Använder min kollega härskarteknik eller är jag en dålig kollega?
Jag känner att jag kastas fram och tillbaka i mina känslor. Jag har en kollega som börjar gråta väldigt ofta av olika anledningar.
Som ex:
Min kollega ska skicka en rapport till mig som jag ska avsluta. Rapporten skulle kommit in innan jul till mig. Jag tar julledigt en vecka och rapporten har ännu inte kommit. Jag påtalar detta varpå kollegan ber mig kolla med X som tydligen måste signera något först. Då det är kollegan som behöver ha signeringen (hennes del) så ber jag henne göra det då jag sitter med annat. Kolelgan envisas med att jag ska göra det. Detta pga att hon vabar, elller inte är på plats eller andra orsaker. Jag gör till slut det som borde vara kollegans jobb. Det känns sen spänt mellan oss och jag kastas fram och tillbaka i mina känslor, vem hade fel, vem hade rätt. Jag känner mig av någon anledning taskig, fast jag inte var det, det vet jag.
Detta är återkommande liknande fall. Att hon ger mig uppgifter som hon fakstiskt ska sköta.
Det andra är att hon går in till våran chef ganska ofta. Chefen blir då ofta ganska missnöjd på mig av olika anledningar. Som exempel så ville kollegan ha tillgång till ett arbete jag hade i min fil. Hon ber om det men jag är upptagen med en kund. Kollegan ger sig inte och ber om det flera gånger om jag kan gå ifrån vilket jag svarar att jag inte kan. Kollegan går då till chefen som blir irriterad påmig och säger att jag inte samarbetar. Vi har möte där jag förklar att jag satt med kund och att jag erbjudit kollegan ta filen tre dgara innan men hon gjorde inte det. Kollegan börjar gråta framför mig och chefen och säger att jag måste samarbeta.
Jag går hem och är irriterad och känner att jag inte vill jobba kvar. Jag känner i magen att det är fel och att hon får mig att känna mig skyldig. Precis efter mötet är jag arg och känner mig stark, att jag inte vill ha någon kontakt med henne mer än nödvändig. Sen efter någon dag känner jag mig skyldig. Det känns som jag är elek, och att jag fick henne att gråta. Som att jag var kall som inte tröstade henne på mötet. ALlt dett aknner jag trots att jag VET att jag inte gjort något fel.
Det kanske är dåliga exempel men jag satt nyss och läste om både narcissistiskt beteende och härskartekniker. Jag vet inte om det är sånt som sker här men jag mår bara dåligt av detta. Chefen är alltid på kollegans sida, en gång försökte jag säga att jag blev stressad av hennes sätt att inte göra sin del i rapportenrna men han viftade bara bort det. Men när hon klagar påmig får jag alltid höra att jag gjort något fel av honom.
Vet inte vad jag vill få för svar här mer om någon kan förstå sig på psyket varför jag känner mig skyldig till att ha gjort någon ledsen trots att jag faktiskt inte har gjort mer än att stått upp för mig och sagt emot när jag vet att det inte är mitt jobb.