Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Hur mycket är man "skyldig" att hjälpa?

Anonym (Maja) skrev 2025-01-11 11:09:47 följande:
    Hur mycket är man "skyldig" att hjälpa?

Hur mycket anser ni att man är "skyldig" att hjälpa sin partner ekonomiskt? Jag har det bra ställt ekonomiskt medan han knappt går runt varje månad.

Det låter som ni inte bor ihop samt har skilda ekonomier. Då har du inga skyldigheter alls, däremot kanske man som partner vill stå för större delen av gemensamma aktiviteter och utgifter, om man själv har det gott ställt och partnern har det knapert.

Min syster har bjudit sin särbo på en resa samt betalar ofta deras restaurangbesök och konserter. Skillnaden är att han går runt ekonomiskt (men har mindre pengar än hon), samt hjälper henne med annat, t ex att fixa bilen. 

Att börja försörja din partner eller betala räkningar åt honom, skulle jag inte rekommendera. Varför går han knappt runt? 
  • fornminne
    Anonym (Maja) skrev 2025-01-11 11:29:57 följande:
    Han har väldigt låg lön. Nej räkningar etc är det inte tal om, men jag köpte tex en vinterjacka för att han inte hade någon och gick ute i luvtröja i -15...

Varför har han väldigt låg lön? Har han möjlighet att förändra sin situation?

Att stötta sin partner ekonomiskt genom att köpa saker de behöver, tycker jag är helt ok, det kan man göra även för en vän. (Inom rimliga gränser förstås).

Men att du ställer frågan här, och undrar om du är 
    ?skyldig? att hjälpa till, ger intrycket att du inte riktigt är bekväm med situationen. För du har naturligtvis inga skyldigheter alls. Ska du betala för honom eller köpa saker åt honom, ska det vara för att du kan och vill. 

• fornminne
    Anonym (Maja) skrev 2025-01-11 12:14:25 följande:
    Jag bor i en storstad och han i en liten håla. Där gör det ingen större skillnad var han bor, finns inte så många jobbmöjligheter ändå. Han har dessutom försökt att få lägenhet närmare centrum, men inte fått.
    Han är chanslös på att få eget boende i min stad, så att flytta ihop är enda chansen för honom att bo här.

Han har autism, men problemet är främst hans fysiska hälsa.
    Du skriver att du inte vill bo ihop. Det är nog klokt. Jag kanske låter hemsk, men jag skulle inte råda någon att flytta ihop med denna snubbe. Risken är stor att man skulle få dra ett tungt lass, både ekonomiskt och på andra sätt.
  • fornminne

Han kan förstås inte hjälpa att han har funktionsnedsättningar. Men för din skull bör ni nog fortsätta som särbos, så kan du själv angöra hur mycket du vill stötta honom, samt med vad.

Svar på tråden Hur mycket är man "skyldig" att hjälpa?