Inlägg från: Anonym (Umi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Umi)

Helordsmetoden

Helordsmetoden är bra - för de barn den fungerar för. Det är oftast så barn som plockar upp läsningen på egen hand tidigt lär sig läsa och det är så vana läsare läser för den stora majoriteten av orden de läser. 

Helordsmetoden är riktigt dålig för de barn den inte fungerar för. Att ljuda, phonics, funkar för långt fler barn och därför borde det vara den självklara första metoden man använder i skolan. Som sagt kommer de flesta som lär sig läsa genom att ljuda även att gå över till att känna igen delar eller hela ord (särskilt inom engelskan och andra språk där stavningen inte följer uttalet särskilt nära, för att inte tala om kinesiska, där hela ord är ditt enda alternativ). 

Barn som lär sig läsa med helordsmetoden kommer att lära sig ljuda när de börjar skriva och stava.

Engelska har lite andra utmaningar än svenskan har för dem som håller på att lära sig att läsa. Dessutom börjar de flesta barn i USA att traggla läsningen på allvar redan när de börjar kindergarten runt 4-års åldern, vilket också gör det lite svårare att applicera på den svenska modellen. 

Kan rekommendera boken Proust and the squid av Maryanne Wolfe om den läsande hjärnan. En av de bästa faktaböcker jag läst.

• Anonym (Umi)
    babayaga skrev 2025-01-09 18:53:35 följande:

Eftersom du verkar ha läst en del om det så kanske du har koll på hur mycket det används i Sverige idag?

Sorry. Jag läste på när mitt äldsta barn började kindergarten i USA för 7 år sedan och jag har inte någon erfarenhet av den svenska skolan sedan jag gick i den själv.

Phonics för hela slanten för mina barn som har gått i tre olika skolor på den här sidan Atlanten.
Svar på tråden Helordsmetoden