• Soryu

Hjälp! Orolig över att min ärlighet kommer straffa mig

Cereal Killer skrev 2025-01-12 09:00:28 följande:

Det ska inte ställa till det. Ett screeningsformulär är ett screeningsformulär. Det är ett diskussionsunderlag i det här fallet, ett hjälpmedel för barnmorskan att ställa fler frågor och att kunna fånga upp kvinnor med missbruk eller där det finns en risk för missbruk. Man ska kunna vara helt ärlig i dessa formulär då rutinerna är utformade för att fånga upp patienter som faktiskt löper en risk samtidigt som man undviker att lägga resurser på fall där det är onödigt (som i ditt fall). 

Sen förstår jag inte varför kvinnor med tidigare missbruk skulle nekas bedövning på förlossningen. Har de bett om opioider så absolut, men det nekar man i princip alla kvinnor pga riskerna för barnet. 

Ja, det är ju så det ska gå till. Verkligheten ser dock inte alltid ut så. Det är ett faktum att narkotikabruk och missbruk oavsett substans fortfarande är väldigt stigmatiserat, och att personer med sådan historik riskerar att få sämre vård.
  • Soryu
    Mkay skrev 2025-01-12 09:40:55 följande:
    Fast tror du på riktigt att någon som testat cannabis 1 gång för 8 år sedan kommer få sämre vård pga det?
    Jag ser det inte som uteslutet att det skulle kunna bli så.
  • Soryu
    Cereal Killer skrev 2025-01-12 15:46:32 följande:

Absolut är det så. Det är också en anledning till att det är bra med just screeningsformulär och olika algoritmer. De fångar dels en hel del patienter med hög risk för missbruk, men samtidigt talar de om när risken är LÅG och inget ytterligare samtal eller annan åtgärd är motiverad. Det motverkar risken att det blir den enskilda vårdpersonalens personliga erfarenheter/fördomar som avgör vad som tex skrivs in i journalen.

Det är ju bra att du har så hög tilltro till att systemet fungerar som förväntat. Jag är kanske lite mer desillusionerad gällande det då jag träffat en mängd patienter genom åren som blivit orättfärdigt behandlade för att det finns information om missbruk eller psykiatrisk vård långt bak i tiden. Det innebär förstås inte att det med nödvändighet är någon särskild risk i det aktuella fallet.
  • Soryu
    Anonym (Tyvärr) skrev 2025-01-12 16:32:34 följande:

Det kan bli problem ja. Även om du säger att det var massor med år sedan så är det en varningsflagga i deras värld och kan leda till en orosanmälan till soc.

Detta är väl ett bra exempel på riskerna. Jag tror inte att uppgifter om cannabisanvändning för 8 år sedan eller vad det var gör att någon orosanmäler idag, men det kan nog göra att tröskeln för när vårdpersonalen känner sig oroliga sänks och att nettoeffekten är att det ändå blir större risk för en orosanmälan med en sådan uppgift i historiken.

TS: jag tror inte alls att du har någonting att oroa dig för här så länge du inte har något aktuellt problem, så jag hoppas du inte blir skrämd av samtalet här. Det har ju nu mer kommit att handla om en sorts teoretisk risk snarare än om din specifika situation.
Svar på tråden Hjälp! Orolig över att min ärlighet kommer straffa mig