Inlägg från: Lavendel85 |Visa alla inlägg
  • Lavendel85

Gravid men osäker på om jag vill behålla.

Jag har också alltid varit osäker på om jag vill ha barn, men när jag väl var i ett stabilt förhållande vid typ 28 och vi sen förlovade oss så började vi ändå försöka. När jag blev gravid med första barnet kändes det bara jättebra, för jag hade precis fått ett missfall innan.

Men med andra barnet så kände jag mig väldigt osäker för vi var inte säkra på om vi ville ha ett till barn. Då gick jag runt och oroade mig jättemycket för alla möjliga saker (och kunde inte bestämma mig för att behålla barnet förrän vi gjorde ett ganska tidigt UL faktiskt). Jag tvivlade dock aldrig på förhållandet till min man, utan det var mer generellt oro kring typ familjedynamik, att det skulle bli mer stressigt/jobbigt, att man skulle ha mindre energi över osv.

Om graviditeten får dig att tveka på din partner, spec när du ändå tror att han skulle bli en jättebra pappa, så skulle jag tänka en vända till på om den personen verkligen är personen du vill ha barn med. Det är jääääkligt mycket som ska funka med en person som man har barn med. Med det sagt så är det också mycket andra kvalitéer som man börjar uppskatta hos sin partner efter att man har barn - tex den personens förmåga att hantera barn! 

Så mitt råd skulle väl vara att verkligen fundera igenom om det här är mannen som du vill ha barn med, med allt vad det innebär kring sömnkaos, stress, mera fighter osv, och våga vara ärlig mot dig själv. 

Svar på tråden Gravid men osäker på om jag vill behålla.