• Anonym (Anonym)

Avliden förälder.

Hej min mamma rycktes hastigt bort från oss för ett par veckor sedan. Då min pappa varit sjukpensionär i många år känner jag stor oro över hans ekonomi och hur de ska gå med huset och allt. Min mamma var ej pensionär och arbetade fortfarande. Jag undrar vad man kan tänka sig att de faller ut för försäkringar och hur går man till väga. 

• Svar på tråden Avliden förälder.
  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-12 19:10:30 följande:
    Avliden förälder.

Hej min mamma rycktes hastigt bort från oss för ett par veckor sedan. Då min pappa varit sjukpensionär i många år känner jag stor oro över hans ekonomi och hur de ska gå med huset och allt. Min mamma var ej pensionär och arbetade fortfarande. Jag undrar vad man kan tänka sig att de faller ut för försäkringar och hur går man till väga. 

Gå igenom deras ekonomi tillsammans med din pappa. Kolla t ex upp efterlevandeskydd i hennes tjänstepension. Sedan går mkt automatiskt. 

Räkna även på din pappas ekonomi, han har kanske rätt till bostadstillägg. 

• MsM84

Det måste göras en bodelning. Antingen gör ni den själva, eller så anlitar ni någon som gör den åt er - t ex begravningsbyrån borde kunna hjälpa er med det. 

Vad försäkringar som kan komma beror helt på vad för försäkringar din mamma hade.

• Anonym (?)
    MsM84 skrev 2025-01-12 19:31:58 följande:

Det måste göras en bodelning. Antingen gör ni den själva, eller så anlitar ni någon som gör den åt er - t ex begravningsbyrån borde kunna hjälpa er med det. 

Vad försäkringar som kan komma beror helt på vad för försäkringar din mamma hade.

Bodelning görs vid skilsmässa. Bouppteckning görs vid dödsfall. Kanske det du menade? 
Svar på tråden Avliden förälder.