• Anonym (aways)

Lååååååååångt till jobbet, orkar man?

Min arbetsplats har just meddelat att de ska flytta, ca 7 mil från nuvarande ort till Stockholm. De flesta, jag tror till och med alla, av mina kollegor har bil och fixar ju den sträckan på typ en timme. Själv bor jag på landet utanför nuvarande ort och cyklar till jobbet, 1 timme, eller tar bussen, 35 minuter inklusive promenaden till bussen.

Vägen till den nya adressen skulle ta mig 20 minuter till en anna buss än nu, buss 1 ca 25 minuter, vänta på nästa buss ca 5 minuter, ta buss 2 i ca 50 minuter, gå till/vänta på tunnelbana ca 10 minuter, tunnelbana ca 15 minuter, byta tunnelbana, ca 5 minuter, tunnelbana 2 i 13 minuter, sen 5 minuter promenad till arbetsplatsen.

Långt som fasen alltså, tidsmässigt..

Utsikterna till att jag får ett annat jobb är ungefär lika stora som att få en lägenhet i Stockholm.

• Svar på tråden Lååååååååångt till jobbet, orkar man?
  • beli

Jag skulle aldrig orka det.

Kan ni kanske samåka?

Har du pratat med chefen om hur ni kan lösa detta?

• Anonym (aways)
    beli skrev 2025-01-10 17:48:12 följande:

Jag skulle aldrig orka det.

Kan ni kanske samåka?

Har du pratat med chefen om hur ni kan lösa detta?

Jag tror inte någon vill ta en halvtimmes omväg bara för att jag bor avigt. Fråga kan man ju alltid.

Nej, vi fick veta detta idag.
  • Anonym (D)

Det är många byten som ska matcha. En försening på ett segment kan skapa stora problem. Hur ofta går sista bussen hem?

• Anonym (D)
    Anonym (aways) skrev 2025-01-10 17:50:51 följande:
    Jag tror inte någon vill ta en halvtimmes omväg bara för att jag bor avigt. Fråga kan man ju alltid.

Nej, vi fick veta detta idag.
    Du kan bli upphämtad på annat ställe, närmare bilföraren?
  • Fjäril kär

En kort period kommer du orka men sen efter en tid med strulande bussar, inställda bussar etc så kommer den dagliga resan ta så mycket längre tid än du kalkylerar med och det kommer inte bli hållbart när andra saker i ditt liv får bokas om eller ställas in. 

• Anonym (My)

nej fy det låter fruktansvärt! Jag har 1,5 h dörr till dörr med ett byte inklusive 20-25 min promenad och det är på gränsen. Skulle aldrig orka fler byten och längre restid. 

• Tow2Mater

är det inte lättare att skaffa bil? och körkort om du inte har det. Ta en intensivkurs.

• Anonym (Via)

Du har inte möjlighet att själv köpa en bil och ev ta körkort om det behövs? 

Att pendla så kommer inte funka.

• Anonym (Bilisten)

Jag tar gärna upp trevliga kollegor på väg till jobbet.
    Så länge min restid inte blir nämnbart längre.
    Tycker du ska kolla om du på ett smidigt sätt kan ta dig till någon arbetskamrats reseväg, allra helst till kollegans parkering såklart.
    De flesta brukar tacka ja till en passagerare.
    På sikt bör du nog byta jobb eller flytta.

• Anonym (aways)
    Anonym (D) skrev 2025-01-10 17:57:22 följande:

Det är många byten som ska matcha. En försening på ett segment kan skapa stora problem. Hur ofta går sista bussen hem?

En gång i timmen fram till kl 21.
Svar på tråden Lååååååååångt till jobbet, orkar man?