Inlägg från: Anonym (Mor Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mor Anna)

Destruktivt

Jag blir så förvånad över hur folk tänker när man gör något så stort som att skaffa barn tillsammans.
    Att skaffa barn är ett gemensamt beslut ( i flesta fall) och för mig kommer då ett gemensamt ansvar och engagemang gällande ALLT i ett gemensamt hushåll.

Jag kanske är gammaldags men för mig är det konstigt att man fortsätter med delad ekonomi ( om man hade det innan barnen) när man får barn.
    För mig är det naturligaste att man pratar utgifter och inkomster och sätter en hållbar plan som gäller alla i hushållet så att alla får en jämställd ekonomi och att ingen går på knäna.

Jag tycker det är så snedvridet att investera i något så stort som att skaffa barn och så bråkar man om kronor och ören när man har valt att bo ihop och skaffa familj.

Vilken otrygghet.

• Anonym (Mor Anna)
    Mkay skrev 2025-01-12 13:18:23 följande:

Delad ekonomi har sina fördelar så länge som man har ett smidigt sätt att dela på gemensamma kostnader. Vi har ett gemensamt konto som vi lägger lika mycket pengar var i som går till hushåll, renoveringar, mat, barn etc och sen har vi resterande pengar vi tjänar på egna konton som vi kan spendera hur vi vill. På så sätt slipper man dåligt samvete om man vill köpa något dyrt till sig själv, treata sig själv med någon spabehandling eller liknande, äta dyr mat ute eller resa iväg med kompisar.

Det kan skapa spänningar i relationen om den ena känner att den andra använder upp för mycket av gemensamma pengar på sig själv och på detta sätt slipper man det. Fungerar toppen för oss. 

Det är ju i princip det jag menar.
    Man lägger ihop hela inkomsterna dvs löner, barnbidrag mm
    Ett konto för fasta utgifter som tex bostad, mat, bil, drivmedel, kläder, barns fritid, försäkringar mm 
    ett konto för renoveringar, ett för semester och resten ( det som blir utöver) är egna fickpengar.

Då har man egna ( och lika mycket)  pengar att göra vad man vill och båda har insyn i de gemensamma utgiftetna.

Det är väll inget konstigt.
  • Anonym (Mor Anna)
    Anonym (Mor Anna) skrev 2025-01-12 16:36:51 följande:
    Det är ju i princip det jag menar.
    Man lägger ihop hela inkomsterna dvs löner, barnbidrag mm
    Ett konto för fasta utgifter som tex bostad, mat, bil, drivmedel, kläder, barns fritid, försäkringar mm 
    ett konto för renoveringar, ett för semester och resten ( det som blir utöver) är egna fickpengar.

Då har man egna ( och lika mycket)  pengar att göra vad man vill och båda har insyn i de gemensamma utgiftetna.

Det är väll inget konstigt.
    Givetvis är det barnens kläder jag räknat in, ej de vuxnas.
Svar på tråden Destruktivt