ju haft boende, mat och andra utgifter som du behövt betala för. Tänk om vi hade samma kostnader som personer i USA, alltså endast för själva utbildningen plus boende osv sen, Det hade varit jobbigt.
Du har en jättebra utbildning, med tiden en bra lön. 2,500 är mycket men ändå inte så mycke! Hitta ett boende som är billigare? Betala av mer ibland tex. Det är ett högt lån men det är ju en investering i dig själv för att arbeta med något du tycker om :) -
Säger som ovan, det är inte utbildningen du betalat för, det är dina levnadskostnader du lånat till. Du hade ju kunnat låna mindre och bo hemma t ex. Skippat tilläggslånet. Arbetat vid sidan om.
Men nu är det som det är, så varför ha ångest? Du får en bra lön, så 2 500 i månaden är inte mkt att betala tillbaka. -
Får du en vettig lön som civilingenjör fixar du 2500kr i månaden. Ta det lugn.
-
Jag betalar 1700 i månaden efter 4 års studier, dock utomlands och därför är de rätt höga. Visst, det var lite jobbigt precis när jag började arbeta, då lönen var lägre, men jag har alltid sagt att utbildningen är den bästa investeringen jag någonsin gjort. Nu när jag är 48 år så märks de 1700 knappt.
Titta inte bakåt, skåda framåt och hitta din väg. -
Grattis du har satsat på ett välavlönat yrke och när du väl fått lite erfarenhet så kommer du ha en så god inkomst att studielånen blir en struntsak. Lycka till!
-
Du har ingenting att oroa dig för. Det är lätt att få ett ganska välbetalt arbete som civilingenjör och trots återbetalningen kommer du att ha en oerhört mycket bättre ekonomi än vad du haft under många år som student. Dessutom är det så att räntan på studielånen är väldigt låg så det kommer att ätas upp av inflationen med tiden. Jag har t.ex. bara 150k kvar i lån trots 13 terminers studielån med sista terminen vt 2010.
-
Sätt 20% av nettolönen på en global billig indexfond , börjar du med 2500kr/månanden och gör det i 10år så tillsammans med det du amorterat på csn-lånet så kan du vara fri från skulden om ca 10år. När jag börja jobba tog jag direkt och sikta in mig på att betala av csn innan jag drog på mig andra skulder och det är jag jätteglad för idag.
Gäller såklart om aktiemarknaden gått som den gjort historiskt vilket det inte finns garanti för men i en global indexfond har du i alla fall maximerat oddsen för att lyckas.
För övrigt ångra inte en bra utbildning gör du av med skulden i början av din karriär så kommer du kunna leva ett gott liv sen.
-
Helt ärligt så märker jag knappt av mina CSN-lån. Visst det dras en summa varje månad men jag tjänar 15 000 kr mer i månaden än innan jag pluggade och har ut mer än 20 000 kr mer i månaden än under tiden jag pluggade så den summan är obetydlig. Jag hade ca 450 000 kr i lån när jag tog min examen (bytte också utbildning efter ca 2 år). Betalar lite drygt 1200 kr/mån. Du lär få rätt mycket högre inkomst än mig så tro mig, 2500 kr/mån kommer du knappt tänka på.
-
Är det svårt att få jobb inom den bransch du utbildat dig till? Om inte så är det ju ingen fara. En civilingenjörslön minus 2500 kommer att innebära att du har betydligt mer pengar att röra dig med än vad du haft som student.
-
När du får jobb utgår jag från att din lön kommer att vara så hög att 2500 kr inte är några som helst problem. Amorterar du extra blir du av med skulden extra snabbt. Passa på att avsätta pengar till extraamortering när du fortfarande är van att leva sparsamt. Det är svårare att spara sen, när du vant dig vid att ha mycket att röra dig med.