• Anonym (Tjock)

Han är svartsjuk på de killarna som fick mig är jag var smal :(

Min sambo och jag har varit tillsammans i tre år snart. Han den finaste man jag har haft en relation med hittills. Men nu är jag så ledsen. Jag har varit överviktig sen jag fick barn (inte min sambos barn), innan dess var jag väldigt smal. Så jag har storlek L på det mesta nu men innan jag fick barn hade jag XS och S. Jag saknar absolut att vara smal men trivs ändå med min kropp nu. Jag rör på mig regelbundet men det är som kilona inte vill bort och jag har accepterat det. Men igår kväll sa min sambo något som sårade mig något oerhört. Han hittade en klänning som jag hade på mig på min bästa kompis bröllop. Jag kan inte ha den nu eftersom den är alldeles för liten men har den mest som en souvenir eftersom det var ett stort ögonblick när hon gifte sig. Då frågade sambon först om jag hade en date med mig på bröllopet och jag svarade att min dåvarande pojkvän var med. "Så han fick uppleva dig på den gamla goda tiden" svarar han lite skämtsamt. Jag undrade vad han menar och han svarar då "jag blir lite avundsjuk på alla killar som fått vara med dig när du var smal. Du är fin nu också men det hade varit kul att få vara med dig när du var smal. Man ser ju så annorlunda ut då". 

Jag blev ledsen och försökte få någon förklaring varför han sa så men han höll bara fast vid att det hade varit kul att få vara med en smalare version av mig. Nu mår jag så jävla dåligt. Jag har aldrig hatat min kropp men känner mig otroligt oattraktiv när han säger så. Vi gick och la oss och sen åkte han till jobbet tidigt i morse. Känner att jag måste prata med honom men vet inte vad jag ska säga. Jag vill inte höra om min gamla kropp utan han får nöja sig med det han får nu. Men jag älskar honom och vill inte bli lämnad. Vad gör och säger man :(

• Svar på tråden Han är svartsjuk på de killarna som fick mig är jag var smal :(
  • Maac

Månen ärligt talat, vilket as!

Fattar han att han sårar dig? Det spelar ingen roll vilken storlek man har på sin kropp, det inte det som är grejen (som du vet). 

Om han inte fattar det så är han lågbegåvad. Berätta det för honom och fundera på om du vill spendera ditt liv med honom. 

Om han fattar, vilket man får anta, så försöker han trycka ner din självkänsla.

Om jag varit du så hade jag slagit på stora trumman nu, för det här ska han inte komma undan med. Prata med honom så snart du kan, förklara hur ledsen du är. Fråga hur han tänkte när han sa det. Fråga hur hans tror att det känns för dig? Fråga om han VILL att du ska må dåligt? Om nej, vad tror han gör dig glad i detta? 
    Om han inte är nöjd med din kropp så ska du spara den åt någon annan!

Finns det något du kan kontra med för att han ska förstå hur det känns för dig? Det må låta barnsligt, men ibland behöver man ge exempel. "Det vore samma sak om jag sa att jag älskar dig, men jag hade föredragit om hade mindre tunt hår" eller varför inte "jag älskar dig, men jag hade föredragit om du hade lite högre iQ, eller större kuk, eller social kompetens etc. 

Ta ingen skit!

Han ska be om ursäkt och han ska förstå och mena det. Sen ska han svära på att behandla dig bra i framtiden och göra allt för att du ska må bra i er relation, det är nämnligen det man gör om man älskar varandra. 

Var inte rädd för att det ska ta slut, om han lämnar dig på grund av detta är han hundra procent ingen du ska ha nära dig.

Nu du blivit ledsen och sårad, men nu kavlar du upp ärmarna och visar vad som gäller om han vill ha dig i sitt liv. 

• Anonym (Blåbär)

Är han verkligen "så fin" när han säger så? 

• Anonym (Öh)

Vilken skithög! Fattar han inte hur en sådan kommentar sätter sig och påverkar självkänslan. Vill han att du ska bli obekväm i din kropp?

en sådan kommentar får det till att låta som han fått nöja sig men hellre hade velat ha en yngre och smalare kvinna om han haft chansen. Idiot!

jag hade haft väldigt svårt att komma förbi en sådan kommentar. Antingen gillar han mig som jag ser/såg ut när vi blev tillsammans eller så får han dra. 

• Anonym (Quad)

Vilken sårande sak att säga. Budskapet blir att du var bättre förr, nu är du sämre. Han gaslightar dig dessutom. Hur är han i övrigt? Låter som ett symptom på en dålig relation.

Ni kanske ska gå till en parterapeut.

• Anonym (Jag)

Hade nästan funderat på att lämna.. Det är såklart ok att ha preferenser och föredra smalare tjejer men då är det bättre att han träffar en smal tjej istället för att vara med en större tjej och klaga. Man vill ju inte vara med någon som hellre vill ha nått annat men ?nöjer sig?. Och du var väl redan lite större när ni träffades? Tänker att det kan vara skillnad om någon går upp jättemycket efter man har träffats så att det inte längre är den personen man blev attraherad av från början, då kan jag förstå om man säger något (fast på ett lite bättre sätt). 

Jag var fortfarande smal efter första barnet men efter tredje (mitt och sambons första gemensamma) hade jag svårt att bli av med alla extrakilon.. så vet att det kan vara svårt. 

• Anonym (Erfaren_man)

Jag kan förstå att han känner så, men han skulle givetvis hållit klaffen om det. 

Du ser väl ut som du gjorde när ni blev tillsammans, antar jag? Då har han inget att klaga över. Det var korkat sagt av honom! 

• Anonym (Morr)

Jävligt kul att han indirekt talar om för dig att han tycker att du är tjock och finare förr. Kul. Jävligt kul!!!

• Lynx123

Usch, så ledsamt. Vad är det som är fint med honom? Tycker verkligen att du ska berätta hur det här har fått dig att må. Kram till dig!!!

• Anonym (Tjock)

För att svara på om han verkligen är så fin så tycker jag det. Eller jag har haft ganska många korta relationer där männen varit ointresserade av mig som person och mest velat ha sex och sen inte prata. Min sambo är känslomässigt närvarande och har alltid tagit sig tid att lyssna. Det han sa igår kom från ingenstans. 

Jag vill absolut inte att han bara ska nöja sig. Jag vill att han ska älska mig för mig och inte för hur jag ser ut. Jag ska försöka prata med honom sen men det känns som att vad han än säger nu så är jag för evigt sårad och kommer aldrig kunna slappna av igen. Vill inte få en massa komplex för min kropp utan vara nöjd med mig själv. 

Svar på tråden Han är svartsjuk på de killarna som fick mig är jag var smal :(