• Anonym (knäpp?)

Använder min kollega härskarteknik eller är jag en dålig kollega?

Jag känner att jag kastas fram och tillbaka i mina känslor. Jag har en kollega som börjar gråta väldigt ofta av olika anledningar. 

Som ex: 
    Min kollega ska skicka en rapport till mig som jag ska avsluta. Rapporten skulle kommit in innan jul till mig. Jag tar julledigt en vecka och rapporten har ännu inte kommit. Jag påtalar detta varpå kollegan ber mig kolla med X som tydligen måste signera något först. Då det är kollegan som behöver ha signeringen (hennes del) så ber jag henne göra det då jag sitter med annat. Kolelgan envisas med att jag ska göra det. Detta pga att hon vabar, elller inte är på plats eller andra orsaker. Jag gör till slut det som borde vara kollegans jobb. Det känns sen spänt mellan oss och jag kastas fram och tillbaka i mina känslor, vem hade fel, vem hade rätt. Jag känner mig av någon anledning taskig, fast jag inte var det, det vet jag. 
    Detta är återkommande liknande fall. Att hon ger mig uppgifter som hon fakstiskt ska sköta. 

Det andra är att hon går in till våran chef ganska ofta. Chefen blir då ofta ganska missnöjd på mig av olika anledningar. Som exempel så ville kollegan ha tillgång till ett arbete jag hade i min fil. Hon ber om det men jag är upptagen med en kund. Kollegan ger sig inte och ber om det flera gånger om jag kan gå ifrån vilket jag svarar att jag inte kan. Kollegan går då till chefen som blir irriterad påmig och säger att jag inte samarbetar. Vi har möte där jag förklar att jag satt med kund och att jag erbjudit kollegan ta filen tre dgara innan men hon gjorde inte det. Kollegan börjar gråta framför mig och chefen och säger att jag måste samarbeta. 

Jag går hem och är irriterad och känner att jag inte vill jobba kvar. Jag känner i magen att det är fel och att hon får mig att känna mig skyldig. Precis efter mötet är jag arg och känner mig stark, att jag inte vill ha någon kontakt med henne mer än nödvändig. Sen efter någon dag känner jag mig skyldig. Det känns som jag är elek, och att jag fick henne att gråta. Som att jag var kall som inte tröstade henne på mötet. ALlt dett aknner jag trots att jag VET att jag inte gjort något fel. 

Det kanske är dåliga exempel men jag satt nyss och läste om både narcissistiskt beteende och härskartekniker. Jag vet inte om det är sånt som sker här men jag mår bara dåligt av detta. Chefen är alltid på kollegans sida, en gång försökte jag säga att jag blev stressad av hennes sätt att inte göra sin del i rapportenrna men han viftade bara bort det. Men när hon klagar påmig får jag alltid höra att jag gjort något fel av honom.  

Vet inte vad jag vill få för svar här mer om någon kan förstå sig på psyket varför jag känner mig skyldig till att ha gjort någon ledsen trots att jag faktiskt inte har gjort mer än att stått upp för mig och sagt emot när jag vet att det inte är mitt jobb. 

• Svar på tråden Använder min kollega härskarteknik eller är jag en dålig kollega?
  • Anonym (rg)

Låter ju helt klart som att din kollega är bra på att fälla krokodiltårar. 

Det enda du kan göra är att börja spela in alla samtal med denna person för att sedan lägga fram det på bordet, när du blir oskyldigt anklagad.

Eller så får du byta jobb för du kommer aldrig att vinna och hon har redan fått eran chef att känna missnöje mot dig. 

• Anonym (S)

Verkar som ni båda har del i att samarbetet inte fungerar. Visst ska alla sköta sina delar men om en kollega ber mig om hjälp så fixar jag självklart det. Man ska hjälpas åt och behöver inte alltid vara så exakt med gränsdragningarna, men sedan ska det inte gå för långt heller så att en kollega utnyttjar den andra.

• Jemp

Den första låter inte som några konstigheter. Självklart hör det till jobbet att man kan behöva avlasta kollegor som vabbar.

Gällande det andra tycker jag inte du behöver lägga stor vikt på att hon gråter. Däremot behöver ni utveckla arbetssätt som fungerar. Antar att det finns riktlinjer för hur kunder bör bemötas. Kan ni lägga filerna på en delad server? Ta fram riktlinjer för hur ni samarbetar och med vilken framförhållning man kan förvänta sig återkoppling?

Sen är ju frågan var din chefs beteende kommer in i bilden. Om han beter sig orättvist (låter så på dig), inte är tillräckligt tydlig eller om det ligger mer bakom. 

Att känna sig skyldig vid dålig stämning trots att man inte gjort fel är nog inte ovanligt. Här verkar det dock som att ni hamnat i någon slags principiell kamp mot varandra istället för att samarbeta så arbetet blir utfört. 

• Anonym (knäpp?)
    Anonym (rg) skrev 2025-01-09 22:22:58 följande:

Låter ju helt klart som att din kollega är bra på att fälla krokodiltårar. 

Det enda du kan göra är att börja spela in alla samtal med denna person för att sedan lägga fram det på bordet, när du blir oskyldigt anklagad.

Eller så får du byta jobb för du kommer aldrig att vinna och hon har redan fått eran chef att känna missnöje mot dig. 

Det är ju det jag inte vet. När det väl händer känns det så men sen får jag andra tankar. Att hon är extra känslig eller att jag är riktigt dum undrar jag. 

Samtidigt känner jag att jag blir ju också jätteledsen men jag gråter inte så lätt.

Tycker det blir så himla konstigt. Ja chefen gillar henne mycket mer än mig och de har mycket mer kontakt än vad vi har.

• Anonym (knäpp?)
    Anonym (S) skrev 2025-01-09 22:39:18 följande:

Verkar som ni båda har del i att samarbetet inte fungerar. Visst ska alla sköta sina delar men om en kollega ber mig om hjälp så fixar jag självklart det. Man ska hjälpas åt och behöver inte alltid vara så exakt med gränsdragningarna, men sedan ska det inte gå för långt heller så att en kollega utnyttjar den andra.

Ja kanske är det så. Men jag gör mina uppgifter för hon kan inte göra det jag gör, men hon gör inte sina. Så flera gånger har jag gjort både mina och delar av hennes fast det inte är mitt uppdrag. Jag har tagit hennes uppgifter många gånger, men när jag nu på sista tiden säger nej så får jag kalla handen. Detta har gjort att jag inte längre vill ställa upp och hjälpa till mer. Hon har aldrig hjälpt mig för det kan hon inte. 
  • Anonym (knäpp?)
    Jemp skrev 2025-01-09 23:03:45 följande:

Den första låter inte som några konstigheter. Självklart hör det till jobbet att man kan behöva avlasta kollegor som vabbar.

Gällande det andra tycker jag inte du behöver lägga stor vikt på att hon gråter. Däremot behöver ni utveckla arbetssätt som fungerar. Antar att det finns riktlinjer för hur kunder bör bemötas. Kan ni lägga filerna på en delad server? Ta fram riktlinjer för hur ni samarbetar och med vilken framförhållning man kan förvänta sig återkoppling?

Sen är ju frågan var din chefs beteende kommer in i bilden. Om han beter sig orättvist (låter så på dig), inte är tillräckligt tydlig eller om det ligger mer bakom. 

Att känna sig skyldig vid dålig stämning trots att man inte gjort fel är nog inte ovanligt. Här verkar det dock som att ni hamnat i någon slags principiell kamp mot varandra istället för att samarbeta så arbetet blir utfört. 

Jo men att  jag får ta hennes uppgifter har hänt jätteofta och lett till att jag kännt mig nästan utbränd ibland. Det var i en period nästan tre veckor som jag fick hjälpa henne för att hon vabade. När jag påtalade för chefen att hon kanske behövde någon som hjälpte henne blev jag beskylld för att prata illa om en kollega i princip. 

Filen som hon ville ha skulle hon ha kopierat för över tre veckor sen. Jag är tillgänglig dagligen många tider. Att hon just denna eftermiddag promt skulle ha det var helt orimligt. Fanns ingen anledning att hetsa upp sig. Har hon väntat i 3 veckor kunde hon vänta 1 dag till. 

Jag vet att hon går och pratar med chefen om precis allt och att hon lägger fram det ofta som att andra inte gör sitt jobb ordenltigt. Hon har skvallrat på flera på vår avdelning som inte skött sig. De gjorde inte det heller, men varför ska hon berätta det. Det var inte hennes problem. 

Men ja det sista stämmer nu från min sida iallfall: jag vill inte hjälpa till mer. Jag känner inte att jag fått något tillbaka. Men samtidigt får jag jättedåligt samvete över hur hon reagerar på mig. Att jag inte gav henne filen inom en timme, resulterade i att hon grät ut hos chefen. 
  • Anonym (Snygg)

Om hon är snygg kanske det är därför han är på hennes sida hela tiden? Hon kanske utnyttjar sin ungdom eller snygghet?

• Anonym (knäpp?)
    Anonym (Snygg) skrev 2025-01-09 23:50:55 följande:

Om hon är snygg kanske det är därför han är på hennes sida hela tiden? Hon kanske utnyttjar sin ungdom eller snygghet?

Ja hon är snygg. 
    Det är något vi flera misstänkt att han kanske är lite förtjust i henne. 
  • mammatill6

Fast vabbar msn så kan man ju inte göra sina uppgifter. Blir det för mycket för dig är det ju en chefs fråga 

• Anonym (Göran)

Pga en dålig chef och en manipulativ kollega har du hamnat i en svår situation?

Chefen är konflikträdd och bekväm. Dåliga egenskaper.. 
    Det kommer inte att bli bättre om inte din kollega slutar eller om ni får en annan chef.  

Jag hade övervägt att byta arbete. Men det är ju inte lätt idag. 

Din kollega kommer att bli ännu värre och hon skäms inte för att utnyttja dig. 

• Jemp
    Anonym (knäpp?) skrev 2025-01-09 23:47:09 följande:
    Jo men att  jag får ta hennes uppgifter har hänt jätteofta och lett till att jag kännt mig nästan utbränd ibland. Det var i en period nästan tre veckor som jag fick hjälpa henne för att hon vabade. När jag påtalade för chefen att hon kanske behövde någon som hjälpte henne blev jag beskylld för att prata illa om en kollega i princip. 

Filen som hon ville ha skulle hon ha kopierat för över tre veckor sen. Jag är tillgänglig dagligen många tider. Att hon just denna eftermiddag promt skulle ha det var helt orimligt. Fanns ingen anledning att hetsa upp sig. Har hon väntat i 3 veckor kunde hon vänta 1 dag till. 

Jag vet att hon går och pratar med chefen om precis allt och att hon lägger fram det ofta som att andra inte gör sitt jobb ordenltigt. Hon har skvallrat på flera på vår avdelning som inte skött sig. De gjorde inte det heller, men varför ska hon berätta det. Det var inte hennes problem. 

Men ja det sista stämmer nu från min sida iallfall: jag vill inte hjälpa till mer. Jag känner inte att jag fått något tillbaka. Men samtidigt får jag jättedåligt samvete över hur hon reagerar på mig. Att jag inte gav henne filen inom en timme, resulterade i att hon grät ut hos chefen. 
    Och där kommer behovet av gemensamma arbetsrutiner in. Hur ska ni hantera vab? Vilka regler om återkoppling ska ni hänvisa till? Osv. Det är ju chefens roll, men när ni anser att det är att skvallra försämrar det ju arbetsmiljön.
  • Anonym (Hui)

Jag skulle prata med facket i ditt läge. För att få råd, för att ha en tredje part med i samtalen med chefen och för att det kan hända att de vet mer om det här än du. 

En möjlig väg att gå skulle kunna vara att fortsätta hjälpa din kollega och att dokumentera varje gång det händer. Skriv ner hur lång tid det tog, inklusive ställtiden, altså den extra arbetstid det innebär att släppa det man gjorde och sen ta upp det igen. 

Förklara för chefen, med din fackliga representant närvarande, att eftersom du lagt tex tio timmar den månaden på att hjälpa din kollega behöver arbetsuppgifter motsvarande samma mängd tid skjutas upp eller utföras av någon annan. För du hinner inte. 

Jag får intrycket att din chef tycker om din kollega och därför har svårt att agera proffessionellt och sakligt. Då behövs tydliga siffror som inte kan pratas bort. 

Se till att mötena med din chef dokumenteras så att chefen inte kan påstå i efterhand att han inte fått informationen. 

• Anonym (Snygg)
    Anonym (knäpp?) skrev 2025-01-09 23:52:18 följande:
    Ja hon är snygg. 
    Det är något vi flera misstänkt att han kanske är lite förtjust i henne. 
    Ja, det låter som han har ett ohälsosamt intresse för henne om han okritiskt jämt tar hennes parti. Eller så är han rädd och svag för kvinnor som fäller tårar. Oavsett ingen bra chef!
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Hui) skrev 2025-01-10 07:23:53 följande:

Jag skulle prata med facket i ditt läge. För att få råd, för att ha en tredje part med i samtalen med chefen och för att det kan hända att de vet mer om det här än du. 

En möjlig väg att gå skulle kunna vara att fortsätta hjälpa din kollega och att dokumentera varje gång det händer. Skriv ner hur lång tid det tog, inklusive ställtiden, altså den extra arbetstid det innebär att släppa det man gjorde och sen ta upp det igen. 

Förklara för chefen, med din fackliga representant närvarande, att eftersom du lagt tex tio timmar den månaden på att hjälpa din kollega behöver arbetsuppgifter motsvarande samma mängd tid skjutas upp eller utföras av någon annan. För du hinner inte. 

Jag får intrycket att din chef tycker om din kollega och därför har svårt att agera proffessionellt och sakligt. Då behövs tydliga siffror som inte kan pratas bort. 

Se till att mötena med din chef dokumenteras så att chefen inte kan påstå i efterhand att han inte fått informationen. 

Det här. Om det nu är så att chefen alltid tar hennes parti utan omsvep och faller för hennes krokodiltårar så skulle jag kontakta facket. 
  • Anonym (knäpp?)

Det där var ett mycket bra tips, tack. Vad synd att jag inte tänkt på det och skrivit ner allt jag gjort. Men det ska jag börja med nu!
  • Anonym (knäpp?)

Dock att kontakta facket drar jag mig för. De som genom åren har gjort det (för det finns ganska många som inte gillat hur min chef behandlat dem) och kontaktat facket har fått superdålig relation med honom. Så dålig att de sen slutat eller blivit förfyttade. Fått ännu sämre löneökning. Jag pratade med en tidigare kollega en dag som till slut krävde att få byta avdelning på vårt jobb. När hon gick in till chefen med en lista på allt hon var missnöjd över så blev deras relation aldrig som förr. Sen tog hon med sig facket då de hade en liten konflikt kring hennes arbete och under alla fackliga möten och vid samtalen så sa hon att han inte tittade på henne en enda gång. Han satt och betedde sig som att hon inte existerade. Lite såna tendenser har jag också märkt av. Att när det har varit något och vi sen har möten som vi sitter flera i så tycker jag att han knapppt tittar på mig. Så man känner av. Och då blir det liksom olidligt att vara på jobbet.

Till saken hör den att jag kan inte säga upp mig, Arbetstiderna och avståndet till hemmet är det som fungerar för mig för att få vardgaen med småbarn att gå ihop. 

Men skriva upp allt jag gör det ska jag börja göra, och även skriva ner altt som sägs på  möten som ja gsuttit med på som detta sist. Men jag tänker att om jag blir inkallad igen och kollegan återigen anklagar mig för något som jag känner orättvist över, så kanske jag ska ta med mig en facklig representatnt på mötet iallfall. 
  • Anonym (knäpp?)
    Anonym (Emma) skrev 2025-01-10 14:24:02 följande:
    Det här. Om det nu är så att chefen alltid tar hennes parti utan omsvep och faller för hennes krokodiltårar så skulle jag kontakta facket. 
    Ja det gör han garanterat. Han har till och med sagt till några att han är så rädd om henne för att hon är så känslig. 
    Men vem avgör sånt? Jag kan vara lika ledsen och känslig men jag gråter inte. Bara för att man gråter så betyder det ju inte att man är den som är mest ledsen? Eller? 

Jag tycker det är jätte oproffsigt. Mna ska väl behanlda alla medarbetarfe försiktigt och vara rädd om alla. 
  • Anonym (knäpp?)
    Anonym (Snygg) skrev 2025-01-10 08:21:32 följande:
    Ja, det låter som han har ett ohälsosamt intresse för henne om han okritiskt jämt tar hennes parti. Eller så är han rädd och svag för kvinnor som fäller tårar. Oavsett ingen bra chef!
    Ja säkert en kombination. Plus att hon är väldigt vääääääldigt trevlig annars. Mycket leende och skrattar hela tiden. Hon går också in och pratar med honom jätteofta hela tiden och många påpekar i arbetslaget hur trevlig hon är. (Vilket hon är). Men de som inte jobbar nära henne ser inte de andra sidorna. 
Svar på tråden Använder min kollega härskarteknik eller är jag en dålig kollega?