• Maesae

Tror min kille har svamp

Min pojkvän har haft hudproblem senaste året med röda utslag på kroppen på bröstet, under armhålorna och fjällande hud på handflator och ena fotsulan. I veckan nämde han att det har kliat länge i rumpan så jag sa till han att jag kan kolla, det var väldigt stora röda fläckar på 4 ställen. Så jag sa att han måste kolla upp det. Han har också haft problem med sin mage väldigt mycket och vågar knappt äta längre.

Jag har haft väldiga problem med mitt underliv, däremot har mina tester för svamp visat negativt , men har också börja få små röda utslag på kroppen (på magen). Har också en vit tunga sedan länge.

Vart vänder man sig för att ta prov om man har svamp i kroppen? 

• Svar på tråden Tror min kille har svamp
  • Maesae
    Anonym (Vc) skrev 2025-01-09 14:38:38 följande:

Vårdcentralen

Han har varit dit men fick inte så bra hjälp 
  • Anonym (Ankan)

Jag försökte att skicka en länk, men det fungerade inte. 

Apoteket Kronan har mycket bra information om detta på deras hemsida. 

• Anonym (X)

Kan ju röra sig om någon parasit.

• Anonym (Ssk)

Ett råd i all välmening; testa könssjukdomar inklusive blodprov, använd kondom. Hoppas att era symtom inte beror på något allvarligt.

• Anonym (C)
    Maesae skrev 2025-01-09 14:50:40 följande:
    Han har varit dit men fick inte så bra hjälp 
    Vad gjorde dom då? Vad sa dom? 
  • Maesae
    Anonym (Ankan) skrev 2025-01-09 15:16:41 följande:

Jag försökte att skicka en länk, men det fungerade inte. 

Apoteket Kronan har mycket bra information om detta på deras hemsida. 

Super, ska kolla det! Tack!
  • Maesae
    Anonym (X) skrev 2025-01-09 15:31:48 följande:

Kan ju röra sig om någon parasit.

Någon aning om vad för parasit?
  • Maesae
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-09 15:34:53 följande:

Ett råd i all välmening; testa könssjukdomar inklusive blodprov, använd kondom. Hoppas att era symtom inte beror på något allvarligt.

Jag har testat mig för alla könssjukdomar och alla har varit negativa, men svampinfektion är något som har återkommit hos min vårdcentral. 

Han har också kollat upp sig hos vårdcentralen och akuten och alla hans prover har sett bra ut. Han har däremot inte kollat sig för könssjukdomar, men eftersom jag har visat negativt för allt så har han inte kollat sig.

Hans röda utslag liknar ringorm om man jämför bilder på nätet. Vi båda ska till vc nästa vecka så hoppas få bättre hjälp då.

Har läst andras trådar om svamp och verkar som att det kan vara väldigt svårt att bli av med.
  • Maesae
    Anonym (C) skrev 2025-01-09 15:38:09 följande:
    Vad gjorde dom då? Vad sa dom? 
    Dom tog blodprov och kollade hans värden, allt såg bra ut
  • Maesae

Varför jag tror det är svamp är också för att det har varit emellanåt väldigt "vitt" där nere och en läkare såg det och sa direkt att det är svamp, candida. 

• Anonym (X)
    Maesae skrev 2025-01-09 16:32:51 följande:
    Någon aning om vad för parasit?
    Ingen aning. Kan inte vårdcentralen hjälpa så behöver ni nog be om en remiss. Vårdcentralen borde veta om det är en dermatolog eller något invärtes.
  • Anonym (Ankan)

Jag rekommenderade en sida om svamp på hemsidan Kronans Apotek. Då dyker det först upp om svamp i underlivet. Så man måste skriva "svamp i huden". 

• Maesae
    Anonym (X) skrev 2025-01-09 16:51:45 följande:
    Ingen aning. Kan inte vårdcentralen hjälpa så behöver ni nog be om en remiss. Vårdcentralen borde veta om det är en dermatolog eller något invärtes.
    Ska försöka få svar på det nästa vecka
Svar på tråden Tror min kille har svamp