• Anonym (Tonårsmamma)

Tonåring ekonomi

Dottern som går i 9:an hade igår ett "möte" med oss föräldrar om ekonomi. Hon bad själv om att sitta ner och gå igenom detta. Ingenting bestämdes utan det var början på en dialog om framtiden. 

Nuläge: 600 kr i månadspeng. Vi står för busskort, mobil och kläder/skor som behövs (inte villhöver kläder). Månadspengen ska räcka till allt annat. Dottern är dock väldigt sparsam av sig och aktiesparar 200kr varje månad samt jobbar som barnvakt och lägger undan hela den pengen till särskilda nöjen men oftast till aktiesparkontot.

Framtiden: Från gymnasiet i höst önskar hon att få hela studiebidraget, men att vi betalar för busskort och mobil. Hon betalar de kläder som behövs, men önskar att vi hjälper till vid inköp av ytterkläder och skor. Hon planerar att fortsätta arbeta extra som barnvakt, samt ska arbeta 5 veckor i sommar. Dessa pengar önskar hon spara. 

Tycker ni att det låter som ett bra upplägg? För hårt eller löst?

• Svar på tråden Tonåring ekonomi
  • Anonym (Flora)
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2025-01-10 13:34:57 följande:
    Tonåring ekonomi

Dottern som går i 9:an hade igår ett "möte" med oss föräldrar om ekonomi. Hon bad själv om att sitta ner och gå igenom detta. Ingenting bestämdes utan det var början på en dialog om framtiden. 

Nuläge: 600 kr i månadspeng. Vi står för busskort, mobil och kläder/skor som behövs (inte villhöver kläder). Månadspengen ska räcka till allt annat. Dottern är dock väldigt sparsam av sig och aktiesparar 200kr varje månad samt jobbar som barnvakt och lägger undan hela den pengen till särskilda nöjen men oftast till aktiesparkontot.

Framtiden: Från gymnasiet i höst önskar hon att få hela studiebidraget, men att vi betalar för busskort och mobil. Hon betalar de kläder som behövs, men önskar att vi hjälper till vid inköp av ytterkläder och skor. Hon planerar att fortsätta arbeta extra som barnvakt, samt ska arbeta 5 veckor i sommar. Dessa pengar önskar hon spara. 

Tycker ni att det låter som ett bra upplägg? För hårt eller löst?

Väldigt bra upplägg. Hon verkar klipsk. Vad menar du att hon önskar spara de pengar hon själv jobbar ihop? Vad är alternativet där, liksom? Ni är ju försörjningsskyldiga och pengar hon jobbar ihop är ju hennes, så vad annars skulle de gå till?
  • Anonym (Tonårsmamma)
    Anonym (Flora) skrev 2025-01-10 13:38:13 följande:
    Väldigt bra upplägg. Hon verkar klipsk. Vad menar du att hon önskar spara de pengar hon själv jobbar ihop? Vad är alternativet där, liksom? Ni är ju försörjningsskyldiga och pengar hon jobbar ihop är ju hennes, så vad annars skulle de gå till?
    Mest för att förtydliga att hon inte vill spendera dessa pengar (vilket många andra ungdomar, inklusive jag själv gjort i tonåren). Hon är verkligen en spara och tycker att aktiesparande är superroligt. Det uppmuntrar vi såklart, även om vi ibland kan tycka att hon borde unna sig lite mer. Men hon har tydliga mål för sin ekonomi. 

14-åriga lillasyster är raka motsatsen, en riktig slösa och månadspengen är slut så snart den landar på kontot. Vi har därför valt att dela upp hennes månadspeng på två utbetalningar. 
  • Anonym (Tvärtom)

Jag skulle säga nej till det upplägget. Ingen tonåring behöver kläder för flera hundra i månaden bara för nöjes skull. Lär henne hållbarhetstänk istället!

• Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2025-01-10 13:51:34 följande:

Jag skulle säga nej till det upplägget. Ingen tonåring behöver kläder för flera hundra i månaden bara för nöjes skull. Lär henne hållbarhetstänk istället!

Alltså till hela studiebidraget. Om hon vill dra in egna pengar så självklart ok med det.
  • Anonym (Elin79)

Vi har kört något liknande sedan vår äldsta började gymnasiet.
    Han får hela barn/studiebidraget.
    Vi betalar mobil, fritidstillägg till SL-kort (skolan står för skolkort), gymkort samt kan ge en grundplåt till dyrare inköp typ jacka eller skor. 
    Vi kan sponsra med 500kr till jacka med önskas det något dyrare får han köpa det själv. 

Han har jobbat extra som ungdomsledare inom idrott och fått en symbolisk peng för det, sommarjobbat i kommunens regi de två senaste somrarna samt att han nu har fixat ett eget extrajobb inom handel. Så han jobbar varannan helg nu under terminerna + någon extra eftermiddag i veckan om han kan.
    Han blev myndig för snart ett år sedan och har sedan dess sparat ihop 20k själv på Avanza så han är duktig med sånt också. Sätter upp mål, lägger undan när lönen kommer och så försöker vi diskutera inköp. Sellpy och Erikshjälpen funkar precis lika bra ibland som att handla nytt

• Anonym (b)

Läser du ens TS inlägg???
  • Anonym (b)

Det som beskrivs i TS är i princip ett standardkoncept som många kör på. Ser inget konstigt med det.

• Anonym (Tonårsmamma)

Det här är ju ett steg att lära barnen att hantera sin egen ekonomi. Inom ett par år kommer hon vara vuxen och förväntas sköta sin ekonomi själv. Detta barn slänger inte pengar på onödiga kläder, vilket du borde förstått om du läst mitt inlägg. 

MEN det är första gången jag har en blivande gymnasieelev hemma och ville bolla med andra föräldrar om upplägget låter bra. 

Denna tjej har över 25kkr som hon sparat ihop själv (del av månadspeng, extrajobb och gåvopengar i samband med födelsedag/jul osv). Därtill ett stort sparande från oss föräldrar som hon får tillgång till när hon fyller 20 år som kan användas som handpenning vid köp av bostad ... men det vet hon inte om än.
  • Anonym (Em)

Det upplägget har jag för mina gymnasiebarn, funkar fint och känns rimligt. Jag betalar även träningsavgifter/gym. På sommaren får de ju inget CSN och i december bara halva så de behöver tänka på att lägga undan pengar för det. 

• Anonym (Hm)

Kanske en framtida entreprenör ni har det. Smart upplägg, väldigt rimligt och noga genomtänkt!

Svar på tråden Tonåring ekonomi