Inlägg från: Anonym (Candida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Candida)

Candida i kroppen HJÄLP

Är det någon som haft candida i kroppen här på fl? 

Jag gjorde en test imorse med ett glas vatten och det blev trådar i vattenglaset.

Har länge haft besvär med underlivet, att det har varit mycket vita flytningar emellanåt, svider, klåda osv. Har även lite vit tunga och fått små fläckar på huden som jag misstänkt är hussvamp.

Tänkte börja med candida kost och se om det skulle hjälpa. Så tänkte fråga om det är någon hör på forumet som har erfarenhet av svamp i kroppen och hur länge man behöver äta candida kost för att det ska bli bättre? Förstått att det är mycket man inte får äta, men gör vad som helst just nu för att bli kvitt med besvären i underlivet 

Hade några bra dagar där jag inte kände något, sen så åt jag choklad och nu några dagar senare kom svedan, klådan och flytningar tillbaka :(

Ska till vc snart, ska jag kolla med dom om man kan ta nått prov för candida i kropp/mun?

• Svar på tråden Candida i kroppen HJÄLP
  • Anonym (Candida)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-10 12:10:11 följande:

Du borde först och främst testa dig för könssjukdomar om du har sveda, klåda och flytningar från underlivet. Bland annat klamydia och mykoplasma ger klåda, sveda och flytningar, har haft båda och haft samma problem som dig i underlivet. Viktigt att du kollar dig för du kan bli infertil av dessa könssjukdomar om du inte behandlar dem! Kontakta VC så kan du testa dig gratis! 

Har kollat mig för alla könssjukdomar och allt har visat negativt. Klamydia, herpes, Mycoplasma, gonorre, allt varit negativt.
  • Anonym (Candida)
    Lynx123 skrev 2025-01-10 12:00:40 följande:

Vad var det gör ett test? Aldrig hört talas om!

Ett test för att se om man har candida i kroppen. Fyller ett glas med vatten och spotta i centrum i glaset. Vänta 5-15min och om det bildas trådar i vattnet av det så kan det vara svamp.
  • Anonym (Candida)
    Anonym (Öhm...) skrev 2025-01-10 12:39:34 följande:

Du ska nog ta det lite vackert med vad du tror på. Candida är hos väldigt många människor en del av normalfloran i hud, underliv och mun. När det däremot blir obalans kan det bli för mycket och leda till irritation (exempelvis om man äter antibiotika som slår ut andra mikroorganismer och ger candidan fritt spelrum). Ofta går detta att råda bot på genom en kur antimykotisk salva lokalt eller kapslar som man äter. Det är väldigt sällan man behöver lägga om hela kosten för en sådan sak. Bra att du ska gå till vårdcentralen och få professionell hjälp i alla fall. 

Har löst flera trådar om detta här på familjeliv och många som lagt om kosten som det hjälpte. Var därför som jag startade en ny tråd. Verkar däremot för mig att svampen är återkommande så ska få be om en långtidskur med tabletter och se om det hjälper. Tack för svar, blir lugnande att diskutera detta med andra :)
  • Anonym (Candida)
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 12:45:13 följande:

Var tvungen att googla för namnet låter som en köttätande parasit. 

Köttätande parasit? När jag läst om det står det bara att det är en jästsvamp som kan föröka sig vid t.ex högt sockerintag
  • Anonym (Candida)
    Lynx123 skrev 2025-01-10 14:04:04 följande:
    Har nu läst på lite och det där ju ett humbug test som hittades på av ett företag som sålde candida produkter. Du kan köpa ett hemmatest från apoteket men det där med glaset är bara kvacksalveri.
    Har sett flera skriva om det i familjeliv som gjort sånt test :/ 
  • Anonym (Candida)
    Lynx123 skrev 2025-01-10 14:04:04 följande:
    Har nu läst på lite och det där ju ett humbug test som hittades på av ett företag som sålde candida produkter. Du kan köpa ett hemmatest från apoteket men det där med glaset är bara kvacksalveri.
    Tack för att du tar dig tid att läsa om det, ska ta upp allt besvär med vc istället och inte själv diagnosera 
  • Anonym (Candida)
    Teresse7 skrev 2025-01-10 14:32:29 följande:
    Men vänta lite nu... 
    På riktigt? Skulle inte lita ett skvatt på det. 
    Står massor om det på nätet och några som skrivit om det här på fl
  • Anonym (Candida)

Är rätt desperat att försöka få mina besvär att försvinna, så det blir att man testar allt. Nu stämmer mina symtom väldigt bra in på candida. Alla säger olika saker om allt så blir såklart svart att veta vad som är "rätt". Kommer iaf testa på dieten och ville bara höra ifall någon annan här på fl har gjort den dött och om den hjälpte. Har besökt vc flera gånger och inte fått bra hjälp, så bytte till en annan.

• Anonym (Candida)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-10 15:03:11 följande:

Bra att du byter VC och testar få professionell hjälp igen, innan du ger dig på diverse husmorstips osv. Kanske testa köpa ett eget test som någon skrev om, om du tycker att VC inte hjälper till? några självtest-kit:

https://www.meds.se/get-tested-candidatest?gad_source=1&gbraid=0AAAAADFudco1arJurcVyIxaQblUMx6xA2&gclid=EAIaIQobChMIseGY66frigMVVQmiAx1wPhcIEAQYBCABEgLNsvD_BwE&iospid=products-86036-B

https://www.apotekhjartat.se/produkt/dynamic-code-test-for-bakteriell-vaginos-candida/?ab_version=A&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=DD%20%7C%20S%20%7C%20PMax%20%7C%20Sale&gad_source=1&gbraid=0AAAAADtbAVoYB1zFOJldwC1HmuaWd66NZ&gclid=EAIaIQobChMIseGY66frigMVVQmiAx1wPhcIEAQYAyABEgK1OvD_BwE

har du kollat dig för bakteriell vaginos? Det har tydligen liknande symptom som Candida (skriver apoteket i sista länken)

Tack för tips, kommer beställa den!

Har blivit testat för bakteriell vaginos och det har också varit negativt.
  • Anonym (Candida)
    Tow2Mater skrev 2025-01-10 17:22:33 följande:

Det handlar ju om att svälta ut överproduktionen av svampen, om det är candida eller annan svamp kvittar. Börja med tre månader med sockerfattig kost, sedan kan du smått prova introducera det igen. Och köp en bra probiotika som främjar de goda bakteriena i tarmen.

Tack så mycket för svar, har du tips på vilken probiotika? Läste nånstans att det kan ge mycket biverkningar?
  • Anonym (Candida)
    Anonym (Öhm...) skrev 2025-01-10 18:04:34 följande:
    Finns även lokal probiotika för underlivet. Krämen Ellen är fantastisk, till exempel. 
    Anonym (Candida) skrev 2025-01-10 17:33:40 följande:
    Tack så mycket för svar, har du tips på vilken probiotika? Läste nånstans att det kan ge mycket biverkningar?

Ett vanligt exempel på probiotika är yoghurt (men finns ju även mer specifika kapslar, ProViva, pulver från apoteket och gud vet allt)... Och så länge du inte är allergisk mot mjölk slipper du nog biverkningar på det. 
    Ellen krämen har jag hemma! Har inte testat den än men ska göra det ikväll då! :)
  • Anonym (Candida)
    Kosmos skrev 2025-01-10 19:03:32 följande:

Ring 1177 för medicinsk rådgivning.

Kommer nog inte kontakta 1177 mer, deras råd har bara gjort allt sämre tyvärr och alltid fått väldigt dåligt bemötande
Svar på tråden Candida i kroppen HJÄLP