• Anonym (M26)

Deprimerad över höga CSN-skulder

Hej alla,
    Jag måste få skriva av mig då jag har sjuk ångest och självhat över mina CSN-lån. Jag har pluggat i 7 år eftersom jag bytte utbildning under resans gång. Nu är jag dock äntligen på väg att ta min civilingenjörsexamen och har några jobbintervjuer på gång. Förhoppningsvis landar jag ett jobb så snart som möjligt efter examen.
    Men? min CSN-skuld ligger på den chockerande summan 700 000 kr eftersom jag har tagit tilläggslån under en tre år av den tiden. Jag vet att det är högt, och jag behöver inte höra hur dumt det var eller varför jag gjort de val jag gjort. Jag har alltid varit dålig på att hantera pengar, och jag ångrar mig något extremt nu.
    Enligt CSN:s beräkningar kommer jag behöva betala ca 30 000 kr/år, vilket blir runt 2 500 kr/månad. Bara att tänka på den summan gör mig illamående och fylld av ångest. Jag mår rent ut sagt piss och känner mig som en totalt misslyckad person. Speciellt när jag jämför mig med andra som har studerat lika länge och har betydligt mindre skulder ? jag ligger säkert på det dubbla.
    Det enda positiva jag kan se i detta är att jag (i alla fall) har fått en sjukt dyr civilingenjörsutbildning som förhoppningsvis kommer ge mig möjligheter att få ett välbetalt jobb och en stabil karriär. Men just nu känns det svårt att se förbi skulden och ångesten den medför.
    Jag vet att jag inte kan förändra mina tidigare beslut och att det bara är att börja betala tillbaka, men jag vill gärna höra från er: hur hade ni hanterat och sett på denna situation om ni var i mina skor? Hur mycket kommer detta påverka mitt liv de kommande 25 åren? 
  • Svar på tråden Deprimerad över höga CSN-skulder
  • Anonym (slut)
    Anonym (M26) skrev 2025-01-09 12:35:35 följande:
    Deprimerad över höga CSN-skulder
    Hej alla,
    Jag måste få skriva av mig då jag har sjuk ångest och självhat över mina CSN-lån. Jag har pluggat i 7 år eftersom jag bytte utbildning under resans gång. Nu är jag dock äntligen på väg att ta min civilingenjörsexamen och har några jobbintervjuer på gång. Förhoppningsvis landar jag ett jobb så snart som möjligt efter examen.
    Men? min CSN-skuld ligger på den chockerande summan 700 000 kr eftersom jag har tagit tilläggslån under en tre år av den tiden. Jag vet att det är högt, och jag behöver inte höra hur dumt det var eller varför jag gjort de val jag gjort. Jag har alltid varit dålig på att hantera pengar, och jag ångrar mig något extremt nu.
    Enligt CSN:s beräkningar kommer jag behöva betala ca 30 000 kr/år, vilket blir runt 2 500 kr/månad. Bara att tänka på den summan gör mig illamående och fylld av ångest. Jag mår rent ut sagt piss och känner mig som en totalt misslyckad person. Speciellt när jag jämför mig med andra som har studerat lika länge och har betydligt mindre skulder ? jag ligger säkert på det dubbla.
    Det enda positiva jag kan se i detta är att jag (i alla fall) har fått en sjukt dyr civilingenjörsutbildning som förhoppningsvis kommer ge mig möjligheter att få ett välbetalt jobb och en stabil karriär. Men just nu känns det svårt att se förbi skulden och ångesten den medför.
    Jag vet att jag inte kan förändra mina tidigare beslut och att det bara är att börja betala tillbaka, men jag vill gärna höra från er: hur hade ni hanterat och sett på denna situation om ni var i mina skor? Hur mycket kommer detta påverka mitt liv de kommande 25 åren? 
    Jag tycker att du ska sluta skuldbelägga dig själv och försöka se det som att du tog besluten utifrån den situation du var i då. Och försök tänka på allt roligt och givande du fått av de där pengarna.

Sen är 2.500 kr/månad absolut mycket pengar, i synnerhet om man har en lite lägre lön i början av karriären. Men som civilingenjör har du nog chans att få rätt höga löner framöver om du jobbar på. Då kan du passa på att betala av mer under en period, eller så kännas 2.500 kr inte så mycket utifrån dina inkomster och utgifter i övrigt. 

Må inte piss, må bra istället för att du snart klarat av en krävande utbildning, förhoppningsvis haft ett kul studentliv och snart kommer att tjäna bra med kosing. 
  • Eurydike

Ditt självhat är helt onödigt. Självhat är alltid det, men i det här fallet kommer du ändå gå plus så småningom på att du valt att utbilda dig. Jag har pluggat 5 år på högskola och två år på folkhögskola, ändå har jag inte så mycket lån kvar att betala av och den kostnaden märker jag knappt. Tror din framtid ser riktigt ljus ut om du bara tillåter dig själv att slappna av lite. Var stolt över din utbildning istället!

• Anonym (M26)

Tack för alla svar, verkligen uppskattat! Ni har hjälpt mig att se det från ett annat perspektiv, och det känns lite lugnare nu. Jag ska försöka tänka framåt och fokusera på att få jobb och ta tag i det steg för steg. Tack igen, ni är grymma!

• Eurydike
    Anonym (M26) skrev 2025-01-09 16:27:05 följande:

Tack för alla svar, verkligen uppskattat! Ni har hjälpt mig att se det från ett annat perspektiv, och det känns lite lugnare nu. Jag ska försöka tänka framåt och fokusera på att få jobb och ta tag i det steg för steg. Tack igen, ni är grymma!

Vad bra att det känns lite bättre! Det låter som en bra plan och se till att fira dina framsteg på valfritt vis 🥳
  • Anonym (gg)

Såhär är det för mig, jag har också maxat csnlånet, skrev aldrig klart min c-uppsats och jobbar nu dubbla jobb inom vården. Det är dumt. Du har i alla fall gjort klart din utbildning. Jag betalar 2600/månad till csn. Men det är inte så jobbigt, man vänjer sig.

• Anonym (slut)
    Anonym (M26) skrev 2025-01-09 16:27:05 följande:

Jag hade en kompis när jag pluggade som tog så lite lån som möjligt, tror att hon försökte leva bara på bidragsdelen och lite extrajobb. Hon levde extremt snålt och kunde aldrig vara med på nåt kul. När studietiden var slut så var hon lite besviken att hon aldrig unnat sig nån fest, eller gå på krogen, aldrig gick på nån konsert eller annat kul som vi andra gjorde.

Så visst, hon slapp studieskuld, men missade även en massa kul. Jag hade en rolig studietid, hade inte velat vara utan den även om den kostat mig i återbetalning. Det var värt det för mig. 
  • Anonym (Det löser sig)

Jag hade också ångest för längesen eftersom jag maxade studielån, tog utlands- och t.o.m. beviljades extrastudielån pga kronan gick åt helvete på 90-talet.

Jag hade över 400k i lån, vilket lär motsvara ungefär vad du har nu.

Visst, det var lite surt och jag tänkte först att detta kommer jag väl att få betala på tills jag blir pensionär och få det sista avskrivet (för det fick man då).

Men jag betalade troget och investerade mina pengar i övrigt och sen betalade jag 50 k extra i tre år på raken och var klar med allt tills jag fyllde 48.

Om du kan, var lite duktigare än jag och betala någon 500-ing extra i början, medan räntorna är låga. Man vet aldrig när regeringen får för sig att ändra villkoren, men med en ingenjörslön borde du absolut kunna leva med detta.

Se det som en uppmaning till dig själv att löneförhandla aggressivt! Flört

• Anonym (H)

CSN-lån är ju ändå det "snällaste" och mest förlåtande lånet man kan ha och det man inte ska behöva ha ångest över, tycker jag. Jag har också CSN-lån, men det gav mig ju ett jobb i slutändan! Ett jobb jag inte hade fått utan studier och lån.

• Anonym (Går inte)
    Anonym (Sommaren) skrev 2025-01-09 12:55:25 följande:

Säger som ovan, det är inte utbildningen du betalat för, det är dina levnadskostnader du lånat till. Du hade ju kunnat låna mindre och bo hemma t ex. Skippat tilläggslånet. Arbetat vid sidan om. 

Men nu är det som det är, så varför ha ångest? Du får en bra lön, så 2 500 i månaden är inte mkt att betala tillbaka. 

Man får inte bo hemma efter 20 års ålder enligt familjelivs medlemmar för då är man misslyckad looser. Man ska bli utkastad allra senast på 20 årsdagen.
  • Anonym (slut)
    Anonym (Går inte) skrev 2025-01-10 08:26:11 följande:
    Man får inte bo hemma efter 20 års ålder enligt familjelivs medlemmar för då är man misslyckad looser. Man ska bli utkastad allra senast på 20 årsdagen.
    Just det :) I synnerhet om ens pappa har en ny kvinna som vill flytta in. 
  • Anonym (Jag)

2500kr är ju ingenting om man har ett någorlunda bra jobb. välj ett billigare boende bara. Värre för sjukskrivna som får leva på 11.000-14000kr/mån. 

• Anonym (Går inte)
    Anonym (slut) skrev 2025-01-10 13:43:51 följande:
    Just det :) I synnerhet om ens pappa har en ny kvinna som vill flytta in. 
    Eller om bonusmammorna får bestämma.
  • Hjelm

Aldrig kul att vara skuldsatt, men CSN-lån är det bästa lån du kan ha. I det långa loppet kommer din utbildning att vara en stor investering, även om ditt lån är större än vad det "behövde" vara.

Dessutom bör du kunna få en rätt hög lön som civilingenjör. 2600 i månaden kommer du att klara en med en hög inkomst och att inte leva väldigt utsvävat för övrigt. 

Tänk vad många som har liknande skulder men inte i närheten lika hög inkomst som du kommer att ha, och som kanske har skyhög ränta på lånen etc.

Du kommer att klara dig bra!

• Anonym (slut)
    Anonym (Går inte) skrev 2025-01-10 13:55:47 följande:
    Eller om bonusmammorna får bestämma.
    Exakt :) Alla barn som får en styvmamma bortskämda blodiglar om de bor hemma en dag längre än myndighetsålder eller kostar en krona mer än minimum.
  • Anonym (Det löser sig)
    Anonym (slut) skrev 2025-01-10 14:36:15 följande:
    Exakt :) Alla barn som får en styvmamma bortskämda blodiglar om de bor hemma en dag längre än myndighetsålder eller kostar en krona mer än minimum.
    Men gnäll...

Vissa av oss blev lämnade när vi var fem år och fick bara träffa pappa när det passade honom, vilket var två veckor på sommaren (alltid exakt så länge att det blev avdrag på underhållet) och någon helg här och där när han hade hittat någon ny förhoppningsfull tjej att dumpa oss på så han slapp laga mat.

Det lärde mig att aldrig bli beroende av någon annan för försörjning och det är en av livets viktigaste lärdomar.
Svar på tråden Deprimerad över höga CSN-skulder